Lösning - häst hoppar över frambommen

Annajohan

Trådstartare
jag har problem med att min 2,5åring slänger över benen över frambommen i transporten. Har läst många trådar om detta men hittar ingen som faktiskt löst problemet.
Finns det ingen som löst problemet?
Lastningen i sig fungerar super. Han tycker nästan att det är lite spännande. Men när luckan stängs så ser jag att han börjar tycka det är obehagligt och när bilen rullar så får han panik och sätter sig som en katt i transporten och slänger över frambenen.
Under flera månader har jag tränat på att bara stå i transporten och käka hö men så fort han ska rulla så är vi på ruta ett igen.
 
Min häst har en historia av att hoppa över bommen i transport.
Så när han åker har han tussar i öronen, binds kort så han inte kan få upp frambenen, höga transportskydd runt om + boots runt om så han inte kan börja benen lika lätt. Han har aldrig hoppat över bommen när jag kört honom så.
Även viktigt att alltid köra i en transport där man kan fälla ner bommen, så ifall hästen hoppar kan man få loss den lätt.
 
jag har problem med att min 2,5åring slänger över benen över frambommen i transporten. Har läst många trådar om detta men hittar ingen som faktiskt löst problemet.
Finns det ingen som löst problemet?
Lastningen i sig fungerar super. Han tycker nästan att det är lite spännande. Men när luckan stängs så ser jag att han börjar tycka det är obehagligt och när bilen rullar så får han panik och sätter sig som en katt i transporten och slänger över frambenen.
Under flera månader har jag tränat på att bara stå i transporten och käka hö men så fort han ska rulla så är vi på ruta ett igen.
Eftersom du märker redan när luckan stängs att han börjar tycka att det är obehagligt så tänker jag att du har svaret där. Hästen är inte redo ännu för att transporten rullar utan den behöver träna på att vara instängd och känna sig trygg. När du bedömer att det funkar är nästa steg att starta motorn och stänga av den, innan hästen blir rädd. Tänk baby steps. En del hästar behöver mer tid och träning än andra.
 
jag har problem med att min 2,5åring slänger över benen över frambommen i transporten. Har läst många trådar om detta men hittar ingen som faktiskt löst problemet.
Finns det ingen som löst problemet?
Lastningen i sig fungerar super. Han tycker nästan att det är lite spännande. Men när luckan stängs så ser jag att han börjar tycka det är obehagligt och när bilen rullar så får han panik och sätter sig som en katt i transporten och slänger över frambenen.
Under flera månader har jag tränat på att bara stå i transporten och käka hö men så fort han ska rulla så är vi på ruta ett igen.

Det finns ett gäng olika sätt att träna bort såna här problem. Det går absolut att göra. Men man måste se det på plats för att veta vad som är lämpligast för individen. Iom att det är ett beteende som kan leda till stora skador är det något man bör ta på allvar. Andra lastbesvär är givetvis de också otroligt jobbiga för hästen och man bör arbeta med det.
Men bomhoppare är det oftast bäst att ta hjälp av problemlösare som jobbar med sånt.
Vissa tekniker kräver att man vet vad man gör för att inte skada sig.
 
En häst jag hade för mååånga år sedan hoppade över bommen så. Det visade sig att hon behövde mer plats. När vi breddade mellanväggen försvann beteendet.

Men som ovan skriver, svårt att ge konkreta träningstips utan att ha sett hästen.
 
Har en häst som var bomhoppare då hon kom till oss. Hon blev det efter att ha transporterats i ett trångt och mörkt släp, var snäll och van vid transport sedan innan. Beteendet blev dessutom befäst av att man tog ur henne från transporten då hon hoppat över bommen, så hon lärde sig att det var en "utväg" om hon tyckte det var obehagligt.

Det enda vi gjorde för att "träna" bort det, var att skaffa en transport med nerfällbar frambom, så när hon hoppade så tog vi ner bommen från utsidan, gick in framför hästen och "fällde" upp den igen, och körde vidare. Så metoden var väl i princip "ignorera oönskvärd beteende", hon fick ingen större respons på att hoppa så då la hon av med det rätt snabbt. (Min häst var dock extremt cool och fick inte panik när hon hängde över bommen)

Numera (13 år senare) är hon jättesnäll att transportera och en jättebra förebild för sina föl som lastar sig själva och är helt trygga på transporten.
 
Du har tränat i flera månader med din, jag har tränat i 15 år med min ;:banana:

För 15 år sedan köpte jag en ettåring som hoppade över bommen. Han hade enligt säljaren inte gjort det innan de 2 gånger han tidigare hade åkt. För att göra en väldigt lång historia väldigt kort - det har funkat bäst med sällskap i släpet. En stor vändpunkt var när han fick åka kossevagn tillsammans med andra hästar, efter det gick det köra honom i hästsläp med sällskap.

I börjar gick han inte ens i närheten av släpet, idag kan jag skicka in honom med viss tvekan. Står det redan en häst där går han in utan att jag ber honom.

Idag är han 16 år och har åkt upp till 8 timmar ensam i släpet, men jag tänker mig för när jag kör med honom. Korta resor men lite längre stopp funkar inte, långa resor med korta stopp går bra. Att stå i släpet och vänta i transporten på tävling är inte ett alternativ, jag har alltid lastat ur innan jag visat vaccintyg t.ex.

Finns inga quickfix på bomhoppare, man får lista ut vad som orsakar beteendet och träna på det/förhindra vissa situationer.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 291
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 921
Senast: Rugge
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
1 937
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp