Lösenord, lösenord, lösenord

Jag använder chiffer, dvs jag har ett unikt lösenord för varje hemsida baserat på hemsidans namn och sedan mitt chiffer och ett förutbestämt system för hur jag gör med siffror, versaler etc. Själva lösenorden ser alltså ut som slumpartade bokstäver med några siffror och versaler i. För Bukefalos är lösenordet alltså Bukefalos, men att respektive bokstav i ordet istället skrivs med en annan bokstav utifrån chiffret och att det också är inblandade siffror och versaler. Det enda jag behöver komma ihåg är chiffret (vilket aldrig varit något problem för mig, det är bara en sak att komma ihåg till skillnad från att komma ihåg individuella lösenord), och utifrån det kan jag ganska snabbt komma på vad lösenordet är för en viss hemsida utan att faktiskt behöva komma ihåg lösenordet.
Ungefär något i den stilen gör jag också! Sedan jag började med det systemet ska det mycket till för att jag ska glömma ett lösenord.
 
Ungefär något i den stilen gör jag också! Sedan jag började med det systemet ska det mycket till för att jag ska glömma ett lösenord.
Det var ju något av det enklaste och smartaste jag läst! Om det nu är längden som avgör svårighetsgrad så går det ju att kombinera.

Jag har slasklösen och en slaskmejl.

När via jobb t.ex. behöver ändra lösenord ofta så har jag oftast djurnamn + tid på året + årtal + byter ut bokstäver till siffror (men det ska tydligen inte spela någon roll?). Typ Får3tGull4nht2003 av någon anledning så är det enkelt att komma ihåg för mig. 🤷‍♀️
 
Har två "grund" lösenord som jag utgår ifrån. Dessa har utvecklats till olika varianter efter årens lopp med specialtecken, versaler, antal tecken osv, beroende på olika sidors krav. Så glömmer jag något på någon sida blir det att testa mig fram. Ibland mååånga gånger.

Sen har jag en backup fil som en del står i, online. :angel:
Inte det säkraste men har bara blivit så, på gott och ont. Står dock inte i klartext att det och det lösenordet tillhör den mail/sidan. BankID och liknande står inte med.

Kanske ska kolla upp Lastpass som flera skrivit om...
 
Sök på nätet efter lösenordshanterare, använd gärna en som används av många andra och verkar seriös. Det finns gratis-varianter också.

Skriv aldrig på nätet hur ni hanterar eller skapar era lösenord.

Med tanke på ovanstående vill jag bara säga att det inte är säkert att jag använder mig av det jag tipsar om ovan.

Medan ni kommer ihåg ert lösenord till dessa sidor, gå in och kontrollera att ni angett en fungerande e-postadress här:
https://www.bukefalos.se/account/account-details

Om e-postadressen inte fungerar kan ni bli utestängda från ert användarkonto, det vore mindre bra.
 
Jag har samma lösenord överallt där det inte riktigt betyder något. De viktiga är en utökning av det första lösenordet i olika varianter.
 
Det var ju något av det enklaste och smartaste jag läst! Om det nu är längden som avgör svårighetsgrad så går det ju att kombinera.

Jag har slasklösen och en slaskmejl.

När via jobb t.ex. behöver ändra lösenord ofta så har jag oftast djurnamn + tid på året + årtal + byter ut bokstäver till siffror (men det ska tydligen inte spela någon roll?). Typ Får3tGull4nht2003 av någon anledning så är det enkelt att komma ihåg för mig. 🤷‍♀️
Ja, det förenklar verkligen så mycket! Och så gör det ju saken säkrare, att aldrig använda samma lösenord på mer än ett ställe. Jag var rätt stolt när jag kom på idén själv faktiskt :angel: :D
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag har blivit utloggad på min mobil och kan inte komma ihåg mitt lösenord. Jag har flera gånger klickat på "glömt lösenord" men mailet...
Svar
13
· Visningar
1 454
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skriver i nytt namn för att inte bli igenkänd. Jag har under några år jobbat med arbetsuppgifter som kräver att jag kan ta betalt för...
2
Svar
22
· Visningar
2 312
Senast: workoholic
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 278
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 315
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp