Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Löss, fluglarver eller?

_moa_

Trådstartare
Jag fick min foderhäst för ungefär 4 veckor sedan. När hon kom kliade hon sig väldigt mycket. Nu har även 2 andra börjat klia sig. Vi har lite olika förslag och tankar på vad det kan vara t.ex löss, fluglarver eller ringorm.

Snälla, snabba svar då en i stallet ska tävla i eliten (dressyr) nu i helgen!

M

Millz

Om utslagen är upphöjda och fäller hår så kan det vara ringorm eller någon annan svampsjukdom (även av ringorm finns flera varianter).
Det brukar dock ta längre tid för ringorm att smitta, det har en väldans lång inkubationstid.

Jag har själv ingen erfarenhet av ohyreangrepp, men skulle kunna tänka mig att även löss kan vara ett alternativ. Löss brukar man däremot kunna se (vid tex. svansroten om jag inte misstar mig) om man letar riktigt noga.

Absolut bäst är att ringa veterinären innan ohyran/ringormen/svampen hinner sprida sig till hela stallet.

Skulle tippa mer på löss. Vid ringorm förekommer sällan klåda. Skulle nog avstå att tävla om du inte vet varför den kliar sig. Men löss kan man faktiskt se om man anstränger sig väldigt noga.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6495 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 048
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
4 990
Hundavel&Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
Svar
14
· Visningar
1 075
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
1 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckningar 2021
  • Föl 2021

Omröstningar