Lösdrift, vilka försäkringar

Z

Zora

Har sökt på sidan, men inte hittat det jag undrar om.
Har ställt min häst på lösdrift och vill ha koll på vilka försäkringar jag ska ha och vilka lösdriftsägaren ska ha.

Hästen är försäkrad, självklart. Men om hästen skulle förstöra något hos dem, skada deras hästar eller saker, hur försäkrar jag mig mot det? Och vilka försäkringar behöver de ha om min häst skulle skadas av något?

Är det något annat jag ska tänka på, kanske är en bra fråga också. :)
 
Du håller din häst försäkrad på vanligt vis, den täcker för skador/olyckor som drabbar hästen även i lösdriften.

För skador som hästen åsamkar lösdriften, skall ansvarig ha en egen försäkring och inget du kan hållas ansvarig för.
 
Aha, jag trodde att jag skulle fixa så att eventuella skador min häst åsamkar något skulle gå på min hemförsäkring eller liknande.
 
hur säger lagen om detta om jag hyr in mig i ett stall å min häst sparkar sönder boxen eller går igenom hagen och har sönder tråden är det stallägaren som skall betala??
 
Det fins inga lagar för sådant, endast avtal mellan hyresgäst och stallägare. I de flesta fall tar stallägaren den kostnaden, trots allt måste h*n räkna med oförutsedda händelser. Vi har med djur att göra, om det inte handlar om ett rent vårdlöst handlade av hästägaren. I så fall tycker jag att denne kan betala det kalaset, men som sagt det bör finnas avtal där det står reglerat.

Där jag står med mina pållar, tar stallägaren dessa kostnader förutsatt att jag inte handskats vårdslöst eller varit oaktsam. Det har gått sönder saker genom åren, men detta har alltid reparerats genom stallägarens försorg.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
585
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 621
Senast: ako
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 147
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp