Just denna meningen fick mig att reagera, för jag har genom åren haft en hel mängd hästar i alla dess åldrar och aldrig varit med om att någon går in för att torka upp. Det är snarare så att den tiden de spenderar mest tid i ligghallen är på sommaren för att komma undan insekter.

Jag har två olika lösdrifter att välja på, så de behöver aldrig samsas om samma. Just nu har jag 4 st hästar hemma i ålder från årsföl till 22-åring och det är ingen av dem som går in i lösdrifterna. Bara Connemara-märren som fodras extra med kraftfoder går in när det är dags för käk, men det är sällan jag ser någon annan inne i någon av byggnaderna trots att det är mycket halm, ligger nära både vatten och foderhäck mm. De står hellre under stora gammeltallen i hagen, än inne i lösdrifterna.

Våra hästar står ofta torra i lösdriften när ösregnar som värst, det har alla våra gjort oavsett ras/ponny/häst, så det kanske beror mer på individ och lösdriftens utformning. Och även på sommaren när det är mycket insekter.
 
Våra hästar står ofta torra i lösdriften när ösregnar som värst, det har alla våra gjort oavsett ras/ponny/häst, så det kanske beror mer på individ och lösdriftens utformning. Och även på sommaren när det är mycket insekter.
Mina med. De använder gärna lösdriften för att torka upp och vila vid busväder. De står oftast i den del som är som en stor box, dvs 3,5 vägg. De rör sig dessutom rätt mycket i hagen under den ljusa tiden på dagen trots fri tillgång på grovfoder. När det är mörkt håller de sig vid/runt lösdriften.
 
Våra hästar står ofta torra i lösdriften när ösregnar som värst, det har alla våra gjort oavsett ras/ponny/häst, så det kanske beror mer på individ och lösdriftens utformning. Och även på sommaren när det är mycket insekter.

Mina med. De älskar sin ligghall och står mer än gärna och torkar upp/vilar när det är som värst. Jag tror det handlar mycket om utformning och är glad att vår verkar få tummen upp av hästarna. Jag tror utformningen av ligghallen är a och o även om det såklart även beror på individer. Vår ligger lite högre upp, två ingångar åt olika håll och bra sikt över stora delar av hagen. Vilket de verkar gilla :)

De rör sig dessutom rätt mycket i hagen under den ljusa tiden på dagen trots fri tillgång på grovfoder. När det är mörkt håller de sig vid/runt lösdriften.

Upplever precis samma sak. De är ute och "härjar" på dagtid och under kvällen och natten är de gärna närmare ligghallen och maten. Dagtid står de bara i ligghallen vid extremt dåligt väder samt vid balen någon/ett par gånger om dagen. I övrigt sysslar de med annat!
 
Just denna meningen fick mig att reagera, för jag har genom åren haft en hel mängd hästar i alla dess åldrar och aldrig varit med om att någon går in för att torka upp. Det är snarare så att den tiden de spenderar mest tid i ligghallen är på sommaren för att komma undan insekter.

Jag har två olika lösdrifter att välja på, så de behöver aldrig samsas om samma. Just nu har jag 4 st hästar hemma i ålder från årsföl till 22-åring och det är ingen av dem som går in i lösdrifterna. Bara Connemara-märren som fodras extra med kraftfoder går in när det är dags för käk, men det är sällan jag ser någon annan inne i någon av byggnaderna trots att det är mycket halm, ligger nära både vatten och foderhäck mm. De står hellre under stora gammeltallen i hagen, än inne i lösdrifterna.
Det kan ju ha med att göra att ligghallen inte är speciellt inbjudande. Kanske ligger öppningen åt fel håll? Kanske är den för trång i öppningarna?

Det går säkert att ändra den för att få hästarna mer nöjda. Men lyckas tallen hålla dem torra så känns det som ett ickeproblem. Men ska tallen bort någon gång så kan det ju vara värt att tänka på :)
 
Var glad för det! Beteshagar kan precis lika gärna vara öppna fält. Här är det det vanligaste. Skogshagar eller ens hagar med enstaka träd i är väldigt ovanligt här men så bor jag också i en jordbruksbygd. En bit härifrån blev några anmälda flertalet gånger varje sommar under flera år innan de gjorde något åt det faktum att hästarna förtvivlat sprang sig svettiga pga insekterna. Hagen låg utmed riksvägen så många såg och många reagerade men ändå tog det lång tid innan hästarna försvann därifrån.

Alldeles för många ser sommarbete som semester för de själva. Då verkar de släppa all den omsorg de visar hästen övriga året, kör iväg hästen på bete, vill helst inte ens behöva kolla till hästen alls och klappar sig själva på axeln med tanken att de låter hästen vara häst. Förvånad över att du har lyckats missa det.
Bästa jag läst på länge
 
Det kan ju ha med att göra att ligghallen inte är speciellt inbjudande. Kanske ligger öppningen åt fel håll? Kanske är den för trång i öppningarna?
Jag har ju två stycken ligghallar i samma lösdrift, så de har att välja på. Den ena är stor (ca 100 kvm) upphalmad på betonggolv. Det finns en stor ingång i den då jag inte fått tummen ur att fixa en öppning till, men det är gott om plats för att 4 st ska få plats och dörren är som en dubbel garagedörr ungefär.

Den andra är lite mindre, ca 20 kvm, också den upphalmad på betonggolv. Här finns två dörrar och det är här inne jag fodrar de som får kraft, eftersom det går att stänga båda dörrarna väldigt enkelt. Detta är egentligen två boxar, men de har bara tillgång till den stora boxen, så har jag massa grejer i den andra. Denna byggnaden är gjord av murad sten och är där hästarna står på sommaren få den är svalare än den andra som är byggd helt i trä med isolerat plåttak.
 
Just denna meningen fick mig att reagera, för jag har genom åren haft en hel mängd hästar i alla dess åldrar och aldrig varit med om att någon går in för att torka upp. Det är snarare så att den tiden de spenderar mest tid i ligghallen är på sommaren för att komma undan insekter.

Jag har två olika lösdrifter att välja på, så de behöver aldrig samsas om samma. Just nu har jag 4 st hästar hemma i ålder från årsföl till 22-åring och det är ingen av dem som går in i lösdrifterna. Bara Connemara-märren som fodras extra med kraftfoder går in när det är dags för käk, men det är sällan jag ser någon annan inne i någon av byggnaderna trots att det är mycket halm, ligger nära både vatten och foderhäck mm. De står hellre under stora gammeltallen i hagen, än inne i lösdrifterna.
Konstigt att du ryckte en mening ur mitt första inlägg och tolkar det som att jag påstår att hästar går in och torkar upp. Jag skrev att det är konstigt att de inte ska ha möjlighet att torka upp då de saknar ligghall helt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Angel
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 373
Senast: mackan
·
Anläggning Snart börjar det vara dags för installning, eller i alla fall dags för att börja använda den nya lösdriften. Jag har slagit på stort den...
Svar
14
· Visningar
3 486
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp