löshoppning

linnsan

Trådstartare
när tycker ni man kan börja löshoppa? alltså vid villken ålder.. visa gärna bilder på era hästar:)
 
Sv: löshoppning

ja ja, men även tränarna har en tränare. lite svårt att "se" sina egna fel och brister. :crazy:

angående när man kan börja löshoppa, så börjar jag personligen enligt rek. av mina tränare, hösten det år hästen fyller 2 år. inte för ofta och inte för många språng... 6-7 ggr på hösten, lika många ggr. på vintern. aldrig mer än 8-10 språng... aldrig över 90 cm på så ung häst.. hoppa in med ryttare gör jag aldrig innan det året hästen fyller 4.(gäller större halvblod)
 
Sv: löshoppning

jag är alltså ingen tränare men jag tränar själv..har inte riktigt råd med tränare just nu :angel: men ja ska sommarjobba..:idea:
menar du då det år hästen är 1 efter sommaren eller när den är 2 efter sommaren?
 
Sv: löshoppning

Det beror helt och hållet på hästen när du kan börja löshoppa. Men en viktig sak att tänka på; löshoppa aldrig hästen själv utan ha någon som kan konsten med att löshoppa med dig, speciellt på en unghäst som aldrig löshoppat förut. Hästen behöver guidning och vägledning till en början. Vissa hästar mer än andra. Du kan inte både springa med hästen och vara med och "guida" den vid hindret.

För egen del så kan jag "löshoppa" en unghäst redan på våren som 1 åring om den är mogen för det - men då ligger bommen på marken eller max 10-20 cm upp från marken. Bara för att den ska förstå poängen med övningen. Aldrig mer än 3-4 "språng" och inte fler än 2-3 gånger under våren. Unga hästar tappar lätt konsentrationen så korta pass är att föredra. Tycker de det är tråkigt, vilket de i de flesta fall tycker om man "nöter" in det, så kommer de tycka det är tråkigt redan innan du börjat göra passet nästa gång.

Lycka Till!
 
Sv: löshoppning

jag menade inte att du behövde vara tränare :crazy: för att behöva ha tränare..
jag menade att tom. dom som är elit tränare har egen tränare.
när man "tränar helt själv" så befäster man sina egna fel och brister.

som jag skrev, HÖSTEN det år HÄSTEN FYLLER 2. det vill säga att är den inte extremt senfödd så har den fyllt 2 år.

som missdragon oxå skrev, jätte noga att man tar hjälp av någon med erfarenhet..;)
 
Sv: löshoppning

KL
Jag vet att detta är en gammal tråd.

Jag har varit på flertalet kurser för löshoppning. Senast häromveckan för en utbildad domare i löshoppning.

Råden vi fick där är att man kan börja när som helst med löshoppning. Vet flera som löshoppar fölungar , här pratar vi låga hinder och få språng.
Man ska vara 3 när man löshoppar. 2 som kan rama in hästen framför och bakom när man ska stanna den. När hästen sen ska gå så flyttar sig piskförare nr 2 på sig (den som står framför hästen) piskförare nr 1 (bakom hästen) driver igång hästen försiktigt förbi nr 2 som tar hästen genom kortsidan och sen tar piskförare nr 3 hästen förbi hindrena och piskförare nr 1 tar vid vid första svängen.

Mathinkar är av ondo.

Domaren avrådde bestämt att löshoppa vuxna halvblod och fullblod pga skaderisken medan ponnyer som är tåligare kan löshoppas regelbundet i vuxen ålder.

Här löshoppar vi alla våra avelsdjur regelbundet, höjden blir efter individ och dräktighet. I slutet tycker våra ston om att få vara lösa i löshoppningsfållan utan hinder men med ett bra underlag som de kan röra sig fritt utan is.
 
Sv: löshoppning

Man ska vara 3 när man löshoppar. 2 som kan rama in hästen framför och bakom när man ska stanna den. När hästen sen ska gå så flyttar sig piskförare nr 2 på sig (den som står framför hästen) piskförare nr 1 (bakom hästen) driver igång hästen försiktigt förbi nr 2 som tar hästen genom kortsidan och sen tar piskförare nr 3 hästen förbi hindrena och piskförare nr 1 tar vid vid första svängen.

Kan ju tillägga att det är precis så här det går till (eller iaf bör gå till) på alla ev unghästtester.

Mitt enda råd är - ta hjälp av tränare o testa INTE själv! Jag tycker det är lämpligt med mer regelbunden träning på hösten när de är 2, för tränare då såklart.
 
Sv: löshoppning

*kl*

Håll utkik efter löshoppningar som arrangeras av klubbar i närheten. På min gamla ridklubb hade vi löshoppning en dag varje månad. Då fanns tränare och medhjälpare på plats, en korrekt byggd löshoppningsbana och bra underlag. Där kan du få den hjälp du behöver av andra mer rutinerade för att komma igång med löshoppningen. Brukar inte kosta så mycket att vara med, ca 100:- skulle jag tippa på. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 172
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: mily
·
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp