Löshoppning ska man ge upp.

Shaggy

Trådstartare
Nu vet jag inte hur jag ska göra längre. Min häst är rädd för att hoppa men tycker, när hon väl vågar, att det är väldigt roligt. Anledningen till att hon är rädd är att hon är väldigt rädd om sig och att hon har slagit sig rätt illa på ett hinder innan jag köpte henne. Numera räcker det att hon slår i en bom med en hov för att hon ska bli misstänksam och river hon är det kört. Eftersom jag också är rädd för att hoppa så hade jag tänkt att hon skulle få löshoppa för att få upp säkerheten och sedan kunde vi hoppa låga hinder tillsammans (för jag tycker också om att hoppa när jag väl vågar :D).
För att få henne att våga börja hoppa så har jag hoppat med henne på grimskaft jag före och hon bredvid lite bakom. Det har gått väldigt bra att göra så men har ju inte varit någon slutgiltig lösning på problemet. Efter att ha hållit på så här ett tag så har jag börjat löshoppa henne på 25 cm hinder och hade vid slutet av passet höjt till 50 cm= ingen risk för rivning. Första gången blev hon lite stressad men bjöd fint på hindrena och verkade må rätt bra. Andra gången så funkade hon kanonbra och bjöd fint på hindrena och ville inte riktigt ge sig, det var helt enkelt kul :love:. Tänkte att nästa gång kanske jag kan höja lite mer men ville inte stressa henne. Nu i fredags hoppade hon några gånger sen så vägrade hon av någon anledning på hinder nummer två och då vände hon tvärnitade på nummer ett tittade på mig och hoppade sen från stillastående (50 cm räcke) och rev givetvis med knäna :cry:. Så var cirkusen igång igen, hon blev RÄDD och vågade inte ens gå i närheten av hindrena. Så det var bara att börja om igen och lugna ner henne för att sen nosa på hindret, lägga ner det och hoppa före henne. När hon väl tog sig över första hindret så tog hon det andra av bara farten, (med grimskaftet över ryggen :p). Fortsatte hoppa med henne och hade till slut kommit upp på samma höjd som från början (50 cm) när hon hoppat det med stöd så fick hon hoppa själv. Hon vara rädd men gjorde det och fick givetvis massor av beröm. Efter det la vi ner och så skulle hon få trava över bommarna. Av någon anledning blev hon rädd för bommarna och trampade rätt in bland dom så då blev hon ju givetvis rädd igen :crazy: :cry:. Promenerade då över bommarna ett par gånger för att hon i alla fall skulle ha gått över dom och det gick också bra men vad gör jag?
Ska jag lägga ner hoppningen helt eller ska jag försöka bygga upp självförtroendet hos henne igen? Hästen behöver bli modigare och jag märker hur hon växer när hon vågar nånting men samtidigt krymper hon när det går åt helvete. I lördags så var hon rädd för allt och jag tror att det beror på fredagens hoppning.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Att ge upp tror jag inte på riktigt, det man kan försöka med är ju att köpa dessa nya bommar helt i plast lite dyrt kanske men det finns alternativ,
du kan även göra som jag har gjort när jag skaffade "bommar" tog sådana här längre hagstolpar, sågade av spetsen på dom och målade dom, dom väger inte särskilt mycket och ger därför en mildare smäll om hästen tar i i bommen, eftersom att den är lättare att rubba på och inte lika massiv. Även använda sig av nästan helt platta hinder kåppor.
och självklart så kan du ju alltid ta å försöka sätta på henne så mycket övertäckande skydd där hon får smällarna så känns det verkligen så minimalt som möjligt utav smällen =).

Tycker du ska jobba på med hoppningen, har en ponny som när jag köpte henne var livrädd för bommar, när dom (på stället hon stod på inan jag köpte henne) la ut tre markbommar på raden så hoppade hon över allihopa sammtidigt, å nu tycker hon att det är skitkul, å hon har tillockmed hoppat en meter en gång =).
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

tycker du ska gå tillbaks på mark stadie och bara köra bommar på marken. Skit i själva hoppningen just nu, det är ju inte höjden på hindrena i sig, det är att få hästen att fatta att det inte gör ont och inte är så farligt även om man kommer emot bommar etc med benen. Ta det lugnt även med bommarna, lägg ut en bom här och där över hela ridbanan, låt hästen kliva/trava över, gå runt, gå emellan bommar, längsmed bommar, mitt emellan bommar etc. Hon kommer kanske vara "mer" rädd än hon till och med är för hinder till en början - hästar har ofta svårare att lura ut vad det är som ligger direkt på marken, unghästar tex brukar ibland reagera mer på en bom på backen än på ett uppbyggt hinder.
Försök också så snart det funkar att komma bort från "led" stadiet, där du leder henne så mycket genom att springa före etc. Gå brevid över bommar osv, så får hon chans att se bommarna ordentligt och att börja lita även till sig själv. Om hon litar för blint på dig och i princip enbart hoppar för att du springer före och leder, så är det heller inget bra, hon måste känna själv att hon "presterar" så småningom. Om du håller dig till bommar på marken och inte gör för invecklade serier etc, så kommer hon även lära sig snart att även om hon slår i och det låter osv, så slår man sig faktiskt inte av att stöta i en bom. Räkna med att det kommer ta tid för er, då hon helt klart haft väldigt dåliga erfarenheter hittills och sånt tar tid att komma över för en liten häst.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Bommar på marken är inga problem dom har jag jobbat mycket med. Led stadiet är ju bara till för att visa henne att matte vågar och inte tycker att det är farligt så då vågar hon också. Jag jobbar alltid på att hon ska våga själv tillslut.
Att lära henne att det inte gör ont att slå i en bom tror jag blir svårt. Den bom hon rev i fredags föste hon mer eller mindre ner så den borde verkligen inte ha gjort ont men däremot tror hon nog att det gör ont eller något liknade. Detta tror jag eftersom hon reagerar på att slå i foten så att det säger klonk och blir rädd (hon vet att bommar kan låta) men slår hon i en hov i en sten i skogen så reagerar hon inte alls på samma sätt.
Lättare bommar skulle kunna vara ett alternativ ska försöka prova med det nästa gång jag gör något med hoppning.
Föresten nån som vet hur hästar ser rött?? Hon är väldigt rädd för röda bommar även om det bara är ett itet fält med rött, blå går bättre och gröna är bäst.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Shaggy skrev:
Bommar på marken är inga problem dom har jag jobbat mycket med. Att lära henne att det inte gör ont att slå i en bom tror jag blir svårt. .

Det tror jag säkert. Jag tror du har en svår uppgift framför dig, det ska inte förnekas. Har du benskydd på henne? det kanske kan hjälpa. Jag insisterar på bommar på marken - om hon är så rädd att slå i bommar - är hon inte rädd att slå i bommarna på marken också? Om hon är det, är det bara att fortsätta med bommar på marken innan du kör vanliga hinder. Annars blir du fast i samma cykel som du beskrivit, att det bara är en tidsfråga tills hon river ett hinder och blir rädd igen, varesig hon "egentligen" slagit sig eller om det sitter i hennes huvud. Små små baby steg att bygga upp hela processen, är och förblir mitt råd.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Förlåt var nog otydlig. Tidigare har hon varit rädd för att slå i bommar på marken men det verkar hon ha kommit över. Vet ju iofs inte hur hon reagerar nu eftersom jag inte har försökt efter fredagen.
Att hon blev rädd för bommarna på marken när hon trampade rätt in bland dom som hon gjorde sist känns som begripligt, det rullade rätt bra kring fötterna på henne och så var hon ju redan uppstressad.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Ett sätt är att skaffa en bra hopptränare! Som ser till att lära dig hur du ska placera din häst mot hinderna så den inte behöver riva!
När jag tränar hoppning så river vi väldigt sällan, just för att vi kommer perfekt på hinderna.

I och för sig så löser det inte problemet att hästen är så rädd om sina ben.

Tror som många andra att du ska ta små försiktiga steg med din häst. tjata bommar på marken, gör det till ett vanligt inslag i träningen.
Fortsätt sedan med att gör ETT av markbommarna till ett cavalleti hinder, på en sådan låg höjd att hon kan skritta över hindret i fall det behövs, fast hon får lyfta högre på benen.
Försök sedan att trava över bommarna och det ena cavalleti hindret.
Försök att få detta som inslag så fofta som möjligt i din träning, och se till att cavalleti hindret byttar plats.

Utifrån hur hon reagerar här får avgöra hur man fortsätter träningen i framtiden.
Svarar hon bra på träningen så utökar man antal cavalleti hinder.

Ideén med träningen är ju att hon ska få förtoende och trygghet, och det får man genom att hästen tycker det är lätt och kul!

Slår hästen i cavalleti hindret och blir stressad, så stressar man av henne över bommarna och får hon avspänd, sedan försöker man på nytt.

Envishet och tålamod gäller från din sida!

Vi har själv en häst som vägrade gå över en bomm, och ingen trodde någon sinn att han skulle kunna hoppa!
Men med mkt tålamod och bommar, hinder med i det dagliga arbetet gjorde att han började få förtroeende, numera så tävlar han 1,30 utan problem!

Det gäller bara att vara lite klurig och ha tålamod och tid, så brukar det mesta lösa sig!

Jag önskar dig lycka till, och hoppas på att få höra om hur det går för er!
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Att skaffa en bra tränare är nog inte lösningen på problemet. Det kvittar hur bra hon kommer in på hindret vi stannar i allafall minst 5 ggr på varje nytt hinder. Den sjätte gången hoppar hon (urdåligt språng) och den sjunde blir det ett bra språng, om hon inte har slagit i hindret tidigare för då blir det tvärnit igen. Ibland blir första språnget på ett nytt hinder så dåligt så jag flyger av och då blir ju jag ännu räddare :crazy:. Vi är verkligen ett fint ekipage på en hoppbana en rädd häst och en lika rädd ryttare konstigt att vi tar oss över ett hinder överhuvudtaget, men det beror nog på att Novan är så bussig :). För mig är det ingen ide att försöka hoppa högre än 60- 70 cm för det vågar jag inte :smirk: men att hoppa lågt är kul när det fungerar.
Idag kommer det fram lite bommar på marken, så får jag se hur hon reagerar på det (om ridhuset är ledigt vill säga ;)).
Tack för ideerna :bow:.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

med våra unghästar så kör vi bommar i all sorts träning. Vi tömkör över dem, rider alla gångarter över dem oavsett dressyr eller hoppträning. perfekta att ha till hands. När vi sedan kommer till inhoppningsstadiet så brukar vi löshoppa låga hinder länge tills hästen verkligen är mogen.Stoppar hon på 50 cm, ja då skulle jag löshoppa 45 cm. Alltid samma rutin tills hon vet vad det går ut på och sen variera hindrerna inte höjden. Se till att alltid vara samma personer, hink i slutet av korridoren och en bra piskhållare.
De första 2 ggr brukar vi bra ha bommar på backen och leda runt dem. Då det är ponnisar jag har så brukar de snabbt lära sig att det finns en hink i slutet :D och att det är målet. Sen vad man har i sin hink är upp till var och en. Många löshoppingsdomare gilla rinte hinkar men jag tycker att det är en bra motivation och en bra rutin som ponnysar förstår. Inte förrän de fattar att man ska ta sig från A till B och ta sig över allt därimellan och sedan stanna snällt vid B, tar vi och bygger hinder.
Såvida du inte har skaffat dig hästen för att kunna tävla hoppning så tycker jag att du ska stanna på 40-45 cm ett bra tag till samt jobba mkt dressyr över bommar. Det är lätt att bli ivrig och höja för fort och då få bakslag.
Lycka till! ;)
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Tack för mycket bra tips. Jag löshoppar alltid min häst mer eller mindre själv ;). Anledningen till detta är att folk har så himmla bråttom och börjar driva vid fel tillfälle/för mycket, vanligen när hon redan mentalt har svarat på den förra drivningen och just ska öka farten viket gör att det helt plötsligt går alldeles för fort. Detta gör ju att hon kommer in fel och att avståndet mellan hindrena inte stämmer. Nackdelen med det systemet är att det blir ett jäkla springande för min del med att driva och ge godis :D.
Bråttom har jag defenitivt inte. Funkar hon inte på den lägre höjden 25 cm (eller var vi råkar börja den dan) så höjer jag givetvis inte. Anledningen till att jag "tvingade" henne över 50 cm igen i fredags var för att hon skulle ha hoppat hindret hon var rädd för, tror att det betyder mycket men kan ju ha fel.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Har faktiskt en feg unghäst som jag lurat på hur jag ska få han tycka hoppningen är rolig och inte så läskig. Provade förra veckan med att löshoppa tillsammans med ett äldre sto som har mkt bjudning och hoppglädje. Det gick toppenbra! Har nu provat 2 ggr och de har "jagis" runt banan för att komma först i hinderkorridoren.

Inte riktigt samma problem kanske (min är inte bomrädd, bara skeptisk till hela konceptet) men värt att fundera på!
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Så gjorde jag med mitt halvblod och ungarnas WM valack. De racade runt och lekte, jobbade inte så mkt kanske. När hindrerna kom upp mot 1.20 så smet han under och hon över bommen ( han var 1.14). När vi hoppar unghästarna uppsuttet så har vi alltid ett dragplåster framför, underlättar en hel del.
 
Sv: Löshoppning ska man ge upp.

Shaggy skrev:
Det kvittar hur bra hon kommer in på hindret vi stannar i allafall minst 5 ggr på varje nytt hinder. Den sjätte gången hoppar hon (urdåligt språng) och den sjunde blir det ett bra språng, om hon inte har slagit i hindret tidigare för då blir det tvärnit igen.

Sådana problem hade vi med våran ena häst, efter att han hade lärt sig gå över bommarna... :angel:
Men jag sa till min syster, att efter varje träningspass, hoppa ett litet, litet hinder.
På så vis så blir inte varje hoppträning "speciell", utan man får det till att tillhöra vardagen. Och då blir allt så avdamatiserat.
Det är okej för ovana hästar att stanna någon gång vid ett "farligt" hinder och titta, men när de har tittat så ska de lita på sin ryttare och sig själva och hoppa.

Så tränar du bommar varje dag så blir det "tråkigt" för hästen efter ett tag, då gör man en överraskning och har ett litet hinder/cavalleti, sedan fortsätter man att tjtar tills hästen tycker det är "tråkigt". Det kan ta tid, men hästen lär sig och får förtroende för både dig och sig själv!

Du har fått många bra tips, det är bara till att ta och prova de tips som du tro kommer att passa dig och din häst bäst!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp