SiZo

Trådstartare
Jag har lite funderingar på att fixa en lösdrift i ena hagen, men jag har själv ingen erfarenhet av lösdrifter sådär så jag tänkte fråga lite här...

Hur bygger man en lösdrift så att hästarna faktiskt vill använda den till annat än toalett??
Något speciellt läge??

Hagen i fråga är ca 3 hektar, lite kuperad och framförallt så är det mest skog. Det var bara skog tills Gudrun och Per var framme, så terrängen är ganska jobbig att gå i än så länge. Det kommer bli lite lerigt vid grinden, och några av stigarna kommer vara lite leriga, men i övrigt tror jag att hagen kommer klara sig väldigt bra.

Tanken är att göra lösdriften 5*4 meter stor än så länge då det bara är 2 hästar som kommer vara där.

Har ni några knep eller vet saker som är viktigt att tänka på som man lätt glömmer?
 
Hur rejält bygge har du tänkt dig?

Jag tycker betongplatta är guld värt men det kostar ju en del och är kanske inget man gör om man inte tänkt använda ligghallen i många år framöver.
 
Hur rejält bygge har du tänkt dig?

Jag tycker betongplatta är guld värt men det kostar ju en del och är kanske inget man gör om man inte tänkt använda ligghallen i många år framöver.
Jag vet faktiskt inte. Men det kanske inte blir någon betongplatta av den enkla anledningen att det mest troligt inte behövs. När det blir minusgrader ute så kommer hästarna stallas in eftersom vi inte har möjlighet att fixa vatten till dem där borta, såvida vi inte åker med dunkar till dem varje dag, flera ggr/dag. Men det är det ingen av oss på gården som orkar. Det finns nämligen ingen el dragen i närheten av hagen, annars hade ju en uppvärmd vattenkopp varit guld värd!

Men vi vi hålla ner kostnaden så mkt som möjligt eftersom det bara är för att förlänga utetiden så mkt som möjligt, iaf i dagsläget :)
 
Min lösdrift är 8x5 meter och där bor mina två hästar, vinterhagen är ca tre hektar och på sommaren så öppnar jag upp till sommarhagen som är dubbelt så stor och stängslar av så att vinterdelen får vila. Mina hästar trivs väldigt bra, de använder sin lösdrift till vila och skydd, inte till toalett.
Jag tror att det är viktigt att lägga ingången till lösdriften så att det inte blåser in samt att insekter inte trivs där. Jag är noga med att hålla rent, mockar varje jag och detta tror jag gör att hästarna också håller rent. Elektrisk värmekar till vattnet är också super!
 
@animalasia Hur bygger man så att insekter inte trivs då??

Min ligghall står i en liten skogsdunge, från början var den ganska stängd men då var de nästan aldrig där inne, nu har vi en öppen långsida och ponnyerna hänger i lösdriften varje dag. I somras när det var mycket insekter så hängde de där hela dagarna och kom ut på sena kvällar. Den är ungefär 5*5m och jag har just nu tre hästar hemma. Vi ska bygga en till som blir lite mer långsmal på deras andra favorit"hängplats".

Har alltid rejält med halm i ligghallen.
 
Jag såg en smart grej när jag var på ett seminarium om active stable för ett tag sedan. Ett ställe hade "toalett" utanför ligghallen. Där hade de lagt sand och någon hög med bajs tror jag. Den användes flitigt av hästarna och nästan ingen hög hamnade i ligghallen :) Förvisso hade ligghallen gummimattor och inte halm, men man kanske kan testa i alla fall?
Annars kan jag rekommendera ljust tak (alltså genomskinligt/ljus "takplåt") och att man placerar ligghallen på en höjd (helst i söderläge) .
 
Min ligghall står i en liten skogsdunge, från början var den ganska stängd men då var de nästan aldrig där inne, nu har vi en öppen långsida och ponnyerna hänger i lösdriften varje dag. I somras när det var mycket insekter så hängde de där hela dagarna och kom ut på sena kvällar. Den är ungefär 5*5m och jag har just nu tre hästar hemma. Vi ska bygga en till som blir lite mer långsmal på deras andra favorit"hängplats".

Har alltid rejält med halm i ligghallen.
Det där med att placera ligghallen där hästarna helst står och hänger är ju supersmart det :)
 
Jag tycker det är jätte viktigt att man sprider ut "stationerna" så mycket som möjligt. Stod med min häst på en lösdrift förrut där vatten, hall och mat fanns på samma område, ca 100 kvm, vilket innebar att hästarna aldrig rörde sig därifrån utan höll sig på det lilla området trots att det fanns en jätte fin hage att tillgå. Detta resulterade i sin tur i att det blev väldigt skitigt och bajsigt på det området.

På den lösdriften vi står på nu så är vatten och hall i ena sidan av hagen och maten i andra, då måste hästarna vandra flera gånger om dagen och dels så får hästarna motion och dels så blir det mycket renare eftersom dom då för det mesta skiter på vägen. ;)
 
Jag vill verkligen understryka poängen med att sprida ut foder, ligghall och vatten i den mån det går. Som sagt så tvingar man hästarna att röra sig lite, och det blir mer lättskött. Förra lösdriften var planerad så och det var oftast väldigt rent i lagghallen och man såg att hästarna rörde sig mkt i hagen.
Nuvarande stallet har av praktiska skäl både höbord och ligghall samt vatten i samma del av hagen. För 4 stora hästar blir det att man i regel måste mocka där dagligen. Men det var det enda sättet att lösa det praktiskt så att man kommer åt höbord och ligghall med traktorn, och vattenledningen råkade vara där den var.
 
Tyvärr har jag samma problem där :( Vatten och mat kommer bli på samma ställe, ev så kan ligghallen bli på ett annat, men där får vi kolla lite helt enkelt. Det är väldigt mkt träd i hagen så det är svårt att hitta ett ställe som är tomt.
 
Min ligghall är gjord av bakplank och väv, där står hästarna gärna när det är mycket insekter. Som jag förstått det gillar de (insekterna) inte mörker.
Foder och vatten placeras lämpligen i varsin ände av hagen, för att hästarna ska röra sig så mycket som möjligt
 
Tyvärr har jag samma problem där :( Vatten och mat kommer bli på samma ställe, ev så kan ligghallen bli på ett annat, men där får vi kolla lite helt enkelt. Det är väldigt mkt träd i hagen så det är svårt att hitta ett ställe som är tomt.
Du skulle ju kunna göra så att du sätter upp ett staket mellan vattnet och grovfodret så att hästarna måste gå längsmed staketet en bit upp i hagen för att nå vattnet och vise versa? Det kan verka jättefånigt, men är ganska viktigt för att få hästarna att röra sig ordentligt. Om hästarna står och hänger på samma plats konstant tappar ju lösdriften en del av sitt syfte :)
 
Hur bygger man en lösdrift så att hästarna faktiskt vill använda den till annat än toalett?? Något speciellt läge??
Placera den en bit ifrån mat och vatten. De bajsar mest där de utfodras.

Hagen i fråga är ca 3 hektar, lite kuperad och framförallt så är det mest skog. Det var bara skog tills Gudrun och Per var framme, så terrängen är ganska jobbig att gå i än så länge. Det kommer bli lite lerigt vid grinden, och några av stigarna kommer vara lite leriga, men i övrigt tror jag att hagen kommer klara sig väldigt bra.
Våta marker tar värst skada, de kommer att trampas sönder och det kan bli djupt vid grinden eller utfodringsplatsen. Placera gärna utfodringsplatsen på en hög/torr plats. Ha gärna fler grinda, så att ni kan variera vart ni går ut om marken skulle ta mkt stryk under den lerigaste perioden.

Tanken är att göra lösdriften 5*4 meter stor än så länge då det bara är 2 hästar som kommer vara där.
På jordbruksverkets hemsida finns info om hur mkt utrymme det ska vara per häst. Ligghallen används enligt min erfarenhet oftast inte på vintern utan mest på sommaren när de behöver komma undan från flygfän och solljus.

Har ni några knep eller vet saker som är viktigt att tänka på som man lätt glömmer?
Thermobar är otroligt bra. Att slippa fruset vatten gör det så mkt lättare.

Om du bara har 2 hästar i lösdriften skulle jag bygga 2 höhäckar och fodra för hand varje eller varannan dag. Bygg den så att fodrat kommer upp från marken och att ev regn kan rinna ur dem och inte samlas i botten med höet. Min erfarenhet är att det inte är någon nytta att flytta runt höhäckarna. Marken tar väldigt snabbt skada där hästarna utfodras så att flytta runt häckarna under vintersäsongen gör bara att man sabbar mer mark än nödvändigt tycker jag. Ställ dem så torrt du kan bara.

Som sagt, placera vatten och mat en bit ifrån ligghallen och fodra inte inne i den om du vill att dom låter bli att bajsa där. Om du bara har 2 hästar kanske du inte kommer att behöva mocka hagen så mkt, men har du fler kommer du att behöva göra det. Då kan det vara smidigt att de bajsar just i hallen så blir det lättare att sköta mockningen regelbundet. En lampa vid hallen är bra då, om man måste mocka kvällstid.

Låt ligghallen bli luftig, lämna gärna glipor mellan plankorna eller lämna en öppning mellan tak och vägg. Då kommer vinddraget att kunna dra igenom hallen och det hindrar att det yr in snö och regn trots att ingångarna är stora.

Sen tycker jag att otäckat är mycket enklare än täckat. Men det får man ju anpassa efter hästarna. Om man täckar tycker jag att det är bättre med lager på lager än ett tjockt vintertäcke. Delvis för att det oftast blir mindre tungt, delvis för att det blir mkt slitage på yttertäcket så det kan behöva bytas (det är billigare att byta ett regntäcke än ett helt vintertäcke), man kan också behöva ta in och torka det ibland och ett regntäcke torkar fortare, plus att man har råd att ha flera extra att byta mellan. Sen kan man också anpassa tjockleken på täcket genom att ha olika undertäcken, fleece, ull och thermo - och dessa kan man ju också då torka snabbt och byta mellan om nåt blir blött. Har funkat bäst för mig när jag hade täcke. Och bogskydd är ju himla bra för att förebygga skav.
 
Mitt bästa tips är att gjuta eller hårdgöra ytan där foderhäcken står, så att man kan mocka och skotta snö runt den och de alltid står torrt och äter. Det är guld värt! Jag har vattnet intill foderhäcken, vilket jag faktiskt är nöjd med, eftersom de dricker mer då än om den står i andra änden av hagen. Mina rör sig mycket ändå, tycker jag.
 
Hoppas det går att få in bilden. ;)

Jag kan verkligen rekommendera att bygga en glugg i ligghallen, på så vis kan hästarna ha mer koll över omgivningarna även om de står inne i ligghallen. Mina hästar älskar sin glugg. :love:

9920521.jpg
 
Tack för alla tips!
Hästarna ska ju inte gå där i vinter, utan bara den period där det är precis på gränsen mellan att ha hästarna ute eller inte, när det blir minusgrader kommer de få bo i stallet som vanligt. Anledningen till det är att vi inte har möjlighet att fixa vatten till dem när det är minusgrader ute. Det finns tyvärr ingen el dragen i närheten, utan det är 500 meter bort ungefär, lite väl långt för en skarvsladd ;)

Min häst kommer få gå med täcke som vanligt. Det kommer inte bli lager på lager, utan det kommer bli dyra tjocka täcken. Något annat håller inte när man har hingstar ihop, de busar ju lite hårdare än andra hästar. Så det blir inte direkt billigare att ha regntäcken eftersom jag ändå måste köpa det mest hållbara sådana. Dessa täcken behöver heller inte hängas på tork, det regnar aldrig igenom och de torkar jätte bra på hästen.
 
Thermobar har tagit fram en gasoldriven variant, just om man inte har tillgång till el, har jag sett. Jag vet dock inte nån som har den, så kan inte säga om den är bra eller ej.
 
Thermobar har tagit fram en gasoldriven variant, just om man inte har tillgång till el, har jag sett. Jag vet dock inte nån som har den, så kan inte säga om den är bra eller ej.
Jo, men man ska få dit vattnet med. Det är det största problemet tyvärr.
Nu har vi en slang dragen hela vägen. Det funkar inte på vintern ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 167
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 169
Senast: Ainon
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp