Lösdrift +uteboxar

Tack så hemskt mycket för alla svar!! :bow: Ska läsa igenom allt igen när jag har bättre med tid, men jätteintressant läsning det jag har hunnit se. Puffar frågan om behovet av boxar lite - vill gärna höra hur ännu fler tänker om det. Men av det jag läst känns det som om behovet är mindre än jag trott?

För att förtydliga: jag vill givetvis inte tumma på ordentliga utrymmen för skötsel, det kommer att finnas så det räcker och blir över. Jag vill bara inte bygga box/boxarna därinne, för det känns väl bättre om en häst som ev måste stå inne gör det så nära sina kompisar som möjligt? Men om kravet att själva boxen måste kunna värmas finns kvar så blir det ju svårare att ha sjukbox i/vid hagen. Men det verkar som om i alla fall någon mer än jag sett att den formuleringen är borttagen ur texten...

Även om det är borttaget ur texten så är det ju en sak du måste ta ställning till eftersom det handlar om dina hästars hälsa och kanske eventuellt liv. Det finns vissa saker man måste kunna lösa på hemmaplan.
 
Jag har alltså 200 kvm rejäl lagård att använda, med fint gov, el och vatten indraget osv. På grund av takhöjden (232) och lite nära till grannen känns det för komplicerat att bygga stall därinne. Men fullt möjligt att bygga en provisorisk box och ta hand om en sjuk häst enligt konstens alla regler, den dagen behovet finns. Men kommer det någon från jordbruksverket och kräver att sjukboxen ute i hagen ska kunna värmas, då blir det problem. Men om formuleringen är borta tänker jag att de inte gör det...
 
Jag har alltså 200 kvm rejäl lagård att använda, med fint gov, el och vatten indraget osv. På grund av takhöjden (232) och lite nära till grannen känns det för komplicerat att bygga stall därinne. Men fullt möjligt att bygga en provisorisk box och ta hand om en sjuk häst enligt konstens alla regler, den dagen behovet finns. Men kommer det någon från jordbruksverket och kräver att sjukboxen ute i hagen ska kunna värmas, då blir det problem. Men om formuleringen är borta tänker jag att de inte gör det...

Du får väl ha hur många boxar i hagen du vill så länge det finns någonstans där veterinären kan ta hand om hästen även om det är -30 grader och full snöstorm. Det behöver ju inte vara i boxen i hagen.
 
Du får väl ha hur många boxar i hagen du vill så länge det finns någonstans där veterinären kan ta hand om hästen även om det är -30 grader och full snöstorm. Det behöver ju inte vara i boxen i hagen.
Problemet har varit att förr fanns ett tydligt krav på uppvärmningsbar BOX, och någon sådan kommer jag inte att kunna visa upp när det hela ska godkännas. Men eftersom den texten nu är borta, så tänker jag att de inte kontrollerar just det. Det kommer att gå utmärkt att ta hand om sjuka hästar i alla fall :)
 
Känner att det blev för stort fokus på sjukboxen här... jag är alltså jätteintresserad av att veta hur mycket ni som har lösdrift använder boxar till även till friska hästar, och hur ni använder dem! :)
 
Man får ju bygga kallstall då borde kravet på uppvärmd box vara bortaget.
Tillgång till frostfritt vatten bör det vara om det ska fungera som sjukbox. Man kan inte ställa in en fullpälsad isbjörn i uppvärmt stall, så lösdriftshästar är ju oftast inte helklippta.
 
Ditt stall är verkligen jättefint! Och väldigt likt hur jag har tänkt bygga mitt. Får man fråga vilka mått du har på din ligghall? Jag velar lite fram och tillbaka om hur stor jag behöver göra min. Känns som att när man läser på så duger inget under 100 kvm, men jag tänker att det kommer ju att kännas rymligt ändå i och med att man har stallgång intill och så.
Tack, ja jag är supernöjd! Så himla smidigt, mysigt och lättarbetat att ha den inne i stallet.

Men visst, större är ju ofta bättre men ibland har man ju en byggnad att utgå ifrån, och då får man göra det bästa av situationen. Min är 39kvm (Knappt 4*10m) , så inte så stor, men det känns större eftersom väggarna är "öppna" mot stallgången som du säger.

Två öppningar till hagen är att föredra också, det är väl det jag saknar mest (även om vi inte haft några direkta problem av att vi bara har en).
 
Jag har klarat mig bra utan boxar, men saknat det ibland under höst/vinter. Skönt att ha någonstans att ta in för att torka, vänta på hovslagare osv.

Vi har byggt två boxar i stallet nu, som kommer kunna husera de tre hästar jag för tillfället äger.
 
Vi har en liten "stallbyggnad" med uppbindningsplats och en sjukbox. Definitivt kallstall men visst skulle det gå att med fläktar etc få en fungerande miljö om veterinären skulle behöva det.

Eftersom jag endast har en uppbindningsplats (för att få plats med sjukboxen) används även öppningen och halva boxen som uppbindningsplats dagligen. Men själva boxen som sådan används hmm typ aldrig. På våra 2 år här har vi aldrig använt den till våra hästar. Inackorderingen har använt den en sväng vid kolik då hästen inte skulle äta (och då vi har halm i lösdriften och gräs i hagen så är det inte ett alternativ att stå ute). Så nej den används i regel inte, men det känns skönt att ha den där och ha möjligheten. Skulle inte vilja vara utan den men den kommer inte direkt till användning! :)
 
Tack så hemskt mycket för alla svar!! :bow: Ska läsa igenom allt igen när jag har bättre med tid, men jätteintressant läsning det jag har hunnit se. Puffar frågan om behovet av boxar lite - vill gärna höra hur ännu fler tänker om det. Men av det jag läst känns det som om behovet är mindre än jag trott?

För att förtydliga: jag vill givetvis inte tumma på ordentliga utrymmen för skötsel, det kommer att finnas så det räcker och blir över. Jag vill bara inte bygga box/boxarna därinne, för det känns väl bättre om en häst som ev måste stå inne gör det så nära sina kompisar som möjligt? Men om kravet att själva boxen måste kunna värmas finns kvar så blir det ju svårare att ha sjukbox i/vid hagen. Men det verkar som om i alla fall någon mer än jag sett att den formuleringen är borttagen ur texten...

Känner att det blev för stort fokus på sjukboxen här... jag är alltså jätteintresserad av att veta hur mycket ni som har lösdrift använder boxar till även till friska hästar, och hur ni använder dem! :)

I stallet jag står i (stort) upplever jag att det till och från finns för få boxar att tillgå till lösdriftshästarna. Det är nog ca 15-20 hästar som går på lösdrift och 15 som står på box på heltid. Det händer att mer än en häst är sjuk/skadad samtidigt precis som det ofta inte är någon som är det alls. Hade det varit ett stall jag ansvarade för hade jag vela ha en lösning där jag kan stalla upp alla lösdriftshästar samtidigt. Det behöver verkligen inte vara permanent men jag vill kunna veta att om man får in en tråkig smitta så kan man vårda alla hästar samtidigt. Det kan ju räcka med att man har en yta där man kan smälla upp temporära uteboxar så att det räcker åt alla - behöver som sagt verkligen inte vara permanenta till alla. Sen skulle jag även vilja ha en extra karantänlösdrift. Men jag vill alltid vara förberedd för det värsta som kan hända. Har jag förberett för det så kan jag hantera alla mindre kriser med.

När hästarna är friska använder jag personligen box väldigt lite men jag tycker att det är skönt att ha. Att vänta på hovslagare eller behandling, vila upp efter tandläkare, hästen kan stå och äta utan att bli störd eller behöva flytta på sig för att någon ska förbi (och utan att behöva passa hästen) osv. Jag tänker även att om alla hästarna ska få tänderna kollade samma dag så är det iaf skönt att ha möjligheten att de kan stå och vakna till. De behöver antagligen längre tid att vakna än vad undersökningen kräver.
 
Absolut är det skillnad, det är ett avlångt land vi bor i. :D Här där jag bor är det sällan någon Norrlandsvinter, min poäng var dock att klinikens kallstall inte var frostfritt utan höll minusgrader, men de löste det ändå. Kanske de även har varma boxar för speciella behov, det vet jag faktiskt inte, men dropp löste de i alla fall även i minusgrader, men det är säkert skillnad på "några minusgrader" och 20-30 minus också...
Det finns sk. Droppvärmare, troligen har kliniken detta, men inget de flesta som kör runt har.
 
I stallet jag står i (stort) upplever jag att det till och från finns för få boxar att tillgå till lösdriftshästarna. Det är nog ca 15-20 hästar som går på lösdrift och 15 som står på box på heltid. Det händer att mer än en häst är sjuk/skadad samtidigt precis som det ofta inte är någon som är det alls. Hade det varit ett stall jag ansvarade för hade jag vela ha en lösning där jag kan stalla upp alla lösdriftshästar samtidigt. Det behöver verkligen inte vara permanent men jag vill kunna veta att om man får in en tråkig smitta så kan man vårda alla hästar samtidigt. Det kan ju räcka med att man har en yta där man kan smälla upp temporära uteboxar så att det räcker åt alla - behöver som sagt verkligen inte vara permanenta till alla. Sen skulle jag även vilja ha en extra karantänlösdrift. Men jag vill alltid vara förberedd för det värsta som kan hända. Har jag förberett för det så kan jag hantera alla mindre kriser med.

När hästarna är friska använder jag personligen box väldigt lite men jag tycker att det är skönt att ha. Att vänta på hovslagare eller behandling, vila upp efter tandläkare, hästen kan stå och äta utan att bli störd eller behöva flytta på sig för att någon ska förbi (och utan att behöva passa hästen) osv. Jag tänker även att om alla hästarna ska få tänderna kollade samma dag så är det iaf skönt att ha möjligheten att de kan stå och vakna till. De behöver antagligen längre tid att vakna än vad undersökningen kräver.

Fast med så många hästar på lösdrift är det extremt oekonomiskt att kunna ordna box till alla. I det läget hade jag hellre satsat på att kunna stänga ligghallen vid behov.

I mitt egna lilla hemmastall är det en annan sak, men jag kommer ändå inte ha boxar till fem stora hästar (typ max ligghallen) pga kostnad och yta.
 
Jag har alltså 200 kvm rejäl lagård att använda, med fint gov, el och vatten indraget osv. På grund av takhöjden (232) och lite nära till grannen känns det för komplicerat att bygga stall därinne. Men fullt möjligt att bygga en provisorisk box och ta hand om en sjuk häst enligt konstens alla regler, den dagen behovet finns. Men kommer det någon från jordbruksverket och kräver att sjukboxen ute i hagen ska kunna värmas, då blir det problem. Men om formuleringen är borta tänker jag att de inte gör det...
Med en yta du nämner kan du inte smälla upp en box därinne som kan användas vid behov av tex dropp och ha den egentliga sjukboxen för saker som boxvila ute vid lösdriften? Gäller takhöjdsreglerna för korttidsuppstallning som tex att ge dropp?
 
Fast med så många hästar på lösdrift är det extremt oekonomiskt att kunna ordna box till alla. I det läget hade jag hellre satsat på att kunna stänga ligghallen vid behov.

I mitt egna lilla hemmastall är det en annan sak, men jag kommer ändå inte ha boxar till fem stora hästar (typ max ligghallen) pga kostnad och yta.
Absolut. Det är jag fullt medveten om, det är bara att jag om jag skulle vara ansvarig vill kunna veta att jag kan lösa det vid behov. Har milda katastroftankar för saker jag är ansvarig för till och från 😂
 
Med en yta du nämner kan du inte smälla upp en box därinne som kan användas vid behov av tex dropp och ha den egentliga sjukboxen för saker som boxvila ute vid lösdriften? Gäller takhöjdsreglerna för korttidsuppstallning som tex att ge dropp?
Jo precis, och det är ju faktiskt så jag tänker göra. Jag är egentligen bara rädd att fokusera för mycket på att bygga inne i lagården för då blir det väl plötsligt en ”stallbyggnad” och så kommer alla krav på takhöjd, ventilation, framtida grannars eventuella åsikter osv. Det är liksom inte värt att bygga om lagården i den utsträckningen, utan det känns bättre att kunna presentera en lösning som håller, helt utan att blanda in den byggnaden. Men om en sjuk häst sedan skulle behöva tas om hand där inne med dropp el dyl vid något tillfälle, så kan jag inte tänka mig att någon skulle kunna ha något emot det, oavsett takhöjd och annat, varken grannar eller jordbruksverk. Får man hoppas!!
 
Fast med så många hästar på lösdrift är det extremt oekonomiskt att kunna ordna box till alla. I det läget hade jag hellre satsat på att kunna stänga ligghallen vid behov.

I mitt egna lilla hemmastall är det en annan sak, men jag kommer ändå inte ha boxar till fem stora hästar (typ max ligghallen) pga kostnad och yta.
Jag håller med om detta, och det är därför jag undrar i vilken utsträckning boxarna används. Det hade varit perfekt att ha haft ett stall och gå över till lösdrift - bara att bygga ligghall och alla boxarna finns kvar! Men att bygga nytt stall eller en massa uteboxar som man bara behöver ”om ifall att” blir ju, som du säger, extremt oekonomiskt!
 
Jag har tre hästar på lösdrift och två boxar inne i stallet. Använder boxarna när veterinären har varit här och fixat tänder och de ska piggna till. Brukar också använda dem en halvtimme eller så på nyårsafton när grannen måste skjuta raketer för barnens skull (de är vuxna). En häst i varje box och en på stallgången.

En gång har en häst haft boxvila inne och den höll på att ta med sig stallet ut. Jag ångrar att jag inte stod på mig och sa att jag gör en liten hage åt den eller delar av lösdriften.

Stallet är uppvärmt och jag använder det dagligen för att göra iordning hästar före och efter träning. Känner ingen med ouppvärmt stall men så bor jag strax söder om polcirkeln också.
 
Rent hur mycket användning man har för en box som så är nog väldigt individuellt. Vissa vill ta in hästen till boxen och kunna fixa med annat i stallet. Tex innan hovslagaren eller vad som. Jag tex har ju ett litet stall och är där själv i 99.99 % av fallen och har min häst mer som en hund. Det är stängt ut från stallet till gårdsplanen men till hagen är det öppet hela tiden förutom om jag mockar hagen eller om jag gör ngt med hovarna så att han inte ska gå ut och bli skitig om fötterna. Han går ut och in som han vill och såklart också då även ut och in i ligghallen som är inne i stallet. Jag tycker det är trivsamt och han är alltid lös. När vi väntar på hovslagaren så tar jag in en eller båda hästarna beroende på väder och stänger till hagen. Sedan är de lösa i stallet medan jag gör dem klara och rena om hovarna och sedan pysslar vi med saker ihop tills hovis kommer. Men så är jag ju varken något fan av att stänga in dem i onödan eller att sätta fast dem i onödan. Vi trivs bäst med att vara med tillsammans och båda två är hänsynsfulla och rimliga.

En stressad ägare och/eller häst kanske inte ens vill binda hästen på gången 1 min i onödan utan vill kunna ställa in hästen i boxen eller vill fodra hästen i box (våra äter tillsammans utan problem eller matas enbart när ägaren är där en i taget) osv.
 
Tack igen för alla svar! Det är superintressant att få höra hur det fungerar och se hur det ser ut hos er som har lösdrift. Givetvis har alla olika förutsättningar, men det är väldigt givande att höra om andras praktiska erfarenheter. Jag har fått några nya idéer om hur min gård ska utformas! Uppenbarligen är det många som klarar sig rätt bra utan att ställa in i box varje dag, för att hästen ska torka, äta, vila osv. Funderar t o m på om man klarar sig med möjligheten att sätta ihop en provisorisk sjukhörna i lagården, plus möjligheten att dela av en box i ligghallen, och helt skippa uteboxarna till en början. Jag hoppas på att få det att funka lite som hos @the_connemara, och kunna låta hästarna vara lite fria inne i lagården när de ska tas omhand :D
 
Vi har 4 boxar på 5 hästar och jag nästan ångrar det.
Vi har 3 hästar på lösdrift och två boxar att dela på. En är fölbox/ gruppbox som två av dem utan problem delar på.
Men det hade varit bekvämt att ha egen box till dem när de ska ha sina mineraler och i väntan på hovis.
Tar man bara in en så ser dem de andra hästarna genom fönstret som går att öppnas helt.
Vi funderar lite på att bygga någon utebox, både att ha till hästarna, som förvaring, när jag delar upp fåren och kunna isolera en häst i karantän vid behov.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 665
Senast: Habina
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 247
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp