M

Morotsbiten

Hur många är det här inne på bukefalos som har era hästar på lösdrift??

Har ni för och nackdelar med att ha lösdrift tycker ni??
Och har ni mött andra som tycker ni är djurplågare som har hästen ute dygnet runt??

Vad får ni betala för eran lösdrift vad ingår hur har ni lagt upp scheman och så?=)
Rider ni era häsatr eller är det bara unghästlösdrift??

100 frågor från en nyfiken Morot=)
 
Sv: Lösdrift

Jag har!!

Har ni för och nackdelar med att ha lösdrift tycker ni?? Fördel: Hästen får leva mer naturligt och käka när den känner för det och är i behov. Jag tycker det är härligt på våren/sommaren. Nackdelar: JÄVLIGT kallt på vintern!!
Och har ni mött andra som tycker ni är djurplågare som har hästen ute dygnet runt?? Nää, inte när man har mat och vindskydd.

Vad får ni betala för eran lösdrift vad ingår hur har ni lagt upp scheman och så?=) 500:- ikl fodring med kraft och fri tillgång på hö. Jag tar nån fodring då och då.
Rider ni era hästar eller är det bara unghästlösdrift?? Jag rider min =)
 
Sv: Lösdrift

jag har inte man hjälpt till.

fördelar är ju lång utevistelse. (med tillgång till vindskydd såklart)
man måste inte upp på morgon o fodra (om man har tillräckligt med mat framme) och man måste överöag inte passa tider till punkt o pricka.

nackdelar- ja hästarna får ju rätt mkt päls.
dom blir inte lika mkt hanterade (för är det riktigt kallt så vill man ju inte pyssla lika länge såvida man inte har en uppvärmd plats att vara på) osv..

säger varken bu eller bä om lösdrift.
finns fördelar som väger upp nackdelar.

men jag föredrar stall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösdrift

Jag har mina båda på lösdrift. Den ena rids och den andra är för ung ännu (f:-04). Vi har allt från åsföl och uppåt i ålder hos oss.

Alla hästar har tillgång till box hos oss där dom fodras med kraftfoder och där dom kan stå vid behov men normalt går dom ute hela dygnet (förutom fodringen). Båda mina trivs jättebra med det, den lilla har ju inte provat annat men min stora älskar att få vara ute "hela tiden" och vill inte alls stå och vila i boxen när han ätit klart som dom flesta andra gärna gör en liten stund (halvtimme eller så)
 
Sv: Lösdrift

Jo för amn får ju inte enligt lag ha ute häsatr på vintern utan skydd så jag antar att alla har det=)

Okej ja jag föredrar med stall för min egna del... lite slö och vill ha tillgång till spolspilta sadelkammare stallgång att binda upp häsatrna...
 
Sv: Lösdrift

har min fjording på lösdrift och vi trivs utmärkt.

han står tillsammans med fem andra hästar och har fri tillgång till hö. Ligghallen är stor och ströad med tjock varm halmbädd. De ligger gärna där inne...
vatten dricker di i en bäck som rinner genom hagen, fryser endast då det är riktigt kallt på vintern...ner mot 20 minus.

Stallägaren fodrar och tittar till hästarna på morgonen, vid lunch samt på kvällen. kraftfoder får varje hästägare ge sin häst själv. Alla hästarna som står i hagen rids regelbundet. Sadelkammare finns i en ombyggd container vid ligghallen (uppvärmd)

Fördelarna är många! hästen får röra sig fritt...fri tillgång på hö som tillgodoser hästens tuggbehovsamt håller värmen under vintern. En flock som är sams...inget gnabbande och igna onödiga uppgörelser egftersom de går tillsammans hela tiden och inte skiljs åt på natten. Hästarna blir röraligare...mjukare eftersom de inte står helt still 12 timmar om dygnet. Man behöver inte lägga ned en timme på att mocka, väga upp hö mm...stallägaren mockar oftast och vi andra vid behov vilket tar fem minuter... man vinner mkt tid att lägga på hästen!

Nackdelar...hum jag tror itne jag har hittat en enda än så länge. Det ska mycket till innan jag stallar upp min häst igen.

länge leve lösdriften! :-)
 
Sv: Lösdrift

Min unghäst gick på lösdrift första vintern. Det är bra för unghästar, tycker alla ska det åtminstone första året.
Nackdelar är att de flesta barfotapållar (dvs unghästar osv) får nån slags hovproblem på lösdrift. Min hovslagare säger att lösdrift och bädd osv är hopplöst för hovarna. Bärrandsröta och hålväggar uppstår lätt.

En häst som tränas och rids mycket ska inte gå på lösdrift tycker jag, då de har mindre chans att få vila ifred då.
 
Sv: Lösdrift

måste få komentera det där med hålväggar. det orsakas inte av bädd och underlag utan av sömmen som håller fast skona. Har min häst barfota och det fungerar mycket bra! har aldrig märkt något problem med hovarna på någon av de fem hästar som går på samma lösdrift
 
Sv: Lösdrift

Jag har min på lösdrift i en stor fin hage. Skulle inte vilja ha honom på stall. Att hästar skulle bli tröttare och rida pga att de går ute dygnet runt, stämmer inte på honom. De vilar ju rätt mkt i hagen. :smirk:
Han mår iaf bättre både fysiskt och psykist av att gå ute dygnet runt. Men det passar ju defintivt inte alla hästar! :D
 
Sv: Lösdrift

Jag har inte men jag har haft två unghästar på lösdrift. Jag har aldrig hört att någon har haft något imot det, men man får inte har varmblod och fullblod på lösdrift.
Jag tycker inte det är något fel på att ha dom på lödrift men jag tycker man ska täcka dem på kvällen om de inte har allt för mycket päls.

jag vet inte va det kostar för jag har haft det hemma :d
 
Sv: Lösdrift

Min pålle har gått på lösdrift ett år och det är toppen.
Fördelar : han får gå ut och in som han vill, fri tillgång på hösilage. Man slipper de ibland stimmiga utsläppen på morgonen. Det är bra för hästens mentala och fysiska hälsa att kunna röra sig, äta fritt och ha hästsällskap.
Nackdelar : har inte kommit på några ännu.

Jag har inte mött någon som tyckt att jag är en djurplågare, snarare tycker de att lösdrift verkar toppen.

Vi betalar 900:-/ månaden och då ingår strö och all hösilage. Det är bara min och en pålle till på lösdriften så jag och den andra tjejen turas om att mocka och fylla på vatten. Dessutom ser man till att hösilage mängden räcker till nästa dag.

Båda hästarna rids och tränas kontinuerligt.
 
Sv: Lösdrift

Bärrandsröta och hålväggar kommer av en bakterie/svamp som finns i marken/bädden. Uppstår det på skodda hästar beror det på att det kommer in sådant i hoven, kan ju följa en söm också.
Men det är vanligast bland unghästar som inte är skodda, samt vuxna barfotahästar, och speciellt oskodda hästar på lösdrift.

Att du inte märkt av något beror med största sannorlikhet på att marken där hästarna går är fri från bakterien/svampen som orsakar problemet...
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift

Denna förklaring låter som om den kunde stämma bättre. Min häst gick barfota när jag köpte henne och vid första skoningen sa hovslagaren att hon hade lite (lindrig) bärrandsröta. Hon hade då gått barfota vad jag förstod större delen av sitt 6-åriga liv. Så rötan kan ju inte ha kommit in genom sömhålen... :D .
 
Sv: Lösdrift

Hur många är det här inne på bukefalos som har era hästar på lösdrift??
Jag har mina tre hästar på lösdrift.

Har ni för och nackdelar med att ha lösdrift tycker ni??
Fördelar: hästarna rör sig fritt dygnet runt, ena hästen hatar att stå i box och blir irriterad, nu verkar han nöjd och belåten. Dessutom andas de in frisk luft hela tiden, vilket är bra! Min ena är ingen ungdom längre och har lätt att stelna nu - något som har blivit mkt bättre sen han kan röra på sig fritt. Tycker och de blivit en mer sammansvetsad flock.
Nu framåt våren är det härligt att veta att hästarna är ute, har haft lite dåligt samvete förr när de stod i box och ville ut.

Nackdelar:
vet inte.... jo, matte som ibland ligger och oroar sig på natten när de regnar och är dåligt väder. Men jag vet ju att hästarna går in om dom inte gillar vädret, men ändå...

Och har ni mött andra som tycker ni är djurplågare som har hästen ute dygnet runt??
Ja. Har försökt förklara, men en del vill inte lyssna när jag berättar att hästarna kan gå in precis när de vill och de har fri tillgång på mat dygnet runt.

Vad får ni betala för eran lösdrift vad ingår hur har ni lagt upp scheman och så?=)
Noll kronor, har stallet hemma. Jag sköter alla utfodringar, mockning mm.

Rider ni era häsatr eller är det bara unghästlösdrift??

Min ena rids, de andra två ska jag börja köra in snart.
 
Sv: Lösdrift

Jag har haft mycket problem med hålväggar och hovbölder p.g.a. travarhovkräfta (White line disease).
Men efter att ha behandlat allt vitt som smulat med jodsprit så är det nu nästan ur min besättning.
Det senaste är att det skall röra sig om en svamp.
 
Sv: Lösdrift

Vi har våra 10 hästar på lösdrift.
Och ridhästarna rids för fullt.
Men jag har ett 5 boxars stall också, som vi använder för att göra iordning hästarna i för ridningen och ställa dem i om de blir svettiga eller sjuka.
När det är minusgrader ute så ställs svettig häst med täcke på i stallet tills att den har torkat.

Fördelen med lösdrift är att hästarna mår så bra av den.
Särskilt mentalt.
Nackdelarna har jag kommit undan genom att ha ett stall också.
Men vattnet är ju ett evigt slit på vintern.
Det måste jag faktiskt göra något åt.
 
Sv: Lösdrift

filurixx skrev:
Jag har inte men jag har haft två unghästar på lösdrift. Jag har aldrig hört att någon har haft något imot det, men man får inte har varmblod och fullblod på lösdrift.

Varför skulle man inte få ha varmblod och fullblod på lösdrift? Jag vet många varmblodstravare som går på lösdrift och tävlar samtidigt... Och de flesta större stuterier har sina unghästar på lösdrift just för att de mår bättre då. Fullblod har jag mindre koll på hur det är men jag tror inte att det är några problem där heller...
Vårat tävlingssto har gått på lösdrift under stor del av vintern och det har fungerat utmärkt...
 
Sv: Lösdrift

Finns bara fördelar med lösdrift... Hästar SKA vara ute jämt, dom är skapade för det eller hur?? Visst, det är bra om det finns vindskydd men heller skog.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 509
Senast: lizzie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp