Löss, fluglarver eller?

_moa_

Trådstartare
Jag fick min foderhäst för ungefär 4 veckor sedan. När hon kom kliade hon sig väldigt mycket. Nu har även 2 andra börjat klia sig. Vi har lite olika förslag och tankar på vad det kan vara t.ex löss, fluglarver eller ringorm.

Snälla, snabba svar då en i stallet ska tävla i eliten (dressyr) nu i helgen!
 
Om utslagen är upphöjda och fäller hår så kan det vara ringorm eller någon annan svampsjukdom (även av ringorm finns flera varianter).
Det brukar dock ta längre tid för ringorm att smitta, det har en väldans lång inkubationstid.

Jag har själv ingen erfarenhet av ohyreangrepp, men skulle kunna tänka mig att även löss kan vara ett alternativ. Löss brukar man däremot kunna se (vid tex. svansroten om jag inte misstar mig) om man letar riktigt noga.

Absolut bäst är att ringa veterinären innan ohyran/ringormen/svampen hinner sprida sig till hela stallet.
 
Skulle tippa mer på löss. Vid ringorm förekommer sällan klåda. Skulle nog avstå att tävla om du inte vet varför den kliar sig. Men löss kan man faktiskt se om man anstränger sig väldigt noga.
 
En fråga bara jag glömde...om nu hästen kliat sig i 4 veckor...varför har inte veterinären kollat upp den då ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
921
Senast: Celinehenn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp