Löshoppning på 3-års

Oliwen

Trådstartare
Tänkte höra hur viktig löshoppningen är på 3-års??
Jag har en 3 åring som jag tänkte visa på 3-års men han ligger väldigt mkt efter när det kommer till löshoppningen och tanken är att han ska bli dressyrhäst så jag är inte ute efter något hoppdiplom..
Men som sagt..
Hur viktigt är hoppningen?? Måste dom kunna hoppa 110??
Hur skulle ni göra??
 
Sv: Löshoppning på 3-års

För att den lille ska få ett godkänt betyg krävs att den klarar kriterierna för det.
Jag har varit figurant på ett antal 3 års och kvalitetsbedömningar och det gör ont i hjärtat ibland när de kommer väldigt oförberedda och blir stressade bara av att bli drivna i ringen, några har slagit sig när de hoppar i blotta förskräckelsen och eller brakar rätt in i hindren....
3 års ska ju vara en positiv efarenhet och har man för avsikt att visa sin häst där tycker jag att man har en skyldighet att visa dem på ett vettigt sätt, framförallt för hästens skull. Annars kan man vänta ett år till kvalitetsbedömningen i stället, där kan de ju också löshoppa.
Börja träna nu, ta hjälp av någon som är duktig, så att hästen lär sig systemet för löshoppning rätt från början. Även om du inte siktar på hoppdiplom så kommer du tacka dig själv efteråt om hästen fått en schysst upplevelse. Och han kanske hoppar finfint!:)
Lycka till!
 
Sv: Löshoppning på 3-års

Även om du inte siktar på att få bra resultat så ska ändå hästen vara förberedd för uppgiften. Det är stressigt nog för en häst som kan löshoppas.
 
Sv: Löshoppning på 3-års

Domarna höjer inte till 110 om dom inte anser att hästen ser ut att klara det.
Jag tycker att du ska börja löshoppa nu så att hästen lär sig rutinen för hur det funkar. Tar man det bara lugnt så brukar dom fatta ganska snabbt vad det går ut på:)

Sen kan vad som helst hända den dagen 3-års testet är men det kan man naturligtvis inte förutse men förbered du din häst så gott du kan så ska det nog inte vara några problem:)

Lycka till!
 
Sv: Löshoppning på 3-års

Han har blivit löshoppad flera gånger men han tycker att bommarna är lite läskiga! Själva delen med lösgaloppen är inga problem och han blir inte stressad av hoppningen heller förutom att han verkar tro att bommarna ska bita honom..;)
Har väntat ut anmälningstiden i hopp om att han ska bli bättre...:crazy:
 
Sv: Löshoppning på 3-års

Men då är det bara att fortsätta att öva tycker jag. Vissa hästar överhoppar sig mycket i början men med mer vana så brukar dom lugna ner sig med det:)
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 827
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 264
Senast: Squie
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp