Lösdrift?

diamonia

Trådstartare
Jag har tankar på en lösdrift för unghästar.

Vad skulle ni som hästägare vilja att det ingick i konceptet?
 
Sv: Lösdrift?

Du menar att ta emot andras hästar på lösdrift? *trög*
Jag skulle vilja att det va bra hage med träd o skydd, o något vindskydd eller ställe de kan gå in i. Det ska finnas vatten. Gärna att nån kollar till hästarna dagligen eller åtminstone ett par gånger i veckan, efter sår o skador o sånt. Kan ha glömt nåt.. : :banana:
 
Sv: Lösdrift?

Jag har tänkt mej ca 1 ha mark / häst, ca 10 hästar. En lada att gå in i. Foder 2 ggr/dag.

Det jag undrar är egentligen om man som hästägare vill att "lösdriftsägaren" ordnar hovslagare, vetrinär, avmaskning, vaccinationer, daglig visitering mm
 
Sv: Lösdrift?

Det beror ju lite på vilka du inriktar dig på. Kanske erbjuda två olika alternativ för att locka så många kunder som möjligt.

Den ena med helpension (mockning, fodring), daglig visitation (kanske även viss hantering), verkning, vaccination etc.
Det andra alternativet för folk som vill sköta mycket själva och då bara erbjuda helpension, men att ägaren sköter visitationen, hanteringen, verkningen osv. De hästarna kan ju också gå kvar på lösdriften när de blir äldre, för många av de människor som tar hand om sin häst när den går på lösdrift är nog de som vill ha sin häst på lösdrift hela livet.

För de senare kan det vara viktigt med bra ridvägar och lite träningsmöjligheter.
 
Sv: Lösdrift?

Jag har tänkt mej unghästar mellan 7 månader-2 år. Jag har tänkt det som ett helt koncept. Jag sköter allt förutom direkt hantering som uppbindning och rykt. Det blir ju enklare att ta ut en vetrinär, avmaska på samma gång, verka på samma gång osv. Hästägaren kan ju vara relativt frånvarande.
 
Sv: Lösdrift?

För det första så ska det vara uppdelat ston/hingstar,valacker.
Sen ska det vara uppdelat i åldersgrupper, ett åringar för sig, tvååringar försig osv. De är så olika i hur de växer och leker.
Utfodring med kraftfoder två gånger om dagen med uppbindning, annars är risken att en liten stackare blir utan mat...
Tillgång till vatten ständigt, rejäla hage med omväxlande terräng, väl tilltagen lösdrift. Tillgång till box uppstallning vid behov.

Den lösdrift ansvarige sköter kontakter med hovslagare, veterinär, vaccinationer, avmaskaning osv.

Hästarna ska gås igenom varje dag, med det är ju enkelt gjort vid utfodring.

Grovfoder ska alltid finnas tillgängligt.
 
Sv: Lösdrift?

Varför kan man inte blanda så unga hästar ston/hingstar. De kommer ju troligtvis inte ens vara kastrerade då?

På Bassholmen har dom vad jag förstått blandade åldersgrupper med ännu mer spännvidd? Fast bara hingstar/valackar
 
Sv: Lösdrift?

Ung häst och jag utgår ifrån mina nuvarande krav.

Ligghall
Fri tillgång av grovfoder
Uppvärmt vatten, dvs under vnterhalvåret
Tillgång till mineraler och salt
Avmaskning samt verkning
Vid behov även fodring av kraft
Vaccination
Visitering dagligen

Kontinuerlig konstakt med den som sköter lösdriften, alltså att inte bara jag måste jaga efter denna person. Även personen kan ringa mig och berätta små trevliga och otrevliga incidenter. Och jag skulle inte acceptera en blandflock av ston och hingstar, har fn en fd unghingst nyligen kastrerad alltså. Han är inte riktigt hunnit till 2-årsdagen trots det så ansågs kastrering nödvändig nu. Så med ston i hagen hade det antagligen blivit fler små bebisar gjorda av barnen. :eek:
 
Sv: Lösdrift?

Vad vill man betala för detta?

Betalar man i klumpsumma, tex för att vaccination och hovvård ingår?
Fri tillgång till hö/hösilage är ju ett måste men ingår det X antal kg kraft tex?

Några boxar i anslutning har jag också tänkt mej för skadade hästar osv. Frågan är bara hur direkt anslutning? I en annan byggnad eller i ligghallen.

Hur löser man vetrinärbesök? Förväntar man sig att lösdriftsägaren är hemma och tar emot vetrinär om ens häst har skadat sig?
 
Sv: Lösdrift?

Jag har en suverän lösdrift till min unga pålle, hon som håller i den sköter allt. Jag kan komma och klappa på min häst när jag vill, i övrigt inte bry mig alls. Avmaskning och verkning ingår i priset, vaccination till självkostnadspris. Kraftfoder får man betala extra för, och hur stor den summan blir beror helt och hållet på hur stor giva hästen behöver.

Sjukbox är ett måste enligt djurvårdslagen vid lösdrift, hur långt ifrån vet jag dock inte men det går ju att höra med kommun. 1 ha per häst är inte stort, min pålle går som oftast i en flock av 5-7 islandshästar sommartid är aldrig hagen mindre än 10 ha dock något mindrer vintertid.

Jag betalar en månadsavgift på 800 kr under perioden 1/9 - 31/5, samt 1000 kr för perioden 1/6 - 30/8. Vid god betestillväxt kan det bli lite billigare i september, men hon resonerar som så att hästen skall böja sig ned och ta en tugga av gräs pållen skall INTE behöva leta efter gräs att äta.

Jag har inte behövt bry mig några veterinära besök, sist nu blev pållen kastrerad och jag fick ett samtal om att det var klart och hur det hade gått. Så förväntningar vet jag inte, antagligen hade jag rättat mig efter det som gällt eller sökt andra alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift?

Driver hon det som en företagare eller svart? Har hon eget hö och sånt? Det låter väldigt billigt! Hon kan inte göra någon vinst på det där!?

Jag måste arrendera lada och mark och vet inte om jag vill driva det svart... Dessutom måste jag köpa hö.
 
Sv: Lösdrift?

Hon driver företag, kontrakt är skrivet. Hon har en egen gård med sin man och dottern, ja dom tar eget hö också. Hon jobbar dock deltid på annat håll, och resten på gården.
 
Sv: Lösdrift?

diamonia skrev:
Varför kan man inte blanda så unga hästar ston/hingstar. De kommer ju troligtvis inte ens vara kastrerade då?

På Bassholmen har dom vad jag förstått blandade åldersgrupper med ännu mer spännvidd? Fast bara hingstar/valackar

Hästarna är könsmogna från 8 månaders ålder... Och jag vet ställen som har ston och hingstar ihop fram till betet som ett åringar, men jag vet även att de då rutinmässigt sprutar alla ston för att bli av med ev. dräktighet... Och det ser jag helst att man slipper...

Blandade åldersgrupper anser inte jag fungera som det ska, ett åringarna har större behov av vila och mat än vad tvååringar har, alltså blir det lätt magra och stressade ettåringar i en blandad grupp. Jag vet att det ofta har större spännvidder på en del beten osv, men jag skulle inte släppa ut en ett åring till två och tre åringar.
Däremot kan det vara en fördel om man har en äldre häst med i gruppen som håller lite ordning.

Vad jag kan tänka mig att betala, 1500 plus moms är inget överpris, om det är god omvårdnad.

Och ja lösdrift ägaren finns på plats för veterinärvård osv, har jag hästen inhysd så ska jag inte behöva åka och fixa en massa saker hela tiden...

Mitt tips innan du startar upp någon verksamhet är att åk runt och prata med folk som har liknade verksamhet, det är mycket jobb och ställer höga krav på att kunna vara tillgänglig dygnet runt, tyvärr skadar sig sällan hästarna när det passar...
 
Sv: Lösdrift?

Jag har min pålle på lösdrift, och han kommer gå på sådan hela livet. Det som ingår för mig är mockning, fodring (ställer ut storbal ensilage) och viss tillsyn (de kollar så att inte någon är jättedålig, men ej efter småsår). Han är 5 år nu och jag jobbar ju honom som vilken annan häst som helst (*hrm* kanske inte, men som JAG hade jobbat vilken annan häst). Jag har rundcoral precis utanför rasthagen/ligghallen och bra ridvägar runtomkring och 3 km till gården med ridhus osv.

De är nu 9 hästar, 2 2åringar, 4 3åringar, 1 3½åring och 2 5åringar. Det funkar jättebra (alla förutom 3½åringen och min är hingstar). De har ligghall, uppgrusad rasthage där de får ensilage och sen gärden på ca 10 ha. Dricker vatten i naturen (ständig tillgång, fryser inte) och mår utmärkt.
 
Sv: Lösdrift?

diamonia skrev:
Varför kan man inte blanda så unga hästar ston/hingstar. De kommer ju troligtvis inte ens vara kastrerade då?

På Bassholmen har dom vad jag förstått blandade åldersgrupper med ännu mer spännvidd? Fast bara hingstar/valackar

På Bassholmen brukar fördelningen vara i runda slängar 15-20 ettåringar, 5 tvååringar och ibland någon treåring (tror inte det har varit någon de senaste åren, om jag minns rätt), bara hingstar.
Och cirka 200 får.
 
Sv: Lösdrift?

Ok, delade meningar om hur gamla hästarna kan vara...

Ligger din lösdrift nära GBG? Kan inte du pma mej och berätta lite mer!
 
Sv: Lösdrift?

Lös drift är lämpligt för unghästar, avelsston eller hästar som skall stå under en längre period.

Det avgörande är att hästarna har tillräckligt med mark och hårdgjord yta närmast ligghallen och där de fodras. Har sett många hästar som fått mugg problem på lösdrift då de inte hålls rena och marken är för söndertrampad och lerig.

Fri tillgång på hösilage eller annat strå foder är oxå en självklarhet för mig i alla fall. Samt rent fint vatten.

Visitering noggrannt en gång per vecka och enkel borstning. Daglig översyn. Maskning. Verkning. Vaccinations krav på alla hästar.

Jag vill naturligtvis inte ha några förpliktelser om jag lämnar häst på lösdrift utan vill veta att värden sköter om hästen på ett bra sätt.

För detta är jag beredd att betala samma som vanlig uppstallning inkl. foder... men då slippa alla arbete med mockning osv.... runt 1300 kr här... olika var ma bor såklart:)... i storstads regionerna borde det väl hamna runt 3000 kr.
 
Sv: Lösdrift?

Virrpannan skrev:
Lös drift är lämpligt för unghästar, avelsston eller hästar som skall stå under en längre period.

ehh, jaha, varför det?

Jag får genast stalla in min häst som jag tränar ordentligt, inte kan han gå på lösdrift :eek: fastän han trivs som fisken i vattnet och skulle gå under om han fick stå uppstallad. Nu blir du säkert väldigt upprörd, men han är inte täckad heller utan får full vinterpäls :eek:
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 287
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Hästnyheter För de som har lösdrift men inte har möjlighet att stalla in eller tillgång till box kommer här några tips för att underlätta nyårsfirandet.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp