mars

Trådstartare
Suttit och läst ett inlägg med diskussion på fb ang ligghall. Blir förvånad att så många tycker det är ok att de går ute utan möjlighet att ta skydd i ligghall, ända in nu i december. En skrev bla att det va lagligt i västra götaland fram till 10/12 så för 2 dagar sedan. Jag tycker det låter galet. Mina går på lösdrift men har tillgång till ligghall året runt. Sommaren är ju oftast förvisso mer plågsam pga insekter. Men hösten är ju hopplöst regnig i stora delar av landet. Känns konstigt om de inte ska ha möjlighet att torka upp. Vad tycker ni?
 
Ja det är sjukt. Förstår mig inte på sådana människor öht. Ffa olagligt när betestillväxt inte sker.
Det är väl ändrat till dyngsmedeltemperatur under +5? Kan vara fullt lagligt så här års.


Jag skulle inte låta dem va ute utan skydd bara för att det är lagligt.
Jag kan faktiskt förstå det. Har tillgång till två olika hagar för mina hästar varav de trivs fantastiskt mycket bättre i den större varierade hagen med måttligt med naturligt skydd, än i den mindre hagen med en riktig ligghall. Nu går de självklart i hagen med ligghall men om det var lagligt skulle jag ha dem i den hage de mår bäst i. Det är inte egen mark och vi får inte bygga ligghall i den hagen, tyvärr.

De använder ändå inte ligghallen som mer än toalett. 🤷🏻‍♀️
 
Samma här! Inte går dem in i ligghallen för att ”torka upp” eller få skydd mot regnet precis...

De håller sig torrare vid dåligt väder om de står i sin skogshage men eftersom den är olaglig nu blir de dyngsura i hagen med ligghallen i stället:meh:
 
Kanske ska påpeka att jag inte är anti ligghall på något sätt. Självklart ska de ha tillgång till skydd, men jag menar bara att jag verkligen förstår impulsen/känslan av att man inte kan göra det bästa för sina hästar. Läste också Facebookinlägget och problemet för TS där var ju att hon för en månad sedan hade blivit anmäld trots att dyngsmedeltemperaturen vid den tidpunkten var långt över +5.
 
Kanske ska påpeka att jag inte är anti ligghall på något sätt. Självklart ska de ha tillgång till skydd, men jag menar bara att jag verkligen förstår impulsen/känslan av att man inte kan göra det bästa för sina hästar. Läste också Facebookinlägget och problemet för TS där var ju att hon för en månad sedan hade blivit anmäld trots att dyngsmedeltemperaturen vid den tidpunkten var långt över +5.
Fast här i västra götaland hade vi en ordentlig frostvecka första veckan i oktober. Personligen tycker jag det är mer illa när hästar står utan skydd i regn i ur och skur. Mina kanske är udda då men de står inne x antal ggr/dygn och vilar i ligghallen.
 
Samma här! Inte går dem in i ligghallen för att ”torka upp” eller få skydd mot regnet precis...

De håller sig torrare vid dåligt väder om de står i sin skogshage men eftersom den är olaglig nu blir de dyngsura i hagen med ligghallen i stället:meh:
Menar du att du skulle vilja ha de ute året runt utan ligghall om det bara va lagligt i den bättre hagen?
 
Fast här i västra götaland hade vi en ordentlig frostvecka första veckan i oktober. Personligen tycker jag det är mer illa när hästar står utan skydd i regn i ur och skur. Mina kanske är udda då men de står inne x antal ggr/dygn och vilar i ligghallen.
Om ni hade en frostvecka torde dyngsmedeltempen gått under +5, eller? Dvs då hade det inte varit lagligt att ha dem utan ligghall.

Mina är som sagt i princip aldrig i ligghallen ändå, förutom för att bajsa eller just nu när vi ställt in en hel rundbal halm, för att äta. De är definitivt inte där inne när det regnar, snöar, blåser eller på annat sätt är oväder, vilket så klart beror på att ligghallen inte är optimal för dem. Jag tror att din ligghall helt enkelt är bättre.

Jag gissar på att mina hästar uppfattar vår ligghall som lite liten, även om den är godkänd för fler och större hästar än vad som i dagsläget går i hagen. Dvs den följer alla lagar men hästarna gillar den inte något vidare och använder den inte, och då känns det lite tråkigt att inte kunna släppa dem i den bättre hagen som de gillar och där de gärna hänger i träddungarna när det är oväder.

Som sagt försvarar jag INTE att ha hästarna i hage utan ligghall, men jag FÖRSTÅR impulsen och tanken. Skillnaden på mina hästars mående i de två hagarna är enorm. Varje vår vi släpper dem i hagen utan ligghall är det som att jag får mina "riktiga" hästar tillbaka, på något vis.

Menar du att du skulle vilja ha de ute året runt utan ligghall om det bara va lagligt i den bättre hagen?
Nja, jag skulle inte VILJA ha dem utan ligghall, men jag skulle definitivt ha dem i den hagen längre än vad jag nu kan ha. Självklart skulle jag allra helst fixa en ligghall i den bättre hagen men just nu (om någonsin) kan vi inte lösa det problemet på ett lagligt sätt.

Alternativet att byta stall finns i princip inte då jag har en hingst och hitta lösdrifter där hingstar får gå i flock gör sig inte i första taget, tyvärr.

Och jag håller med dig om att något slags krav om bättre skydd på sommaren vore bra.
 
Jag ser också sådana diskussioner emellanåt.
Men jag tycker också att det beror helt på läget, har haft hästarna vid havet i många år och där fläktar de så de slipper insekter, däremot behöver de vindskydd/ träd för att skydda sig från solen.
Likadant på vintern, mina ligger gärna i snön, men nu när det regnar sover de inne och vill ha skydd mot vinden också.
Men ja, jag förstår inte heller de som inte tycker det behövs vindskydd.
 
Suttit och läst ett inlägg med diskussion på fb ang ligghall. Blir förvånad att så många tycker det är ok att de går ute utan möjlighet att ta skydd i ligghall, ända in nu i december. En skrev bla att det va lagligt i västra götaland fram till 10/12 så för 2 dagar sedan. Jag tycker det låter galet. Mina går på lösdrift men har tillgång till ligghall året runt. Sommaren är ju oftast förvisso mer plågsam pga insekter. Men hösten är ju hopplöst regnig i stora delar av landet. Känns konstigt om de inte ska ha möjlighet att torka upp. Vad tycker ni?
Min fetning. Det där är inte sant. Hästar får vara utan ligghall när betestillväxt sker så när temperaturen går under 5 grader ska de ha tillgång till ligghall och det oavsett årstid. Det finns inga datum som styr när de ska ha tillgång till ligghall utan temperaturen styr. Det här är något vissa behöver tänka på när det är frost på midsommar och de har hästarna på bete utan ligghall. Det är inte lagligt.
 
Mina använder ligghallen året runt om de går i den hagen, vintertid har jag flera gånger plockat halm ur manen och ibland står de där och kikar ut när jag kommer. Sommartid söker de skugga men är det mycket insekter tar jag in dem dagtid och släpper ut på kvällen igen. De gångerna kommer de i full galopp och hoppar jämfota medan jag öppnar grinden, shettisen galopperar före och jag leder halvbloden som hade följt hennes exempel om jag släppt dem.
 
Min fetning. Det där är inte sant. Hästar får vara utan ligghall när betestillväxt sker så när temperaturen går under 5 grader ska de ha tillgång till ligghall och det oavsett årstid. Det finns inga datum som styr när de ska ha tillgång till ligghall utan temperaturen styr. Det här är något vissa behöver tänka på när det är frost på midsommar och de har hästarna på bete utan ligghall. Det är inte lagligt.
Om jag förstod Facebookinlägget rätt, så var det baserat på att Västra Götalands länsstyrelse gått ut och sagt att det från 10/12 var krav på ligghall därför att dygnsmedeltemperaturen då låg under 5 grader. Jag vet inte riktigt hur de räknar, om det är ett visst antal dagar som medeltemperaturen beräknas på. Men jag pratade med min egen Länsstyrelse (Östergötland) om ett liknande ärende (fått en anonym lapp i brevlådan i början av september om att de skulle anmäla mig om jag inte tog in mina hästar), och enligt dem brukade det då vara omkring november som det började bli krav på ligghall här i länet.
 
De vill gärna ha en ligghall så de har god uppsikt över markerna. Vi har två lösdrifter/vindskydd.Den ena ligger så de har bea uppsikt den andre hade vi inget val än att bygga på ett ställe med mindre uppsikt och i den är de mindre i. Våra är inne i ligghallen om det regnar konstant och mkt insekter.
 
Om jag förstod Facebookinlägget rätt, så var det baserat på att Västra Götalands länsstyrelse gått ut och sagt att det från 10/12 var krav på ligghall därför att dygnsmedeltemperaturen då låg under 5 grader. Jag vet inte riktigt hur de räknar, om det är ett visst antal dagar som medeltemperaturen beräknas på. Men jag pratade med min egen Länsstyrelse (Östergötland) om ett liknande ärende (fått en anonym lapp i brevlådan i början av september om att de skulle anmäla mig om jag inte tog in mina hästar), och enligt dem brukade det då vara omkring november som det började bli krav på ligghall här i länet.
Okej. Hen la inte in någon länk? Den nyaste jag hittar är från 2018 och där står det inte om några datum utan precis som jag skrev ovan, när betetstillväxt inte sker https://www.lansstyrelsen.se/vastra...6-nu-ar-det-krav-pa-ligghall-till-djuren.html
Dygnsmedeltemperaturen hade legat under 5 grader ganska länge då så i vilket fall hade ligghall krävts tidigare. Hösten har dessutom varit ovanligt kall och enligt den här sidan https://www.vackertvader.se/göteborg/klimat-och-temperatur var dygnstemperaturen i november 5,1 grader i Göteborg där det som regel är varmare än på många andra platser i Västra Götaland vilket bör anses vara nog för att det ska vara krav på ligghall.
 
Mina hästar älskade sin ligghall. Ett exempel på det var när jag flyttade ligghallen från en hage till en annan, vi hann inte helt klart en dag. Det var sommar, en jättefin kväll och lite insekter. Hästarna stod utanför den avspärrade ligghallen och hängde. Så jag fick gå ut i morgonrock, rensa bort lite verktyg och öppna den åt dom. Den saknade minst två väggar vid det tillfället, men hästarna var så nöjda med att stå i sitt hus. :laugh:

Jag är också för att det ska lagstiftas om något typ av skydd i hagen året runt. (Träd, plank som skapar skugga eller hus?)
 
Okej. Hen la inte in någon länk? Den nyaste jag hittar är från 2018 och där står det inte om några datum utan precis som jag skrev ovan, när betetstillväxt inte sker https://www.lansstyrelsen.se/vastra...6-nu-ar-det-krav-pa-ligghall-till-djuren.html
Dygnsmedeltemperaturen hade legat under 5 grader ganska länge då så i vilket fall hade ligghall krävts tidigare. Hösten har dessutom varit ovanligt kall och enligt den här sidan https://www.vackertvader.se/göteborg/klimat-och-temperatur var dygnstemperaturen i november 5,1 grader i Göteborg där det som regel är varmare än på många andra platser i Västra Götaland vilket bör anses vara nog för att det ska vara krav på ligghall.
https://www.lansstyrelsen.se/vastra...0-nu-ar-det-krav-pa-ligghall-till-djuren.html
 
Okej. Hen la inte in någon länk? Den nyaste jag hittar är från 2018 och där står det inte om några datum utan precis som jag skrev ovan, när betetstillväxt inte sker https://www.lansstyrelsen.se/vastra...6-nu-ar-det-krav-pa-ligghall-till-djuren.html
Dygnsmedeltemperaturen hade legat under 5 grader ganska länge då så i vilket fall hade ligghall krävts tidigare. Hösten har dessutom varit ovanligt kall och enligt den här sidan https://www.vackertvader.se/göteborg/klimat-och-temperatur var dygnstemperaturen i november 5,1 grader i Göteborg där det som regel är varmare än på många andra platser i Västra Götaland vilket bör anses vara nog för att det ska vara krav på ligghall.
Där står det också "Den kalla årstiden räknas från den tid då betestillväxten har stannat av på markerna. Det gör den när dygnsmedeltemperaturen understiger fem plusgrader fem dagar i sträck.", så i alla fall i Västra Götaland verkar det som om det inte påverkas av om det är bara någon dag som det är kallt (t.ex. om det är frost på midsommar ;) )
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 162
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Angel
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 367
Senast: mackan
·
Anläggning Snart börjar det vara dags för installning, eller i alla fall dags för att börja använda den nya lösdriften. Jag har slagit på stort den...
Svar
14
· Visningar
3 486
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp