Löss utan att de syns på hästen?

Mina hästar har bara haft så att det ser ut som om de har fått ett (häst-) bett på bringan eller bogen. Men hur fin är han i pälsen om har kliar av sig manen och svansen?

Pälsen är superfin och även svansen. Däremot manen är inte alls fin. Tydligt påverkad.
 
Min häst kliade sig i man och svans. Jag provade eksemtäcke, schampoon, krämer, och allt man kan tänka sig. Jag tog till slut beslutet att ta bort alla färdiga blandningar, och gav henne bara hö, vatten, saltsten och lusernpellets. Då försvann klådan. Jag har försökt med mineraler och vitaminer men då tilltar klådan 🙁. Knott och insekter är förstårs besvärande, men i vårt fall så reagerade hästen på det hon åt. I ditt fall, när det kom så plötsligt så tänker jag att det känns mer till hands med något i stil med parasiter. Förutsatt att du inte ändrat kosten innan klådan uppstod.
Den årsfärska havren låter också trolig spelare.
Kan han gå i arbete, eller störs han så mycket att det inte är möjligt?
 
Min häst kliade sig i man och svans. Jag provade eksemtäcke, schampoon, krämer, och allt man kan tänka sig. Jag tog till slut beslutet att ta bort alla färdiga blandningar, och gav henne bara hö, vatten, saltsten och lusernpellets. Då försvann klådan. Jag har försökt med mineraler och vitaminer men då tilltar klådan 🙁. Knott och insekter är förstårs besvärande, men i vårt fall så reagerade hästen på det hon åt. I ditt fall, när det kom så plötsligt så tänker jag att det känns mer till hands med något i stil med parasiter. Förutsatt att du inte ändrat kosten innan klådan uppstod.
Den årsfärska havren låter också trolig spelare.
Kan han gå i arbete, eller störs han så mycket att det inte är möjligt?

Han kan inte göra något då han är så stressad av klådan. Skulle egentligen fortsätta köra in honom ni under hösten men det känns alldeles för riskfyllt. La av med havren från igår.
 
Hjortelusflua kommer jo gjerne i september og holder på til det blir ordentlig frost. Den slipper jo vingene og graver seg ned i pels og man. Mange hester blir helt fanatiske om man ikke fjerner dem, og de kan være vanskelige å finne. Pelsen kan være ganske så kort ute at de synes.
 
Ja de är katastrof. Känner mig tröstlös med tanke på att veterinären ja haft hittils inte lyckats ta reda på vad det är heller.
Jag förstår att du känner dig frustrerad. Men det kommer gå bra, ni behöver bara få reda påvad det är som felar. Då kommer han sen att springa fint framför vagnen. Låt oss veta hur morgondagen är.
 
Testa att klippa halsen på hästen. Har den löss brukar de synas då.
Dock ska ju switch ta löss men man måste behandla i omgångar.
 
Det kan inte vara någon hudåkomma typ svamp?
Fick det på en häst för flera år sen, tvättade med Hexocil eller liknande och det försvann.
 
Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig. Behandlades med Switch som veterinären skrev ut. Ingen effekt. Dock har han slutat stå och stampa men nu har han istället kliat av sig delar av manen och visar klåda över hela kroppen. Rullar sig mycket. Funderar på löss men veterinären menar att de brukar synas på pälsen att den blir raggig osv. Han har tvärtom fin päls. Funderar även på knottallergi... nu behandlar vi honom med något som heter AVS 14. Tycker dock inte att det ger effekt heller.

Igår när vi behandlat honom med det så tyckte jag att de kliade lite i håret på mig när jag kom hem.. kan de va ohyra iallafall eller så var de psykiskt kanske med tanke på att jag såg hur jobbigt han hade det.

Jag ska byta veterinär men har inte fått tid förrän på torsdag. Det är långt dit och jag lider med honom. Dom andra hästarna visar inget men han går i egen hage (hingst) Han är inte nedsatt på annat vis än att han har de jobbigt med klådan vilket är tillräckligt. Finns det något ohyremedel jag kan behandla honom med för att utesluta ohyra? Han går fortfarande ute dygnet runt. Upplever inte att klådan avtar när jag tar in honom i stallet när ja behandlar honom.



Dag 2 nu utan havre. Klådan finns kvar men inte lika hysterisk klåda... undrar om han kan va allergisk mot havren alltså..
 
Dag 2 nu utan havre. Klådan finns kvar men inte lika hysterisk klåda... undrar om han kan va allergisk mot havren alltså..

Inte omöjligt och vi får hoppas att det är så. Min shettis blev väldigt mjällig och ful av havre, trots ganska små mängder.
 
De kan få hovskabb även under manen om den är tjock och gosig så de trivs där. Min nordsvensk fick hovskabb och kliade då även manen så mycket att det blev som sår. Behandling med Switch ska pågå i 6 veckor (3 behandlingar med 2 veckor emellan), har ni gjort det?

Jag fick dock inte Switch utan en ny metod och den fungerade för oss. Vi tvättade med schampot DermaBenss och behandlade sedan med Lime Plus Dip. Tror jag gjorde det 1 gång i veckan i fyra veckor. Samt klippte benen och halsen så det blir luftigt och torrt.

Hoppas ni hittar förklaringen till klådan!
 
nu har han istället kliat av sig delar av manen och visar klåda över hela kroppen. Rullar sig mycket. Funderar på löss men veterinären menar att de brukar synas på pälsen att den blir raggig osv. Han har tvärtom fin päls. Funderar även på knottallergi... nu behandlar vi honom med något som heter AVS 14. Tycker dock inte att det ger effekt heller.
AVS-14 är bara ett mjukgörande medel som är tänkt att lindra lite av klådan och spruckna torra huden vid knottallergi. Om hästen fortsätter att bli biten av knott under delar av dygnet så kommer det bara att bli värre.

Det som hjälper mot knott är ett eksemtäcke. Vanliga flugtäcken hjälper inte. Sprayer hjälper inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 360
Senast: Seabaz
·
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: skuggi
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp