Löshoppning

malinsky

Trådstartare
Jag behöver förslag på träningsupplägg för min 5 åring som aldrig har hoppat tidigare. Jag satte upp 2 sockerbitar i förrgår och han fick draghjälp av en erfaren häst. Vet inte om det är det bästa, men det funkade jättebra då han efter några hopp slutade att bara springa, och i stället kolla var han hade hinder och ben och det gick lugnt och sansat till. Jag gjorde "fållan" ca 5 meter innan första hindret till ca 5 meter efter, vet inte om det räcker, eller om jag ska bygga in hörnpasseringen också!?

Jag började med markbom, sedan höjde jag allt eftersom, dock blir det inga höjder med sockerbitar, men det var inte det som var meningen just då.

Så hur fortsätter jag!? Hur ofta kan jag löshoppa? Vilka höjder börjar jag på!? Hur många språng per träningspass kan vara lämpligt? Han är 170 och har ganska dålig koll på sina långa ben. :angel:
 
Sv: Löshoppning

Du kan väl löshoppa honom någon gång i veckan kanske, men inte så många språng. Sen förstår jag inte riktigt hur du menar att du gjort!??

Mellan hjälphindret och lilla oxern (som i början inte är en oxer) ska en normal stor häst ligga på 6,80 -7,20 m. Börja så med två små räcken eller två små kryss. Sen när han verkligen förstått vad han ska göra höjer du så småningom. Hjälphindret kan ligga på 70 cm och tillsist har du en oxer på det andra hindret.

Se till att du har en longerpisk och kan hjälpa honom framåt i rätt situation om han behöver det.

När han väl fattat vad det går ut på och tycker det är kul kan du byta ut hindren med plank, grind, murdelar osv. Var noga med markbommarna ca 10-20 cm ut från hindret. Viktigt med unghästarna och hjälper dem hitta avsprångspunkt.

Sen kan du börja med att hoppa uppsuttet. Gärna ute i skogen över stockar osv annars kan du börja i ridhuset genom att ställa hindret där han är van att ha löshoppningshindren!

Lycka till!!

/C
 
Sv: Löshoppning

Tack för ditt svar! ska skriva ut det så jag inte glömmer bort tror jag :) Vad jag gjorde var att i stället för "vanliga" hinder sätta ut 2 små hinder m hjälp av sockerbitar (lättare att bära än hinderstöd) så det blev ett pyttehjälphinder och ett ngt större pyttehinder efter :) Sedan för att "rama in" fram till hindret och efter satt jag hinderstöd och band för att han inte skulle springa förbi.. såsom man brukar göra.. vet inte om jag var otydlig.. Det är där jag funderar på om jag bör ha en längre "inramning" med band/hinderstöd? Nu tog jag nästan hela långsidan, men bör jag även göra banan så att hörnpasseringen också "byggs in" eller ska jag ta en hel runda.. så han kan galoppera runt utan att ha någonstans att ta vägen!? Nu fick jag hämta honom efter han hade hoppat de två hindren och sedan gå tillbaka och "skicka på" honom igen efter långsidan. Vi var två som löshoppade och de hoppade tillsammans, på led, han efter den erfarna hästen så han fick draghjälp och se hur det "skulle gå till". Vet inte om det var bästa sättet, men det funkade bra tycker jag. Kommer dock inte låta honom hoppa tillsammans med ngn fler gånger, det var bara för att låta honom se vad som förväntades av honom, och det var mest på "lek".

Guud så jag svamlar.. dags för lunch tror jag :o
 
Sv: Löshoppning

Många klubbar ordnar organiserad löshoppning lite då och då.
Håll ögonen öppna på klubbarna runt omkring dig. Det brukar vara en riktig kick att få hjälp och så får ju hästen träna på att åka iväg...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: krus
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 334
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 942
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp