Lösdrift vs box- hur tänka?

Hästbullen

Trådstartare
står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men mitt dilemma är att hästen går på lösdrift i nuläget & trivs otroligt bra med detta.

Nya stallet:
+ridhus
+ordning & reda
+närmare vart jag bor (kommer spara mycket pengar på bränsle)
+olika hösilage att välja på med bra protein innehåll beroende på behov (ingår 15kilo per dag, mesta ges inne på natten, men 3 utfodringar per dag)
+- stor box i ute stall med bra ventilation
-mindre hagar
-få gå själv/ med max 1 kompis
-hästarna går ute 6.30-17

(folk verkar dock oerhört snälla här med & dom har inte ofta lediga platser, annonserar inte ut dom, fick otroligt bra intryck av båda stallägare och folket jag träffade på)

Gamla stallet:
+lösdrift
+går i mindre flock
+bra umgänge i stallet
+hästen trivs
+Alla människorna är super snälla & hjälpsamma med allt, ställer upp
-inget ridhus
-halvdåligt underlag på banan som stör min unghästs balans när jag försöker rida där, tappar framåtbjudning då det är väldigt ojämnt på vissa ställen.
-dåliga stängsel/dålig el i stängslet, har massor växter på tråden & är mest bara satt upp "hur som helst" inte för maximal ström, en annan hage gick ägarens egna hästar helt utan ström
-fri tillgång, är orolig att min häst kommer bli för tjock till hösten är normalfödd mot lätt.
-dåligt protein på hösilage för att dom går på fri tillgång, så har fått ge mycket extra protein
-säkerhets tänk kring hästarna rent allmänt är mer "vi tar det som det kommer", vilket kan göra mig otrygg & ge viss ångest ibland (typ med skräp i hagen, tråd som hamnar i backen, stolpar som vältar etc), känner jag har en annan syn på det än stallägaren, det är ju hens stall, så hen får bestämma helt enkelt, men gör jag funderar på att det andra stallet skulle passa mig bättre.

Jag känner mig kluven, då jag är väldigt rädd om min häst skulle bli "skadad" av att gå på box dom timmarna, istället för att kunna röra sig fritt på en lösdrift. Är jag löjlig? tänker jag fel?
Sen hösilage med dåligt protein & hela säkerheten runt hästarna saker som "går mig emot" jag vill hellre man förebygger saker än att bara köra på & hoppas på allt går bra.
Jag vill kunna rida & träna till hösten, känner ridhus är ett stort plus med. Hade ni flyttat er häst i detta läge? Hästen är inte flockbunden av sig & kan gå iväg själv ofta, men tycker ändå det verkar tråkigt att skulle gå själv i hagen?

Båda ställen kostar samma. Tror personligen jag skulle trivas bättre med rutinerna i nya stallet, men är mån min hästs välmående i första hand.
 
står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men mitt dilemma är att hästen går på lösdrift i nuläget & trivs otroligt bra med detta.

Nya stallet:
+ridhus
+ordning & reda
+närmare vart jag bor (kommer spara mycket pengar på bränsle)
+olika hösilage att välja på med bra protein innehåll beroende på behov (ingår 15kilo per dag, mesta ges inne på natten, men 3 utfodringar per dag)
+- stor box i ute stall med bra ventilation
-mindre hagar
-få gå själv/ med max 1 kompis
-hästarna går ute 6.30-17

(folk verkar dock oerhört snälla här med & dom har inte ofta lediga platser, annonserar inte ut dom, fick otroligt bra intryck av båda stallägare och folket jag träffade på)

Gamla stallet:
+lösdrift
+går i mindre flock
+bra umgänge i stallet
+hästen trivs
+Alla människorna är super snälla & hjälpsamma med allt, ställer upp
-inget ridhus
-halvdåligt underlag på banan som stör min unghästs balans när jag försöker rida där, tappar framåtbjudning då det är väldigt ojämnt på vissa ställen.
-dåliga stängsel/dålig el i stängslet, har massor växter på tråden & är mest bara satt upp "hur som helst" inte för maximal ström, en annan hage gick ägarens egna hästar helt utan ström
-fri tillgång, är orolig att min häst kommer bli för tjock till hösten är normalfödd mot lätt.
-dåligt protein på hösilage för att dom går på fri tillgång, så har fått ge mycket extra protein
-säkerhets tänk kring hästarna rent allmänt är mer "vi tar det som det kommer", vilket kan göra mig otrygg & ge viss ångest ibland (typ med skräp i hagen, tråd som hamnar i backen, stolpar som vältar etc), känner jag har en annan syn på det än stallägaren, det är ju hens stall, så hen får bestämma helt enkelt, men gör jag funderar på att det andra stallet skulle passa mig bättre.

Jag känner mig kluven, då jag är väldigt rädd om min häst skulle bli "skadad" av att gå på box dom timmarna, istället för att kunna röra sig fritt på en lösdrift. Är jag löjlig? tänker jag fel?
Sen hösilage med dåligt protein & hela säkerheten runt hästarna saker som "går mig emot" jag vill hellre man förebygger saker än att bara köra på & hoppas på allt går bra.
Jag vill kunna rida & träna till hösten, känner ridhus är ett stort plus med. Hade ni flyttat er häst i detta läge? Hästen är inte flockbunden av sig & kan gå iväg själv ofta, men tycker ändå det verkar tråkigt att skulle gå själv i hagen?

Båda ställen kostar samma. Tror personligen jag skulle trivas bättre med rutinerna i nya stallet, men är mån min hästs välmående i första hand.
Jag skulle aldrig ens se stall 2 som ett alternativ. Varför skulle hästen ta skada av att stå på box? Många hästar mår tvärt om bra av att få komma in och vila upp sig, torka upp och slippa jaga bort mygg, knott, bromsar, kyla etc. Sen är underlaget samt ridhus en avgörande faktor för mig då jag vill kunna träna året om, men det beror såklart på vad man har hästen till
 
Kan du testa nya stallet och, om det inte funkar, flytta tillbaka till lösdriften? Det låter som att lösdrifyen, trots att det är lösdrift, inte är optimal och att det finns en del skaderisker.
Dock tycker jag att du ska vara noga med att låta hästen gå med en annan häst på nya stället. Jag skulle ha valt nya stallet faktiskt.
 
Jag skulle aldrig ens se stall 2 som ett alternativ. Varför skulle hästen ta skada av att stå på box? Många hästar mår tvärt om bra av att få komma in och vila upp sig, torka upp och slippa jaga bort mygg, knott, bromsar, kyla etc. Sen är underlaget samt ridhus en avgörande faktor för mig då jag vill kunna träna året om, men det beror såklart på vad man har hästen till
men samma sak här. Jag har häst för att träna & rida (målet är att kunna tävla på sikt). Tänker också att det kunna funka bra för henne att sova i box på nätterna, men man läser ju många artiklar & liknande vart dom skriver det är mer skaderisk på box än om dom går på lösdrift för dom rör på sig mer, men jag vet dock ej om detta är grundat i verkligheten eller bara åsikter.
 
Kan du testa nya stallet och, om det inte funkar, flytta tillbaka till lösdriften? Det låter som att lösdrifyen, trots att det är lösdrift, inte är optimal och att det finns en del skaderisker.
Dock tycker jag att du ska vara noga med att låta hästen gå med en annan häst på nya stället. Jag skulle ha valt nya stallet faktiskt.
Ja tyvärr finns en del skaderisker i gamla stallet vilket inte verkar vara ett problem för dom andra, så har då känd att jag "står ut". Stängsel av bara en av grejorna, dörren vart man går in & ut från stalldelen är för smal med, så här om dagen fastnade ett stigbygelsläder i dörren & gick som tur av sadeln (på en annans häst), men känns som att båda häst & sadel kunna fastna där. Så jag är alltid extrem noggrann när jag går igenom den dörren, men känns i min mage att det inte borde vara så.
 
Jag hade valt det nya stallet och personligen hade jag inte oroat mig över att ha hästen på box. Sålänge det inte finns något som säger att just din häst troligen kommer vantrivas på box så hade jag bytt stall 😊
 
Jag ser inget av dom som ett alternativ, alldeles för lite utevistelse = för många timmar på box, och ensam i hagen i nya stallet. Vet inte om mindre hagar betyder små hagar(?) det hade också gått bort för mig i så fall. Gamla stallet går bort pga alldeles för dåligt stängsel plus skräp i hagen. Dåligt staket är en absolut dealbreaker.
 
Jag hade nästan exakt likande dilemma förra sommaren, till och med liknande plus och minus som du har på din lista.

Jag flyttade, och skulle flytta även i ditt läge. Under förutsättning att du har möjlighet att rida efter insläpp (då blir det ju ändå lite fler timmar som hästen inte står på box) och har hagsällskap.

Tycker stallet låter vettigt!

Det är värt otroligt mycket med bra ridmöjligheter året runt, även att ha hästen närmre bidrar ju ofta till mer tid i stallet.

Du kanske kan ha hästen på bete sommartid någon annanstans om du vill. För att få stora hagar och dygnet runt vistelse. ☺️
 
Jag hade också bytt till det nya stallet! Efter ett tag kanske du lärt känna någon eller några som också vill ha sina hästar ute längre och så kan ni hjälpas åt med ett senare insläpp? Så var det i ett stall jag jobbade i förr, vi tog in x-antal hästar och så hjälptes de som ville ha in sina senare åt att släppa in ett par timmar senare.
 
Jag hade inte valt något av dom, speciellt inte för en unghäst. En dålig lösdrift vs. ett (för hästen) dåligt boxstall. Små hagar utan kompis? Absolut inte.

Finns det ingen seriösare lösdrift, eller boxstall med stora hagar och fler hagkompisar du kan flytta till?

I värsta fall, alltså om du känner dig för otrygg i lösdriften just nu, så hade jag kunnat tänka mig boxstallet i några månader medans jag letar efter en bättre plats med stora hagar (oavsett om det är box eller lösdrift).

Om du väljer att stå kvar i lösdriften medans du letar nytt, så kanske du kan fixa lite saker? Skräp i hagen? Gå några vändor och ta bort det, eller köp snabbstolp och stängsla bort det. Tråd på backen? Men plocka upp den då. Dåligt stängslat? Börja fixa det. För trång stalldörr? Sadla utomhus.
 
Jag vet av erfarenhet att en lösdrift med dåligt staket och dålig el är en mardröm och ständig oro. Lösa hästar i tid och otid är inte roligt.

Jag hade flyttat, utan tvekan. Jag har hellre en häst själv i en mindre hage med bra stängsel och el jämfört med en gigantisk lösdrift med dåligt stängsel och el. Om hästen rymmer finns det en möjlighet att hästen skadar sig mer än om den står på box. Personligen föredrar jag att ha häst på box jämfört med lösdrift.

Ridhus och nära till stallet är guld värt. Vi bor trots allt i Sverige där regn är vanligt förekommande och där vädret kan vara oförutsägbart.
 
Hur är utevistelsen sommartid? Där jag har häst följer hästarnas utevistelse ljuset plus minst tre månader med bete. Så de är väldigt kort tid det blir dålig utevistelse plus att jag jobbar kontorstider så rider alltid efter intag.
 
står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men mitt dilemma är att hästen går på lösdrift i nuläget & trivs otroligt bra med detta.

Nya stallet:
+ridhus
+ordning & reda
+närmare vart jag bor (kommer spara mycket pengar på bränsle)
+olika hösilage att välja på med bra protein innehåll beroende på behov (ingår 15kilo per dag, mesta ges inne på natten, men 3 utfodringar per dag)
+- stor box i ute stall med bra ventilation
-mindre hagar
-få gå själv/ med max 1 kompis
-hästarna går ute 6.30-17

(folk verkar dock oerhört snälla här med & dom har inte ofta lediga platser, annonserar inte ut dom, fick otroligt bra intryck av båda stallägare och folket jag träffade på)

Gamla stallet:
+lösdrift
+går i mindre flock
+bra umgänge i stallet
+hästen trivs
+Alla människorna är super snälla & hjälpsamma med allt, ställer upp
-inget ridhus
-halvdåligt underlag på banan som stör min unghästs balans när jag försöker rida där, tappar framåtbjudning då det är väldigt ojämnt på vissa ställen.
-dåliga stängsel/dålig el i stängslet, har massor växter på tråden & är mest bara satt upp "hur som helst" inte för maximal ström, en annan hage gick ägarens egna hästar helt utan ström
-fri tillgång, är orolig att min häst kommer bli för tjock till hösten är normalfödd mot lätt.
-dåligt protein på hösilage för att dom går på fri tillgång, så har fått ge mycket extra protein
-säkerhets tänk kring hästarna rent allmänt är mer "vi tar det som det kommer", vilket kan göra mig otrygg & ge viss ångest ibland (typ med skräp i hagen, tråd som hamnar i backen, stolpar som vältar etc), känner jag har en annan syn på det än stallägaren, det är ju hens stall, så hen får bestämma helt enkelt, men gör jag funderar på att det andra stallet skulle passa mig bättre.

Jag känner mig kluven, då jag är väldigt rädd om min häst skulle bli "skadad" av att gå på box dom timmarna, istället för att kunna röra sig fritt på en lösdrift. Är jag löjlig? tänker jag fel?
Sen hösilage med dåligt protein & hela säkerheten runt hästarna saker som "går mig emot" jag vill hellre man förebygger saker än att bara köra på & hoppas på allt går bra.
Jag vill kunna rida & träna till hösten, känner ridhus är ett stort plus med. Hade ni flyttat er häst i detta läge? Hästen är inte flockbunden av sig & kan gå iväg själv ofta, men tycker ändå det verkar tråkigt att skulle gå själv i hagen?

Båda ställen kostar samma. Tror personligen jag skulle trivas bättre med rutinerna i nya stallet, men är mån min hästs välmående i första hand.
Hade valt stall 1 OM det inte är frimärkshagar.
Din häst blir inte skadad av att stå på box om den inte har problem tex med upphakningar. Alla mina unghästar växer upp på lösdrift om dom fixar att gå där men när dom börjar ridas får dom också lära sig att stå på box för att vänja sig vid det igen eftersom de flesta blir tävlinghästar och jag vill att dom ska vara avslappnade i både box och på lösdrift. Många är väldigt insnöade på att lösdrift är det enda alternativet för alla hästar men så är det inte. Prova att ha din häst på box, i värsta fall får du helt enkelt byta. Konstigt att båda ställena kostar samma när man läser dina listor btw.
 
Jag skulle aldrig ens se stall 2 som ett alternativ. Varför skulle hästen ta skada av att stå på box? Många hästar mår tvärt om bra av att få komma in och vila upp sig, torka upp och slippa jaga bort mygg, knott, bromsar, kyla etc. Sen är underlaget samt ridhus en avgörande faktor för mig då jag vill kunna träna året om, men det beror såklart på vad man har hästen till
Mina hästar går på lösdrift och har möjlighet att fly och ta skydd för insikter, sol o regn 24/7, (stor sval ligghall)
Däremot alla hästgrannar här som står på box så rusar deras hästar i vild panik när de inte kan ta skydd mot alla bromsar.
Hjälper inte dessa hästar ett dugg att de står inne vinterhalvåret och ute utan skydd på sommaren, och i bästa fall tas in någon gång i veckan för rykt och ridtur. Vidrig hästhållning som jag hoppas blir förbjuden att låta dem gå utan skydd på sommaren.
 
Hade valt stall 1 OM det inte är frimärkshagar.
Din häst blir inte skadad av att stå på box om den inte har problem tex med upphakningar. Alla mina unghästar växer upp på lösdrift om dom fixar att gå där men när dom börjar ridas får dom också lära sig att stå på box för att vänja sig vid det igen eftersom de flesta blir tävlinghästar och jag vill att dom ska vara avslappnade i både box och på lösdrift. Många är väldigt insnöade på att lösdrift är det enda alternativet för alla hästar men så är det inte. Prova att ha din häst på box, i värsta fall får du helt enkelt byta. Konstigt att båda ställena kostar samma när man läser dina listor btw.
nej det är hagar med ok storlek & dom går i andra hagar på sommaren- ute dygnet runt då.

Det är mycket andra saker som inte riktigt funkar i gamla stallet, men kan inte skriva ut allt. Tror helt klart nya stallet är ett bättre alternativ till mig & min häst.

Jag kände mig som ett ego, men kan ju se med svaren här i tråden & när jag listor upp allting att stallet vi står inte fungerar för oss i längden. Dom flesta andra i det stallet rider skogsmulle & verkar inte bry sig om såna saker som att där inte finns ström i stängslet eller att tråd ligger i backen.

Foderstationerna som finns kan hästarna få upp benen i med, vilket jag inte tänkt på förens en stallkompis nämnde det då hennes gamla häst hade fastnat i en foderhäck innan.

En annan sak är att stallägaren slänger in massor med gamla grenar från träd som är sågade runt hagarna, då stallägaren tycker detta är toppen. Problemet är bara att hästarna har noll intresse i grenarna annat än precis i början & nu skräpar dom bara ner hagen & hästarna trampar på dom. En av hästarna fick en gren bit i benet & fick ett fult sår. Googlade på detta & hittade en gammal tråd här på buke vart folk skrev om grenar i hagen & ingen ser något syfte med detta.

Jag är motsatsen till sånt & gillar att känna att stallägaren gör allt för att stallet skall ha tiptop säkerhet.
 
nej det är hagar med ok storlek & dom går i andra hagar på sommaren- ute dygnet runt då.

Det är mycket andra saker som inte riktigt funkar i gamla stallet, men kan inte skriva ut allt. Tror helt klart nya stallet är ett bättre alternativ till mig & min häst.

Jag kände mig som ett ego, men kan ju se med svaren här i tråden & när jag listor upp allting att stallet vi står inte fungerar för oss i längden. Dom flesta andra i det stallet rider skogsmulle & verkar inte bry sig om såna saker som att där inte finns ström i stängslet eller att tråd ligger i backen.

Foderstationerna som finns kan hästarna få upp benen i med, vilket jag inte tänkt på förens en stallkompis nämnde det då hennes gamla häst hade fastnat i en foderhäck innan.

En annan sak är att stallägaren slänger in massor med gamla grenar från träd som är sågade runt hagarna, då stallägaren tycker detta är toppen. Problemet är bara att hästarna har noll intresse i grenarna annat än precis i början & nu skräpar dom bara ner hagen & hästarna trampar på dom. En av hästarna fick en gren bit i benet & fick ett fult sår. Googlade på detta & hittade en gammal tråd här på buke vart folk skrev om grenar i hagen & ingen ser något syfte med detta.

Jag är motsatsen till sånt & gillar att känna att stallägaren gör allt för att stallet skall ha tiptop säkerhet.
Du behöver inte känna dig ego eller konstig, stallet passar helt enkelt inte dig och det är inte konstigt alls att vilja ha det på ett annat sätt. Jag hade aldrig ställt min häst i det stall du beskriver, inte en chans 😊
 
Grenar i hagen är toppen, när dom inte har bete. Ger bra sysselsättning för få kalorier. Och så måste man såklart lägga dom rimligt, inte som skaderisk.

Men iom att du inte trivs så borde du såklart flytta, jag hade själv blivit tokig på stängslet.

Men tänk på hästen också, speciellt iom unghäst. Inga grusrutor utan kompis :).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 892
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: Tilde789
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Tulle_2022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp