Lösenord, lösenord, lösenord

MJLee

Trådstartare
Jag blir tokig på alla lösenord, inte bara de nödvändiga som bankid, bank login och liknande utan alla andra. FB, IG, Twitter (iofs har jag varken IG eller Twitter), forum, affärer, tradera, blocket, e-bay, Google + 1000 andra. Hur sjutton gör ni? Det finns inte en chans att jag kommer ihåg alla. Jag gör det man inte ska göra och har en kombination av samma, men eftersom alltfler kräver, gemener, versaler, siffror och tecken så finns det inte en susning. Plus då att alltfler kräver att man ska byta regelbundet. Så varje gång jag inte kommer ihåg får jag maila och byta lösenord, sedan om det är något jag behöver logga in på tex en platta/mobil så måste jag komma ihåg det nya lösenordet, annars behöver jag ändra igen, vilket gör att jag måste ändra på datorn igen, osv, osv.

Hur gör folk för att komma ihåg alla lösenord på ett säkert sätt? :confused:
 
Jag blir tokig på alla lösenord, inte bara de nödvändiga som bankid, bank login och liknande utan alla andra. FB, IG, Twitter (iofs har jag varken IG eller Twitter), forum, affärer, tradera, blocket, e-bay, Google + 1000 andra. Hur sjutton gör ni? Det finns inte en chans att jag kommer ihåg alla. Jag gör det man inte ska göra och har en kombination av samma, men eftersom alltfler kräver, gemener, versaler, siffror och tecken så finns det inte en susning. Plus då att alltfler kräver att man ska byta regelbundet. Så varje gång jag inte kommer ihåg får jag maila och byta lösenord, sedan om det är något jag behöver logga in på tex en platta/mobil så måste jag komma ihåg det nya lösenordet, annars behöver jag ändra igen, vilket gör att jag måste ändra på datorn igen, osv, osv.

Hur gör folk för att komma ihåg alla lösenord på ett säkert sätt? :confused:

Da jag inte skoter min "password manager" correct (enligt data ingenjors sonerna) sa funkar den inte sa bra. Jag anvander gamla addresser. Addresser fran utomlands och min barndom, inga addresser fran har i USA dar jag ar latt att folja. Det ar det enda sattet jag kan komma pa sa jag minns alla detaljer i ett password.
Tillexempel 9FleetwoodDrive@F
 
Vågar man ens tala om hur man gör? Tänk om någon ser detta 😱

nåja jag har ett mejlkonto som jag bara använder för detta. Så varje gång jag behöver ett lösenord och inte kommer ihåg det så kan jag kolla där. Byter jag vilket jag gör varje halvår skickar jag mig ett mejl med uppgifterna.
 
Jag har ett "slaskord" som används på alla oviktiga ställen, som kundklubbar, prenumerationer etc.
På viktiga inloggar är det generellt ofta bankID så det är rätt enkelt.

Vissa är svåra att komma ihåg så jag har dem lite lätt krypterade min memo på mobilen.
 
Jag blir tokig på alla lösenord, inte bara de nödvändiga som bankid, bank login och liknande utan alla andra. FB, IG, Twitter (iofs har jag varken IG eller Twitter), forum, affärer, tradera, blocket, e-bay, Google + 1000 andra. Hur sjutton gör ni? Det finns inte en chans att jag kommer ihåg alla. Jag gör det man inte ska göra och har en kombination av samma, men eftersom alltfler kräver, gemener, versaler, siffror och tecken så finns det inte en susning. Plus då att alltfler kräver att man ska byta regelbundet. Så varje gång jag inte kommer ihåg får jag maila och byta lösenord, sedan om det är något jag behöver logga in på tex en platta/mobil så måste jag komma ihåg det nya lösenordet, annars behöver jag ändra igen, vilket gör att jag måste ändra på datorn igen, osv, osv.

Hur gör folk för att komma ihåg alla lösenord på ett säkert sätt? :confused:
Jag använder chiffer, dvs jag har ett unikt lösenord för varje hemsida baserat på hemsidans namn och sedan mitt chiffer och ett förutbestämt system för hur jag gör med siffror, versaler etc. Själva lösenorden ser alltså ut som slumpartade bokstäver med några siffror och versaler i. För Bukefalos är lösenordet alltså Bukefalos, men att respektive bokstav i ordet istället skrivs med en annan bokstav utifrån chiffret och att det också är inblandade siffror och versaler. Det enda jag behöver komma ihåg är chiffret (vilket aldrig varit något problem för mig, det är bara en sak att komma ihåg till skillnad från att komma ihåg individuella lösenord), och utifrån det kan jag ganska snabbt komma på vad lösenordet är för en viss hemsida utan att faktiskt behöva komma ihåg lösenordet.
 
Tänker på denna
Screenshot_20210421-145719_Instagram.jpg

Själv så låter jag datorn/mobil komma ihåg mina lösenord och när jag byter så byter jag lösenord. Detta med undantag för 2 och det är bank-id och mail.
Har helt enkelt blivit för krångligt med långa och unika lösenord.
 
Jag tycker det här med lösenord är intressant eftersom olika krav på lösenord visar på olika sätt som hemsidorna tror att lösenordet kan hamna i felaktiga händer på.

Mkt regler kring stora/små bokstäver, siffror, tecken och byta ofta = man tror att en människa ska försöka ta sig in och 'gissa' ordet. Ju krångligare regler och oftare byten gör dock att folk i stället skriver ner lösenordet (gärna i närheten av datorn....) um.

Längd på lösenord = risk för maskinell (dator) avkodning av lösenordet. Ett datorprogram skiter fullständigt i om det är en stor eller liten bokstav, eller en fyra, eller ett utropstecken. Däremot så bryr den sig om längd. Varje tecken tar en viss tid att avkoda, oavsett sort.

Jag föredrar långa lösenord och har lärt mig att använda 4st random ord som man gör en bild av I huvudet. Svårt att gissa, lätt att komma ihåg. (correct horse staple battery blir en häst som säger yes med ett batteri och en häftklammer, tex). Däremot får jag problem med krav på versaler osv men får jobba runt det.

Har i övrigt ett slasklösen på konton som inte är viktiga.
 
Jag använder chiffer, dvs jag har ett unikt lösenord för varje hemsida baserat på hemsidans namn och sedan mitt chiffer och ett förutbestämt system för hur jag gör med siffror, versaler etc. Själva lösenorden ser alltså ut som slumpartade bokstäver med några siffror och versaler i. För Bukefalos är lösenordet alltså Bukefalos, men att respektive bokstav i ordet istället skrivs med en annan bokstav utifrån chiffret och att det också är inblandade siffror och versaler. Det enda jag behöver komma ihåg är chiffret (vilket aldrig varit något problem för mig, det är bara en sak att komma ihåg till skillnad från att komma ihåg individuella lösenord), och utifrån det kan jag ganska snabbt komma på vad lösenordet är för en viss hemsida utan att faktiskt behöva komma ihåg lösenordet.

Så gör jag med. De som byts ofta får liknande fast med månad och år också. Och så har jag nån memogrej på mobilen med kod för lite random och sådant som inte går att byta till mitt system o så.

Edit. Buke vet jag faktiskt inte mitt lösen på pga alltid inloggad men ligger väl sparat i det antar jag 😅
 
Lastpass jag med - gud vad det förenklat mitt liv. Det är (i mitt fall) en app i telefonen där jag har ett "master password" för att logga in, och sen väl inne i appen kan jag spara alla möjliga inlogg. På så sätt kan jag lätt gå in och se vad jag har för lösenord nånstans istället för att varje gång behöva trycka "glömt lösenord" och välja nytt (som jag ändå inte kommer ihåg till nästa gång). Rekommenderar varmt!!
 
Jag använder mig av viktiga personer i mitt liv och kombinerar lösenord utifrån födelsedatum år eller liknande och lägger till specialtecken.

Så t.ex har du en moster som heter Stina och är född i Stockholm 1 januari 1900 så kan lösenord göras på olika sätt genom att ta olika delar av det och siffror och lägga till specialtecken. Så kan man associera till exempel mail med moster Stina.
 
Jag har en anteckningsbok vid sängen :angel: skullede komma å stjäla datorn så är det inte i samma rum.

Vill inte använda lastpass, vad händer om de blir hackade? 🤔
Grunden i hur det är uppbyggt, är att de har inte möjlighet att komma åt dina lösenord ändå, det är nämligen bara du som kan låsa upp åtkomsten till dem.
Det finns andra liknande system, där du själv ansvarar för din lösenordssamling, jag har dock ingen erfarenhet kring dessa.
 
Jag blir tokig på alla lösenord, inte bara de nödvändiga som bankid, bank login och liknande utan alla andra. FB, IG, Twitter (iofs har jag varken IG eller Twitter), forum, affärer, tradera, blocket, e-bay, Google + 1000 andra. Hur sjutton gör ni? Det finns inte en chans att jag kommer ihåg alla. Jag gör det man inte ska göra och har en kombination av samma, men eftersom alltfler kräver, gemener, versaler, siffror och tecken så finns det inte en susning. Plus då att alltfler kräver att man ska byta regelbundet. Så varje gång jag inte kommer ihåg får jag maila och byta lösenord, sedan om det är något jag behöver logga in på tex en platta/mobil så måste jag komma ihåg det nya lösenordet, annars behöver jag ändra igen, vilket gör att jag måste ändra på datorn igen, osv, osv.

Hur gör folk för att komma ihåg alla lösenord på ett säkert sätt? :confused:
Jag har börjar hitta på lustiga meningar eller fraser där jag byter ut vissa bokstäver till liknande siffror osv. Det längsta lösenordet jag har är på 20 tecken.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag har blivit utloggad på min mobil och kan inte komma ihåg mitt lösenord. Jag har flera gånger klickat på "glömt lösenord" men mailet...
Svar
13
· Visningar
1 411
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skriver i nytt namn för att inte bli igenkänd. Jag har under några år jobbat med arbetsuppgifter som kräver att jag kan ta betalt för...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: workoholic
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 121
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 299
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp