S

Sana

Hej därute!
Jag ska i sommar bygga den ultimata lösdriften, så att hästarna kan flytta in där i höst. Ett hästparadis! :) Är det någon som har erfarenhet av lösdrift? Vad man bör tänka på så att inte hjulet behöver uppfinnas flera gånger... Känner ni till någon bra litteratur eller bra hemsida man kan besöka?
 
Sv: Lösdrift

Borkan skrev:
Jag tycker denna sida har matnyttiga saker men har inte själv testat då jag inte har egen mark att göra lösdrift på... :(
www.krulligahasten.se/losdriftsboken/
Hoppas den funkar nu, gå annars in på www.krulligahasten.se och klicka på lösdriftsboken.

Jag skulle vilja göra några tillägg, till den fina lösdriften som visades här.
Många hästar vågar inte av rangskäl och annat, inte stå i ett utrymme tillsammans med flockens övriga medlemmar, utan hamnar utomhus i allafall.
För att förhindra det, har vi byggt mellanväggar på flera ställen, så att alla vågar gå in och komma undan insekter eller vila.
Vissa hästar har stort kontrollbehov, eftersom de ursprungligen är flyktdjur, så de trivs bättre, med uppsikt åt alla håll.
Så installerar man fönster i alla väderstreck, är det större chans, att de trivs där.

Eftersom det ska funka praktiskt också för människorna som ska sköta det hela, tycker jag personligen, att det bästa är att göra en anläggning BÅDE för hästar och människor.

Dvs. bygga ett vanligt stall, med generös stallgång, vanliga riktigt stora och rymliga boxar, men med två utgångar från varje box.
En mot stallgången, och en direkt ut i hagen.

Boxarna bör i detta fall, vara helt fyrkantiga, för att "utfösning" ska funka som metod, istället för inträngning och slagsmål, vid tillfälle av ranghög häst som besöker en ranglåg i samma box.

På detta sätt kommer den ranglåge lätt ut, och det behöver inte bli kontroverser.

Då får man gratis de mellanväggar man behöver, för att hästarna ska få sin trygghet tillgodosedd.
Och man har nära till allt man behöver för skötseln, som i ett vanligt stall.

Vid kraftfodergivan, är det jättepraktiskt, för då kan man ta in varje häst på box var för sig, och samtidigt passa på att visitera, smörja med myggmedel osv.

Har man tvådelad ytterdörr, behöver man bara stänga den nedre, vid kraftgivan, och går då att öppna o stänga inifrån enkelt.

Har man orkankänning, kan man bara stänga in dem i boxarna, som i ett vanligt stall.

Köldridå framför ytterdörrarna, som står öppna, är nästan ett måste, om man vill ge ett bra skydd mot insekterna, som är den främsta orsaken till varför hästar väljer att använda lösdriften.

Gör gärna så stor öppning, så man kan komma in med en Bob-Cat och mocka ur permanentbädden, ett par gånger om året.
En sådan kan hyras, och besparar många ryggskott.

Se gärna till, att gödselhögen inte ligger alltför långt bort.

Vänd helst öppningarna mot öster, eftersom insekterna hänger i moln mot solnedgången i väster, på kvällen.
Då slipper man också stekande södersol in mot lösdriftsutrymmet, samt piskande snöstormar från Norr, på vintern, då bädden lätt kan bli nerblötad.

Något som behövs, är också nattlampor, med svag belysning, inomhus, och gärna också utomhus, så hästarna hittar dit i kolsvarta vintermörkret.
Där är skymningsrelä, ett utmärkt alternativ. Tänds av sig själv, när det blir mörkt, och släcks automatiskt, när det ljusnar. Spar ström.
MYCKET bättre än rörelsevakt.

På vintern använder de den nästan aldrig.
Förutom unghästarna, som gärna går in och vilar nån timme hit och dit.

Det var mina tips. Hoppas något kan vara till nytta. ;)
 
Sv: Lösdrift

jag har frostfri ligghall till mina hästar, tycker det är kanon dels med tanke på vattnet och att hösilaget inte fryser (dom har fri tillgång inomhus). har du möjlighet till det så rekomenderar jag det varmt :D

såg just att "nicke" har täckt upp istortsett allt. jätte mycket bra ideer, och smarta lösningar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösdrift

Tillägg till mig själv, Thermobar är en enorm lättnad, inget mer ishackande, och mindre risk för kolik på hästarna, då de dricker mer,utom när det är torr nysnö, då tar de den istället. Men så fort snön är "tung" igen, dricker de massor..

Det är bra att ha tak över den, så det inte ramlar ner en massa skräp i den från träd osv.

Bygger man upp den en aning från marken, kan man lätt putta upp proppen underifrån med en pinne, när man ska tappa ur och rengöra, så slipper man ha ner hela armen i vattnet.
 
Sv: Lösdrift

Superdupertack!!!!! :banana:

Vilka många bra tips! Eftersom det kostar en hel del att fixa lösdriften så är det ju bra om man slipper riva efter någon månad för att man har gjort någon riktig klantig miss ;) .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 986
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp