Lösdrift....????

Sv: Lösdrift....????

kan amn säkert om man har egen bil :smirk: och massa pengar att slänga ut på bensin=)
Har varken bil körkort eller överdrivet med pengar så jag åker ut en gång om dagen och vi i stallet sammarbetar ist så man bara behöver åka ut en gång om dagen ;)
 
Sv: Lösdrift....????

haha handen på hjärtat så är det nog just slöheten som dom som har hästen på lösdrift har dom där!

Just för att man inte behöver åka ut dagligen till hästen för tillsynen sköter den som äger lösdriften och ser till att hästarna får mat och fräsch halm att ligga på!
Man behöver bara åka ut en gång om dagen för att rida hästen

Unghingstbeten folk skickar ju sina unghästar tiotals mil för bra bete..Lycka till att åka ut 4 gånger om dagen *fniss*

Det är slöare med lösdrift inge vattenkoppar som kan gå sönder inga stallgångar att borsta inge underhåll av stall bara där slipper amn ju masa tid!
Inge schema för in och utsläpp osv så nog är de slappare!

man gör det inte krångligare äbn vad det behövs.
De lösdrift JAG har sett har det iaf varit så att aningen har det bara varit hästar från 6 månader till 2 år och där har ägaren till hästen betalat vi säger 1500 i måanden då ingår hösilage (fritt) mineraler(fritt) samt havre och korn om man så önskar.
Dom som hyr ut lösdriften sköter all till syn.
Det enda ägaren behöver göra är att om den vill ta ut sin häst och gå en bit eller borsta den ta ut hovslagare och sånt=)

Sen har det varit lösdrift med hästägare som rider sina hästar.. då har dom löst det på så vis att dom har hösilage ute och hästarna äter fritt och dom blir inte tjocka då det går åt energi att hålla värmen och dom springer och rör sig väldigt mkt=)
Ägarna kommer ut och rider och donar och kollar till sina häsatr och ger kraftfoder efter ridning!
Folk kommer ut allt från 13-19 och att stallägaren kollar till dom hela tiden

Det tycker jag är en praktiskt lösning på lösdrift..

Sen kan man ju krångla till det och inte ha fritt med hö och då måste ha schema för vem som åker ut och ger hö morgon sen vid 12 sen vid 15 sen vid 18 sen vid 10!

Oftast jobbar en normal svensk människa från 07-16 för att kunna ha råd att ha häst och kan inte åka ut 100 gånger om dagen för att fodra hästar!

Och man ska hämta barn, äta och byta om och är oftast inte i stallet förrens 17-18 tiden!
 
Sv: Lösdrift....????

japp för mig med.. och min häst mår PRIMA under sommaren när hon går på bete fasten jag bara åker ut en gång på dag och rider donar och ger henne kraftfoder :eek: ;) :D

Jag har då ALDRIG varit med om att folk åker ut under betesperioden på sommren 4 gånger om dagen bara för att kolla till hästen.
Jag har alltid stått på bete där tillsyn ingår och där vi är massa hästägare i hagen som hjälps åt att kolal till hsäatr...
För inte är det meningaen att om det är 10 hästar i hagen och 10 hästägare att ALLA ska behöva åka ut 4-6 gånger för att kolla till sin hästa??
sen att amn VÄLJER att iaf åka ut.. ja det är ju upp till en själv

Fast å andra sidan är det hästfolk vi pratar om.. sammarbete verkar inte vara så vanligt i denna värld :crazy:
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
haha handen på hjärtat så är det nog just slöheten som dom som har hästen på lösdrift har dom där!

Så alla som påstår att de har hästen på lösdrift för att det är så bra för hästen är egentligen bara några lata jäklar som skyller på hästens välmående för att slippa jobba? :eek:
 
Sv: Lösdrift....????

Fasdt vad tjafsar vi om?? haha alla får ju lägga upp sina schema hur dom vill så länge hästen mår bra och det är ju huvudsaken=)

Jag vågar inte ha häst på lösdrift då det tyvärr händer olyckor som att hästar blir stulna, uttsprättade osv om natten :crazy:

Men visst är det det bästa för hästen att få leva ett rätt så naturligt hästliv som tamhäst!!


Glad häst är de vi alla hästägare är ute efter

Mvh/Moroten
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Det är slöare med lösdrift inge vattenkoppar som kan gå sönder inga stallgångar att borsta inge underhåll av stall bara där slipper amn ju masa tid!
Inge schema för in och utsläpp osv så nog är de slappare!

Jag har eget stall och egna lösdrifter och ibland så drömmer jag om att göra det bekvämt för mig och stalla upp.
Men sedan så tittar jag på hästarna och hur bra de trivs med att vara i lösdrift, sedan så biter jag ihop och kämpar på litet till.

Slöare med lösdrift, det var då veckans skämt.
Lösdrift är tungt, kallt, mörkt, lerigt och massor av fruset vatten.
Men hästarna gillar det.
 
Sv: Lösdrift....????

... jag tycker du är en väldigt konstig person.
Att skylla på att hästen kan bli uppsrättad och ha det som ursäkt för att inte låta den gå ute var det dummaste jag hört. Isådana fall kan man ju inte ha den ute alls utan måste ha den inlåst i ett fort knoxliknande stall utan möjlighet för nån att komma in (gör dom det har vi ett spann sura hundar som tar hand om dem när de är inne).

hade jag velat gjort mitt liv omständigare så hade jag ett stall med jättesmå boxar (blir smutsigare fortare) och spånad stallgång att kratta varje gång det bidde ett hovmärke på dem.
Hade nu detta varit de ultimata hästlivet för själva hästen, så visst.
Men jag tycker det är ren dumhet att ge hästen en sandpadock att knata i ett par timmar om dagen, resten av tiden att stå inne och fånglo.
Det är ett ruttet hästliv tycker jag!

Att gå i flock ute i en hage med varierat underlag och terräng, mat att äta närhelst man känner för det (tycker inte om att ens låta en häst gå hungrig) Man pajjar flocken om man låter dem gå hungriga, det blir mer bråk då. Och ha ett allmänt skönt liv där man kan gå och ställa sej i ett vindskydd när man vill det, springa runt ett slag, stå och sola en stund, sova medans de andra äter... det tycker jag är ett bra hästliv.

.. En häst jag ringde på i somras åkte jag inte ens och tittade på, varför = Jag fick inte ha henne på lösdrift, hästen var mörkrädd och ska inte under några som helst omständigheter stå ute när det är mörkt :confused: ... sen att det blir mörkt klockan 15:00 här på vintern och inte ljusnar igen förens klockan nio nästa morgon ...
Nä då skulle hon stå inne så fort det började skymma.
Folk är dumma i huvet.
 
Sv: Lösdrift....????

Att skylla på att hästen kan bli uppsrättad och ha det som ursäkt för att inte låta den gå ute var det dummaste jag hört.


Ja du får tycka precis vad du vill... men jag är långt ifrån ensam att tycka så!!!

Har man varit med om att kommit ut på morgonen till lösdriften med hästar som är uppskurna i baken mm så är amn lite skeptisk till att släppa ut hästarna helt om natten!

Det FINNS folk som åker ut på nätterna och skär upp häsatr för nöjes skull... hur sjukt det än låter! :crazy:
En ridskola här i närheten fick sina hästar uppsprättade en sommar, en annan ridskola hade en man som slog hästarna i hagen med en järnpåle! :crazy:

Häromkring är det väldigt oroligt om nätterna så jag personligen vill inte ha min häst ute på lösdrift sen får jag vara konstig det spelar ingen roll.

Sen har jag inte den möjligheten att ha på lösdrift så även pm jag ville så kan jag inte..Finns inge lösdrift här där det går buss ut då kag inge körkort har dessutom har jag en häst som inte sätter vinterpäls så hon trivs inte ute!
 
Sv: Lösdrift....????

Ja vi delar lite olika åsikter.. :) det respekterar jag.. alltid intressant och höra andras värderinga och åsikter..de som är så farcinerande med vårat land och yttrandefriheten=)

JAG tycker lösdriften är slappare inge ut och intag bla=)
 
Sv: Lösdrift....????

Jag har haft mina på lösdrift under några års tid. Detta är shetlandsponnyer och fjordhäst med enorma pälsar, de svettas när de står inne i stall.
Jag ser bara positiva saker med lösdrift. Men skulle jag i framtiden köpa en häst som inte alls gillar detta så självklart ordnar man så den är inne nattetid.

Mina hästar verkar iallafall trivas bra, de ligger inne i sin ligghall som är full av ren halm.

vet inte om det egentligen är mindre jobb med lösdrift, jag mockar där ute varje dag, utfodringar, 4 ggr/dygn, sen är det allt annat jobb som är samma som om de står på box.

Jag har även tillgång till 3 stora boxar inne i stallet, uppbindningsställen, uppvärmd sadelkammare, foderkammare osv. En del verkar tro att bara för man har sina hästar på lösdrift så sker all hantering ute i mörkret och man inte har tillgång till nåt mer än själva lösdriften där man får stå och frysa.
 
Sv: Lösdrift....????

Men hästarna gillar det

ja men inte alla men många.. Min dam gillar det inte hon står bara och fryser och vill in när hösten närmar sig så då tar jag in henne från betet!

Sen kan ju inte alla dagens hästar gå på lösdrift då man har avlat dom för att passa vårat önskemål...Tävla vill man och päls är till besvär då.. så att avla fram häsatr som inte sätter vinterpäls är praktiskt..Mitt sto tillhör en sådan framavlad häst.. och att släppa ut henne på lösdrift utan täcke vore katastrof

Hobbyfolk kan väl ha sina hästar ute på lösdrift.. men tävlingsmänniskor, jag har då inte hört talas om en häst som tävlar msv eller svår i någon gren som går ute dygnet runt året runt!

Man vill ha tillgång till ridhus, paddock ,spolspilta kunna ställa upp hästarna på gången man rakar sina hästar måste slänga på täcken.
Ja det är bara att inse lösdrift passar inte alltid hästägaren och hästen!
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
haha handen på hjärtat så är det nog just slöheten som dom som har hästen på lösdrift har dom där!



Det är slöare med lösdrift inge vattenkoppar som kan gå sönder inga stallgångar att borsta inge underhåll av stall bara där slipper amn ju masa tid!
Inge schema för in och utsläpp osv så nog är de slappare!

Sen har det varit lösdrift med hästägare som rider sina hästar.. då har dom löst det på så vis att dom har hösilage ute och hästarna äter fritt och dom blir inte tjocka då det går åt energi att hålla värmen och dom springer och rör sig väldigt mkt=)
Ägarna kommer ut och rider och donar och kollar till sina hästar och ger kraftfoder efter ridning!
Sen kan man ju krångla till det och inte ha fritt med hö och då måste ha schema för vem som åker ut och ger hö morgon sen vid 12 sen vid 15 sen vid 18 sen vid 10!

Att inte behöva sopa stallgång??? Varför inte? Stallgången behöver väl sopas lika mkt efter mig när jag fixat med hö eller haft hästen inne. Precis samma "jobb" med det som när hästen står i box.

Inga scheman för in- och utsläpp. Okej, men hästarna ska väl ändå ha mat på morgonen. ÄVen om mina bor ute så behöver de sin MAT, så jag går upp samma tid på morgonen som jag gjorde när de stod inne.

Jag kan inte ha fri tillgång på hö då jag har en av hästarna som äter tills han rullar fram, det finns ingen botten i honom. Därför ger vi dom hö fyra gånger per dygn (07, 12, 17, 23), alltså är det inte mindre jobb på den biten heller.

Mockar gör jag varje dag, precis samma som med box. Ett jäkla rännande med skottkärran i hagen, jag har långt till gödselstacken bara för hästarna inte står i stallet, sen all halm som ska ut i lösdriften tar sin lilla tid att bära ut. Mockar i hagen gör vi också en gång i veckan, nuvarande hagen är 3 hektar stor.

Vintertid är det problem med att vattnet fryser, jag hämtar varmvatten innefrån i dunkar och springer fram och tillbaka för att fylla på. Var är bekvämligheten där?

Så egentligen tycker jag det känns som det är MER jobb nu men jag gör gärna detta eftersom hästarna visar så tydligt att de trivs med situationen. Jag har det iallafall på samma vis som med box, bara det att jag har en tre gånger så stor yta att mocka nu, annars är allt jobbet samma och ibland ännu mer!

Dock säger jag inte att lösdrift passar alla hästar.


Du skriver även att det finns folk som kör omkring och sprätter upp hästarna om nätterna. Men om hästarna är ute i en stor hage är väl chansen större att de kan fly i från de hemska människorna. Står de i box/spilta så har det ju ingen möjlighet att springa undan?! Eller?
Självklart vill jag inte att nån är elak mot mina hästar, men jag tror ändå att de lever bättre utomhus i flock och kan springa ifrån ev faror.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift....????

Min unghäst nu två år, gick på lösdrift förra året från april till november, det var super väldigt naturligt och härdar även halvblod med mycket fullblod bakom, han frös aldrig! Vi tog mest hem dem för vår skull men snart så flyttas de dit igen för att spendera sina 8 månader där.
 
Sv: Lösdrift....????

Du skriver även att det finns folk som kör omkring och sprätter upp hästarna om nätterna. Men om hästarna är ute i en stor hage är väl chansen större att de kan fly i från de hemska människorna. Står de i box/spilta så har det ju ingen möjlighet att springa undan?! Eller

Fördelen med installade hästar är att man kan LÅSA stallet om natten
=)

Ja kul att folk tycker lösdrift är jobbigare än installade häsatr.. det tycker iaf inte ja=)
Kul med andras åsikter... det är väl så att dom som har installat tycker lösdrigft verkar slösare och tvärtom.....
 
Sv: Lösdrift....????

Jag kan bara säga en sak och det är att du är blåst.

Man har inte en häst på lösdrift bara för att man är slö det fattar väl varenda människa!

Sedan måste jag påpeka att jag inte var i stallet varje dag även om jag hade min häst uppstallad, man kan faktiskt ordna med dom andra i stallet så att man kan få hästfria dagar , samarbete kallas det visst

:angel:
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Fördelen med installade hästar är att man kan LÅSA stallet om natten
=)

Jag har aldrig vågat låsa stalldörren. OM det skulle börja brinna vill jag inte att folk ska behöva leta efter nycklar.

VIsst är det intressant att höra andras åsikter, tycker jag också....
 
Sv: Lösdrift....????

Ja i vårat stall hade alla en nykel och grannarna visste vart nykeln låg i stallet.(hade en gömd där om någon glömt en nykel)
Och oftast om det börjara att brinna i ett stall hinner man oftast inte in och rädda hästarna om det är på natten låst som olåst :crazy:
Mitt grannstall brann ner på natten 30 hästar dog... stallägaren bode 100 meter från stallet hann inte vakna i tid han vaknade när stallet var övertänt i stort sett :crazy:...stallet var olåst

Man från prioritera har man ett stall nära centrum och det är många hästar runt omkring som blivit knivskurna så väljer de flesta att ha låst om natten!

Och på dagarna är det alltid folk i stallet som har uppsyn i stallet folk som jobbar i stallet och hästägare som kommer för att rida=)
 
Sv: Lösdrift....????

Ja du tillhör en skala av människor som inte kan acceptera att folk inte tycker som du och då kallar du dom blåsta...

Ja kalla mig blåst om du vill.. men jag anser att häst på lösdrift ÄR slappare, billigare lättare helt enkelt.

Man kan göra det lättare genom att låta häsatrna ha fri tillgång till hösilage/hö.
Men visst kan inte häsatrna ha det så blir amn ju lika låst som vid installning med schema.
Ryttare som är rädda att ta in och ut andras häStar slipper detta problem på ett lösdrift vilket är slappare för den ägaren och lättare!

och som jag säger för 100 elfte gången de lösdrift jag sett är oftast med unghästar i 6 månader till 2å år där ägaren skickar iväg sin häst och åker ut och hälsar på den nån gång i månaden möjligen. Tar hem den som 2 åring inför inridningen!

om DET inte är slappt vad är då slappt???
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Ja du tillhör en skala av människor som inte kan acceptera att folk inte tycker som du och då kallar du dom blåsta...

Jodo jag accepterar att folk har olika åsikter men det är inte därför som jag väljer att kalla dig för blåst. Det är många som har skrivit och berättat att det inte är lättare och enklare att ha häst på lösdrift men du säger fortfarande att det är för att ägarna är lata som dom väljer att ha dom där.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
och som jag säger för 100 elfte gången de lösdrift jag sett är oftast med unghästar i 6 månader till 2å år där ägaren skickar iväg sin häst och åker ut och hälsar på den nån gång i månaden möjligen. Tar hem den som 2 åring inför inridningen!

om DET inte är slappt vad är då slappt???

Ja men då skickar man ju BORT den på lösdrift, det är skillnad.....

Då handlar det om unghästar på lösdrift och inte om ridhästar!
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: warg
·
  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 442
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp