Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Lösdrift, vilka försäkringar

Z

Zora

Har sökt på sidan, men inte hittat det jag undrar om.
Har ställt min häst på lösdrift och vill ha koll på vilka försäkringar jag ska ha och vilka lösdriftsägaren ska ha.

Hästen är försäkrad, självklart. Men om hästen skulle förstöra något hos dem, skada deras hästar eller saker, hur försäkrar jag mig mot det? Och vilka försäkringar behöver de ha om min häst skulle skadas av något?

Är det något annat jag ska tänka på, kanske är en bra fråga också. :)

Du håller din häst försäkrad på vanligt vis, den täcker för skador/olyckor som drabbar hästen även i lösdriften.

För skador som hästen åsamkar lösdriften, skall ansvarig ha en egen försäkring och inget du kan hållas ansvarig för.

Z

Zora

Aha, jag trodde att jag skulle fixa så att eventuella skador min häst åsamkar något skulle gå på min hemförsäkring eller liknande.

B

**BORTTAGEN**

hur säger lagen om detta om jag hyr in mig i ett stall å min häst sparkar sönder boxen eller går igenom hagen och har sönder tråden är det stallägaren som skall betala??

Det fins inga lagar för sådant, endast avtal mellan hyresgäst och stallägare. I de flesta fall tar stallägaren den kostnaden, trots allt måste h*n räkna med oförutsedda händelser. Vi har med djur att göra, om det inte handlar om ett rent vårdlöst handlade av hästägaren. I så fall tycker jag att denne kan betala det kalaset, men som sagt det bör finnas avtal där det står reglerat.

Där jag står med mina pållar, tar stallägaren dessa kostnader förutsatt att jag inte handskats vårdslöst eller varit oaktsam. Det har gått sönder saker genom åren, men detta har alltid reparerats genom stallägarens försorg.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6456 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Ekonomi&Juridik Vad har ni för försäkring på era hästar? Om ni inte vill svara på det, vilka bolag tycker ni är bra? Vilka är mindre bra? Bör man ta...
Svar
17
· Visningar
557
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
491
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar