Löshoppa shettis?

Skreppur

Trådstartare
Hur gör man när man ska löshoppa? Träns, grimma med longeringslina? Hur får man shettisen att hoppa utan att jag gör det?
Någon bra bok?
 
Sv: Löshoppa shettis?

På min klubb brukar vi hyra ridhuset några timmar så får alla som vill anmäla sig för att få löshoppa sin häst i ca. 15-20 min.
Man kan göra det på olika sätt, men jag skriver det sätt som vi brukar göra:
Först sätter du upp hinderstöd några meter innanför spåret, runt dem lindar du sedan tjocka plastband. Du sätter upp ett eller flera hinder längs spåret och släpper lös din häst. Det är lättare om man är flera, då kan en driva på hästen bakifrån, en släppa + fånga in hästen. I alla fall driver man dem mot hindret som den ska hoppa och så var det klart ;) Vi brukar ha träns utan tyglar på våra hästar.
En anna grej man kan göra är att longera hästen och då bygga upp ett "sockerbits-hinder" på voltspåret. Sedan longerar man runt hästen på den där volten så att den hoppar över hindret.
Kommer tyvärr inte på någon bok om löshoppning..
Elin
 
Sv: Löshoppa shettis?

Vill också veta ! (;

vart kan man få tag på plastband?
Hur mkt kostar dom ca ?
 
Sv: Löshoppa shettis?

Man kan väl ta vanliga plats band som man har till hästhagen??? men utan ström då... :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: aglaonema
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
473
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp