Löshoppning? Varför

Emilia090807

Trådstartare
varför löshoppar man hästen igentligen? Tänker på att göra det med min.
fast börjar tänkte på varför man gör det igentligen?:) är det onödigt
 
För att utbilda unghästar, träna inför unghästtest. Eller kanske ägaren inte törs hoppa uppsuttet?

Jag personligen löshoppar är inte mina efter de går att hoppa uppsuttet. Shetlandsponnyn undantagen.
 
Jag löshoppar gärna, min häst tycker det är kul. Träna kondition och styrka, är min tanke med det. Tekniken blir också bättre.
 
Jag tänker att det är bra för hästen att få hoppa ”självständigt”, utan ryttare som påverkar. Tror det lär hästen att beräkna avstånd och bidrar även till bättre självförtroende.
Fast jag är inte så erfaren så vet inte exakt.
 
Omväxling, för att hästen tycker att det är roligt, bra för hästen att hoppa utan ryttare på ryggen och tänka själv, bra träning också.
 
Bra för hästen att jobba omväxlande utan att alltid ha ryttare på ryggen! Jag hakar gärna på om någon annan ska löshoppa, men det är inget jag drar igång på egen hand pga lat och orkar inte bära fram.
 
Träna hoppteknik, en häst som överhoppar sig sliter på kroppen, sätter man då upp en ryttare på 50-80 kg på ryggen sliter det ännu mer på hästen, så bättre att träna löshoppning så hästen får en bra teknik utan ryttare, innan man hoppas några höjder med ryttare.
På hästar som har bra teknik i hoppning är löshoppning bra för variation i träningen, koordination och kondition.
 
Vi lät alla ridskolans hästar löshoppa en runda i vintras, och jag hade även med mina egna två.

Dels så var det kasst underlag som gjorde att hästarna inte rörde sig så mycket som de brukade i hagen och inte kunde springa av sig, vilket hade märkts på hästarna ett tag innan vi bestämde oss för att löshoppa dem. Vid löshoppningen fick de faktiskt springa av sig och få omväxling från vardagens lektioner. Flera av hästarna verkade tycka att det var väldigt roligt. Några av hästarna är sådana som har bättre kapacitet att hoppa än eleverna, och de fick chans att faktiskt ta i och hoppa lite högre hinder (och vi fick chansen att faktiskt se vad de kan göra). Två av hästarna var nya (en av ridskolans och en av mina) och hade aldrig hoppats sedan de kom/aldrig hoppats tidigare allmänt, så de fick chansen att först visa att de förstod vad det handlade om innan de fick hoppa med ryttare på ryggen. En av hästarna är lite feg av sig, blir lätt påverkad om ryttaren är minsta lilla osäker, och går inte med på hopplektionerna - men han hoppar bättre vid löshoppning. En av hästarna har fortfarande inte bästa hopptekniken, men blir bättre och bättre och hoppade riktigt trevligt nu vid löshoppningen. Och sedan min minishettis är inte inriden än så länge (och även efter att hon blir inriden är det nog svårt att hitta någon som kan hoppa henne på nivån hon faktiskt kan hoppa) - för henne var det en chans att få springa och hoppa utan att jag springer med och håller henne i grimskaft.

Utöver det var det ju även ett lärmoment för de av ridskolans elever som ville vara med och hjälpa till.
 
varför löshoppar man hästen igentligen? Tänker på att göra det med min.
fast börjar tänkte på varför man gör det igentligen?:) är det onödigt
Vuxna hästar som kan hoppas uppsuttet brukar väl inte löshoppas annat än för skojs skull, men med unghästar så är det ju en del av utbildningen, att de lär sig hantera sin kropp över hinder utan ryttare innan de ska göra det med. Är man duktig på löshoppning så kan man ju hjälpa hästen rätt mycket från marken, så att den kommer in rätt på hindren och bygger självförtroende. Att den får hjälp att lära sig hur det är meningen att man ska göra över hinder.

Dessutom så lär man väl hästarna löshoppa så att man kan bedöma hoppförmågan innan de är så gamla att de kan hoppa stora hinder uppsuttet.
 
Vuxna hästar som kan hoppas uppsuttet brukar väl inte löshoppas annat än för skojs skull, men med unghästar så är det ju en del av utbildningen, att de lär sig hantera sin kropp över hinder utan ryttare innan de ska göra det med. Är man duktig på löshoppning så kan man ju hjälpa hästen rätt mycket från marken, så att den kommer in rätt på hindren och bygger självförtroende. Att den får hjälp att lära sig hur det är meningen att man ska göra över hinder.

Dessutom så lär man väl hästarna löshoppa så att man kan bedöma hoppförmågan innan de är så gamla att de kan hoppa stora hinder uppsuttet.
Jag känner jättemånga som löshoppar vuxna hästar som också hoppas uppsuttet. Tycker det är vanligt.
Då går man kanske också ifrån den klassiska unghästbedömningsbanan och istället bygger upp tex gymnastikhoppning osv.
 
Jag känner jättemånga som löshoppar vuxna hästar som också hoppas uppsuttet. Tycker det är vanligt.
Då går man kanske också ifrån den klassiska unghästbedömningsbanan och istället bygger upp tex gymnastikhoppning osv.
Intressant, vad är syftet då?
 
Intressant, vad är syftet då?
Allsidig träning utan att belasta med ryttare på ryggen, ibland för att ryttaren inte är så förtjust/säker på hoppning men värdesätter träningen, ibland bara för skojs skull. Om man ställer frågan ”jag ska löshoppa på lördag, någon som vill vara med?” så brukar det haka på ett helt gäng 😊
 
Allsidig träning utan att belasta med ryttare på ryggen, ibland för att ryttaren inte är så förtjust/säker på hoppning men värdesätter träningen, ibland bara för skojs skull. Om man ställer frågan ”jag ska löshoppa på lördag, någon som vill vara med?” så brukar det haka på ett helt gäng 😊
Då förstår jag, då är det inte hästar som tävlar hoppning? Utan mer som en kul grej och lite omväxling i träningen.
 
varför löshoppar man hästen igentligen? Tänker på att göra det med min.
fast börjar tänkte på varför man gör det igentligen?:) är det onödigt

Jag avlar hopphästar och löshoppar dem som förbredelse och träning inför tex treårs test. När dom är inhoppade under ryttare som ca 3,5-4 åringar så löshoppar jag inte dom och har aldrig gjort. Känner ingen annan som har tävlande hopphästar som löshoppas efter dom är inhoppade heller.
 
Jag har islandshästar. De är inte avlade för hoppning, hoppas aldrig uppsuttet (nja, min dotter gjorde det när hon var yngre) och "behöver" egentligen inte kunna hoppa. Ändå får de löshoppa ibland, och jag använder det som en av flera övningar när jag tränar yngre hästar. Jag tycker löshoppning är en väldigt bra träningsform - hästarna får röra sig fritt och balansera sig själva, de får ofta bra framåtbjudning och det är en utmärkt "hålla-reda-på-benen-övning" (kan behövas om man är ung och obalanserad och har fem gångarter att hålla reda på!). Jag tycker också att det stärker traven och galoppen på hästar som är lite svagare i de gångarterna (svårt att tölta över bommar och hoppa från pass, liksom!).
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Ajda
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
274
Senast: Rie
·
Dressyr Onödig flams fråga 😁 Hur långa är ni och hur höga är era hästar?
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp