Lösdrift +uteboxar

stinute

Trådstartare
Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal lagård som jag tänkte tömma på all gammal inredning, och ha som skötselutrymme, så boxar behövs endast som sjukboxar och för annan tillfällig uppstallning. För detta tänkte jag bygga några uteboxar, och det är det mina frågor gäller.

Jag har tolkat de nya reglerna som att kravet på att sjukboxen ska gå att värma upp är borttaget. Är det någon som vet om det är så?

Jag är också intresserad av att veta vad ni som har lösdrift säger om behovet av boxar. Jag skulle vilja ha minst två, i direkt anslutning till hagen, så att en häst som måste stå inne kan se de andra. Men räcker det med två, om man har fem-sex hästar, eller kommer man att känna att man behöver fler boxar? Kanske borde man ha i alla fall tre? Men man vill ju inte bygga i onödan, och se det stå oanvänt heller.

Vad säger ni som har erfarenhet av lösdrift - hur mycket används boxarna egentligen (om man tänker sig att all skötsel sker på annan - bättre - plats)? Det vore jätteintressant att höra vad ni säger!
 
Vi har inga boxar alls eftersom de gjordes om till en och två öppningar tog upp i ytterväggen. Har aldrig saknat en box men så är ingen av oss två hästägare (varsin häst) heller några personer som ser någon användning för boxar.

Skulle det behövas går det ju lätt att sätta upp en box av ena halvan igen tex. Enda gången vi behövt stänga in dem är efter sedering vid tandläkarbesök och då sätter vi bara en elastisk grind förbi öppningarna. Den andra hästen brukar vila på andra sidan tråden eller beta utanför. Båda två är mycket välfungerande och lämnar inte varandra ensamma bara sådär eller försöker ta sig ut eller dyl.

Har ärligt talat inte ens reflekterat över att jag inte kan fysiskt stänga in min häst på liten yta sedan vi gjorde om stallet till lösdrift. Det känns helt avigt nu 😅 Men jag har heller aldrig haft någon veterinär som förespråkat boxvila eller sett begränsad yta som någon lösning på något problem utan enbart ett nödvändigt ont i extremfall (har varit med om 2 i mitt hästliv, en spricka genom en led och fång). Tvärtom med bra hagar och kompisar fick hästen med sprickan snabbt gå i stor hage pga då rörde den sig lugnast och minst.
 
Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal lagård som jag tänkte tömma på all gammal inredning, och ha som skötselutrymme, så boxar behövs endast som sjukboxar och för annan tillfällig uppstallning. För detta tänkte jag bygga några uteboxar, och det är det mina frågor gäller.

Jag har tolkat de nya reglerna som att kravet på att sjukboxen ska gå att värma upp är borttaget. Är det någon som vet om det är så?

Jag är också intresserad av att veta vad ni som har lösdrift säger om behovet av boxar. Jag skulle vilja ha minst två, i direkt anslutning till hagen, så att en häst som måste stå inne kan se de andra. Men räcker det med två, om man har fem-sex hästar, eller kommer man att känna att man behöver fler boxar? Kanske borde man ha i alla fall tre? Men man vill ju inte bygga i onödan, och se det stå oanvänt heller.

Vad säger ni som har erfarenhet av lösdrift - hur mycket används boxarna egentligen (om man tänker sig att all skötsel sker på annan - bättre - plats)? Det vore jätteintressant att höra vad ni säger!
Vet inte exakt hur det ser ut i lagen gällande uppvärmt utrymme, men ha i åtanke att det ska finnas ett vettigt ställe för hästen att stå på och veterinären att jobba på tex vid en kolik en kall vinternatt.
Veterinären bör inte frysa ihjäl och dropp ska gå att värma (varmvatten tillgängligt på rimligt avstånd, vattenkokare helt ok) och dropp ska inte riskera att bli kallt/frysa.
Veterinären behöver även kunna tvätta skor och utrustning (det går ju bra i närbeläget hus med) och det ska finnas plats nära hästens box att ställa sina saker utan att de heller fryser.
Bra belysning är också viktigt speciellt om det ska sys en sårskada, det uppskattar ju även hovslagaren.
 
Vet inte exakt hur det ser ut i lagen gällande uppvärmt utrymme, men ha i åtanke att det ska finnas ett vettigt ställe för hästen att stå på och veterinären att jobba på tex vid en kolik en kall vinternatt.
Veterinären bör inte frysa ihjäl och dropp ska gå att värma (varmvatten tillgängligt på rimligt avstånd, vattenkokare helt ok) och dropp ska inte riskera att bli kallt/frysa.
Veterinären behöver även kunna tvätta skor och utrustning (det går ju bra i närbeläget hus med) och det ska finnas plats nära hästens box att ställa sina saker utan att de heller fryser.
Bra belysning är också viktigt speciellt om det ska sys en sårskada, det uppskattar ju även hovslagaren.
Vet ingen som har boxstall som har uppvärmt utrymme där hästen kan vara i men helt plötsligt viktigt när det kommer till lösdriftstall.
 
Vet ingen som har boxstall som har uppvärmt utrymme där hästen kan vara i men helt plötsligt viktigt när det kommer till lösdriftstall.
De flesta boxstall kan man ju få upp värmen i även på vintern med tex stängda dörrar och värmefläkt om det skulle krävas :)
 
Jag har ligghall (till vänster i bild) inne i stallet där det också finns en sjukbox (till höger i bild).
img_4276.jpg

När vi byggde stallet var planen att bygga två boxar, men vi byggde bara en och det är jag glad över. Boxen används väldigt sällan! Vi har fem hästar på lösdriften och boxen har använts som för boxvila två gånger under de sex åren vi bott här (en fånghäst och en opererad häst).

I övrigt är boxen smidig i väntan på hovis, eller efter sedering vid boxvila, ibland är det någon häst som får lite kraftfoder där inne efter ridning, men oftast är den tom (om det inte bor nån höna eller kanin där inne i stället, hehe).

Jag kan inte hitta nåt om att sjukboxen måste värmas upp, det står ju i föreskriften som är utgiven 2011, men på hemsidan som är senare uppdaterad kan jag inte hitta det.
 
Blir luften dålig av stängda dörrar har man andra problem.
Dörrar och fönster är (generellt) inte godkänt som tilluftsintag.
Hjälper föga att det inte är godkänt när det finns massa såna stall.

För övrigt så är mitt stall godkänt med den luft som kommer från porten.
 
Vet ingen som har boxstall som har uppvärmt utrymme där hästen kan vara i men helt plötsligt viktigt när det kommer till lösdriftstall.
Uppvärmt till jättevarmt behöver det inte vara, men frostfritt iaf. Oavsett om man har lösdrift ett uppstallning. Har man boxstall blir det oftast tillräckligt varmt av att man tar in några hästar och sätter på en värmefläkt evt.
Tar man in en häst i -25 i en utebox kommer evt dropp frysa och det blir allmänt kallt och svårarbetat. Är det blåsigt kanske saker blåser bort om det inte går att stänga till.
Vill man kan man ju ha som alternativ att alltid köra till klinik istället men vid vissa sjukdomstillstånd kan det ju bli knepigt.
 
Jag har ligghall (till vänster i bild) inne i stallet där det också finns en sjukbox (till höger i bild).
img_4276.jpg

När vi byggde stallet var planen att bygga två boxar, men vi byggde bara en och det är jag glad över. Boxen används väldigt sällan! Vi har fem hästar på lösdriften och boxen har använts som för boxvila två gånger under de sex åren vi bott här (en fånghäst och en opererad häst).

I övrigt är boxen smidig i väntan på hovis, eller efter sedering vid boxvila, ibland är det någon häst som får lite kraftfoder där inne efter ridning, men oftast är den tom (om det inte bor nån höna eller kanin där inne i stället, hehe).

Jag kan inte hitta nåt om att sjukboxen måste värmas upp, det står ju i föreskriften som är utgiven 2011, men på hemsidan som är senare uppdaterad kan jag inte hitta det.
Ditt stall är verkligen jättefint! Och väldigt likt hur jag har tänkt bygga mitt. Får man fråga vilka mått du har på din ligghall? Jag velar lite fram och tillbaka om hur stor jag behöver göra min. Känns som att när man läser på så duger inget under 100 kvm, men jag tänker att det kommer ju att kännas rymligt ändå i och med att man har stallgång intill och så.
 
Vet inte exakt hur det ser ut i lagen gällande uppvärmt utrymme, men ha i åtanke att det ska finnas ett vettigt ställe för hästen att stå på och veterinären att jobba på tex vid en kolik en kall vinternatt.
Veterinären bör inte frysa ihjäl och dropp ska gå att värma (varmvatten tillgängligt på rimligt avstånd, vattenkokare helt ok) och dropp ska inte riskera att bli kallt/frysa.
Veterinären behöver även kunna tvätta skor och utrustning (det går ju bra i närbeläget hus med) och det ska finnas plats nära hästens box att ställa sina saker utan att de heller fryser.
Bra belysning är också viktigt speciellt om det ska sys en sårskada, det uppskattar ju även hovslagaren.

Precis. Min häst har behövt dropp en gång och då hade vi fortfarande stallet som stall men likväl ett kallstall mitt i vintern i Skåne. Lagom kul men vattenkokare och bara behov av en påse löste det fint. Men man måste ju vara beredd på att kunna lösa det.

Jag trivs otroligt bra med att ha lösdrifthallen med strö inne i stallet. Hade vi haft mer plats hade jag haft en till/en del utan strö där de får sitt foder inne i stallet också. Men en separat ligghall (en sådan som folk brukar ha som enda ligghall) med foder i annan vinkel är också en lösning som fungerar bra för oss. Därute hade det varit mycket knivigare att lösa ett akut veterinärbesök och det hade jag nog inte varit bekväm med.
 
Precis. Min häst har behövt dropp en gång och då hade vi fortfarande stallet som stall men likväl ett kallstall mitt i vintern i Skåne. Lagom kul men vattenkokare och bara behov av en påse löste det fint. Men man måste ju vara beredd på att kunna lösa det.
Den gången min häst har fått dropp har det varit när han stått på klinik - i deras kallstall(!). Detta var i januari så nån värme var det inte, men uppenbarligen funkade det på veterinärkliniken så då tänker jag att det går nog att lösa hemma också.
 
Den gången min häst har fått dropp har det varit när han stått på klinik - i deras kallstall(!). Detta var i januari så nån värme var det inte, men uppenbarligen funkade det på veterinärkliniken så då tänker jag att det går nog att lösa hemma också.

Det beror ju på var man bor och hur stallet är byggt. Bor man i norraste norrland behöver man nog mer uppvärmning än om man bor i skåne för att det ska vara frostfritt. Likaså om man har tunna oisolerade väggar jämfört med rejälare väggar med isolering.
 
Det beror ju på var man bor och hur stallet är byggt. Bor man i norraste norrland behöver man nog mer uppvärmning än om man bor i skåne för att det ska vara frostfritt. Likaså om man har tunna oisolerade väggar jämfört med rejälare väggar med isolering.
Absolut är det skillnad, det är ett avlångt land vi bor i. :D Här där jag bor är det sällan någon Norrlandsvinter, min poäng var dock att klinikens kallstall inte var frostfritt utan höll minusgrader, men de löste det ändå. Kanske de även har varma boxar för speciella behov, det vet jag faktiskt inte, men dropp löste de i alla fall även i minusgrader, men det är säkert skillnad på "några minusgrader" och 20-30 minus också...
 
Tack så hemskt mycket för alla svar!! :bow: Ska läsa igenom allt igen när jag har bättre med tid, men jätteintressant läsning det jag har hunnit se. Puffar frågan om behovet av boxar lite - vill gärna höra hur ännu fler tänker om det. Men av det jag läst känns det som om behovet är mindre än jag trott?

För att förtydliga: jag vill givetvis inte tumma på ordentliga utrymmen för skötsel, det kommer att finnas så det räcker och blir över. Jag vill bara inte bygga box/boxarna därinne, för det känns väl bättre om en häst som ev måste stå inne gör det så nära sina kompisar som möjligt? Men om kravet att själva boxen måste kunna värmas finns kvar så blir det ju svårare att ha sjukbox i/vid hagen. Men det verkar som om i alla fall någon mer än jag sett att den formuleringen är borttagen ur texten...
 
Absolut är det skillnad, det är ett avlångt land vi bor i. :D Här där jag bor är det sällan någon Norrlandsvinter, min poäng var dock att klinikens kallstall inte var frostfritt utan höll minusgrader, men de löste det ändå. Kanske de även har varma boxar för speciella behov, det vet jag faktiskt inte, men dropp löste de i alla fall även i minusgrader, men det är säkert skillnad på "några minusgrader" och 20-30 minus också...

Sen är det ju en sak att de löste det på sin hemmaplan med all utrustning tillgänglig och en annan hur de hade löst det i någon annans stall (med samma temperatur) med enbart den utrustning de hade med sig i bilen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 169
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 684
Senast: Habina
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 257
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp