Lösdrift?

lösdrift betyder att du inte stallar upp hästarna för vintern. utan de går ute året om med ett vindskjul/en lada de kan gå in i vid hårt väder. :)
 
Jaha, okej.

Så jag kan bygga en hage och en lada som de kan gå in i och sedan kan jag ha dom där dygnet runt utan täcke (Nordsvensk).
 
Ja men det ställs en del krav på vindskyddet, underlag utformning etc för att det skall bli godkänt.
 
Det finns en del regler för lösdrift, så kolla upp dem först. Har bl a för mig att man måste ha en sjukbox. Jag tycker att en nordsvensk borde klara av att gå på lösdrift alldeles utmärkt, bara man låter pälsen växa så kan de flesta hästar gå på lösdrift. Jag tycker att det är den optimala, mest naturliga lösningen. Dessutom slipper man ju mocka en box varje dag :).
 
nej, lösdrift betyder inte att de går utomhus hela tiden, det betyder helt enkelt att de går i grupp, vilket lika gärna kan vara inomhus. men det är säkert vanligare att de går ute, i alla fall om man inte har så många hästar. vill man kan man ju alltid ordna så att man kan stänga in hästarna under natten i en väl strödd ligghall
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För de som har lösdrift men inte har möjlighet att stalla in eller tillgång till box kommer här några tips för att underlätta nyårsfirandet.
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 618
Senast: QueenLilith
·
  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 287
Senast: Habina
·
  • Artikel
Hästnyheter Mästarhästen All In har sedan sin pension i vintras levt loppan i hagarna runt Grevlundagården i Skåne. Nu kommer en hälsning från...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp