Löshoppa 1-åring?

kopparberg

Trådstartare
Jag kommer troligtvis inom en snar framtid att köpa en unghäst. Det kan mkt väl bli en 1-åring, och jag undrar om man med enkel löshoppning i "knähöjd" kan utläsa ngn sorts kapacitet hos hästen när den är så ung?
Eller är det helt bortkastat att låta en 1-åring hoppa över ngn liten "bomhög" för att se om den har ngn hopptalang?
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Bortkastat är det väl inte. Vi börjar löshoppa våra unghästar på våren som ettåringar, fast det är mest för att de ska få lite rutin på det hela och absolut inte högt! Bara lite bomhögar som du uttryckte det. ;)

Men visst ser man skillnad på dem, vilka som kommer kunna bli bra! :)
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Det är så olika, min ena hoppade kanon i löshoppning redan första gången, då var den ca 1 år, min andra fattade absolut inget av det här med löshoppning, den var en ren total katastrof, jag stod mest och kliade mig i huvudet och undrade vad den höll på med jag har aldrig sett något liknade, treårstest var inte ens att tänka på.

Uppsuttet så hoppar båda bra, men katastofen är nog ett strå vassare nummera, den hade inga som helst problem med hoppning uppsuttet ens första gången. Jag löshoppar dem emellanåt för skojskull och först nu har katastrofen fattat vad det handlar om och löshoppar även bra.
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Tack för ditt svar!
Men vad säger en säljare om man som köpare vill se 1-åringen över ngn liten "bomhög" när man kollar på hästen? Blir man idiotförklarad? :o
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Var "katastrofen" mkt valpig? Jag har sett unghästar som löshoppat mindre bra pga att de inte har koll på vart de har sina egna ben. Dock har man hos den sett en vilja att hoppa, även om resultatet blivit mindre bra.
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Men vad säger en säljare om man som köpare vill se 1-åringen över ngn liten "bomhög" när man kollar på hästen? Blir man idiotförklarad? :o

Nej det tror jag inte!

Hon som köpte min "bebis" ville se honom hoppa/skutta över bommar i ridhus och då var han inte mer än 7 månader. Det var bara att åka till ridhuset med honom och mamman och låta dom skutta! Tydligen såg hon potential i honom för hon ville ha honom!
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Var "katastrofen" mkt valpig? Jag har sett unghästar som löshoppat mindre bra pga att de inte har koll på vart de har sina egna ben. Dock har man hos den sett en vilja att hoppa, även om resultatet blivit mindre bra.

Nej inte speciellt valpig, lite "sen" kanske men med detta så är den ju år efter alla andra :crazy: .
Det fanns absolut ingen vilja att löshoppa, katastroften förstod inte alls vad det skulle vara bra för, det gick inte ens att gå över en bom innan ca 3 års ålder, sen gick det som sagt att hoppa uppsuttet, men fortfarande inte löshoppa förrän nu.
Vet inte om det ligger i att man kan klassa den här hästen som väldigt "tittig", eller så hade den väl ingen koll på sina långa älgben då :D.

Men jag tror inte du blir idiotförklarad om du vill se hur den reagerar
över ett par bommar. Många låter sina små leka över bommar, så det kanske är möjligt de redan har gjort med den om de haft möjlighet.
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Tack för ditt svar!
Men vad säger en säljare om man som köpare vill se 1-åringen över ngn liten "bomhög" när man kollar på hästen? Blir man idiotförklarad? :o

Det tycker jag inte att man ska bli. De unghästar vi sålt har blivit visade i löshoppning (och de äldre även under ryttare), oavsett om de varit 1, 2, 3, 4 eller 5 år. Det man ska tänka på är att om hästen aldrig sett en sk. "bomhög" tidigare så kan man inte sätta samma krav, men det förstår du säkert ;)
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Vad bra! Då törs man föreslå att man vill se 1-åringen hoppa om jag hittar ngn sådan som låter bra.
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Givetvis så är jag med på att en åring som aldrig sett en bom förut förmodligen reagerar annorlunda mot en som hoppat ngn bom då och då.
Blir i allafall spännande att se vad för häst jag hittar. På ngt sätt tycker jag det är enklare att köpa unghäst än inriden häst, för med inriden häst så ska man ju provrida och avgöra om man fastnar för hästen eller inte. Med unghäst får man ju avgöra på andra kriterier om man vill köpa hästen.

Och vad kul det ska bli igen att börja träna löshoppning, lastträna och så småningom starta unghästklasser! Det är så kuuul med unghästar, i allafall jag känner en annorlunda stolthet när de presterat ngt "stort" mot när den färdiga hästen presterar ngt "stort".
 
Sv: Löshoppa 1-åring?

Det är det härliga!

Vi har en nu sjuåring som debuterade 1,35 förra året och tog en massa placeringar i 1,30 i avd A. Hästen kommer antagligen kunna bli svårklassämne om den håller sig frisk. Då är det härligt att ha varit med från början! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 860
Senast: Dopy
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 149
Senast: Sofie_B
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 634
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 340
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp