Sofie.S

Trådstartare
Jag blir tokig snart.
Har kliat i mitt och äldsta dotterns hår någon vecka, men har inte hittat några löss eller ägg. Jag behandlade mig för säkerhetens skull i tisdags.

Men igår, så hittade vi levande löss och ägg både på mig, båda barnen och deras mormor. Jag, mormor och yngsta dottern har behandlat oss två gånger med schampo och luskammat. Dottern som haft lite kli innan är behandlad tre gånger, senast nu på kvällen för att jag hittade något som kröp och vita ägg.
Jag hoppas verkligen att det ger sig snart! Man blir ju tokig på kliande, kammande och tvätt av sängkläder.

Kanske ska byta schampo till efterbehandlingen om en vecka? Normalt sett verkar det som att man bara ska behöva behandla en gång?

Båda barnen och jag har svarta ägg (döda enligt Google) som är svåra att få bort. Är det viktigt att de kammas bort eller kommer de försvinna av sig själv så småningom?

/Har aldrig haft löss innan.. :yuck:
 
Jag blir tokig snart.
Har kliat i mitt och äldsta dotterns hår någon vecka, men har inte hittat några löss eller ägg. Jag behandlade mig för säkerhetens skull i tisdags.

Men igår, så hittade vi levande löss och ägg både på mig, båda barnen och deras mormor. Jag, mormor och yngsta dottern har behandlat oss två gånger med schampo och luskammat. Dottern som haft lite kli innan är behandlad tre gånger, senast nu på kvällen för att jag hittade något som kröp och vita ägg.
Jag hoppas verkligen att det ger sig snart! Man blir ju tokig på kliande, kammande och tvätt av sängkläder.

Kanske ska byta schampo till efterbehandlingen om en vecka? Normalt sett verkar det som att man bara ska behöva behandla en gång?

Båda barnen och jag har svarta ägg (döda enligt Google) som är svåra att få bort. Är det viktigt att de kammas bort eller kommer de försvinna av sig själv så småningom?

/Har aldrig haft löss innan.. :yuck:
Jag kan rekommendera en elektrisk luskam. Den jag hade kunde man ställa in på både att ”hitta lus” och ” döda lus”. Du sparar både pengar och arbete. Att kamma flera gånger per dag är A och O för att slippa få tillbaka lössen. Lycka till :)
 
Jag blir tokig snart.
Har kliat i mitt och äldsta dotterns hår någon vecka, men har inte hittat några löss eller ägg. Jag behandlade mig för säkerhetens skull i tisdags.

Men igår, så hittade vi levande löss och ägg både på mig, båda barnen och deras mormor. Jag, mormor och yngsta dottern har behandlat oss två gånger med schampo och luskammat. Dottern som haft lite kli innan är behandlad tre gånger, senast nu på kvällen för att jag hittade något som kröp och vita ägg.
Jag hoppas verkligen att det ger sig snart! Man blir ju tokig på kliande, kammande och tvätt av sängkläder.

Kanske ska byta schampo till efterbehandlingen om en vecka? Normalt sett verkar det som att man bara ska behöva behandla en gång?

Båda barnen och jag har svarta ägg (döda enligt Google) som är svåra att få bort. Är det viktigt att de kammas bort eller kommer de försvinna av sig själv så småningom?

/Har aldrig haft löss innan.. :yuck:
När vi hade lösa så fick jag och min dotter göra om kuren flera gånger. Valde till slut den som är för känsligt hår och som ska sitta i kvar över natten. Först då blev vi av med lössen. Gjorde inget speciellt med sängkläderna.
 
Jag blir tokig snart.
Har kliat i mitt och äldsta dotterns hår någon vecka, men har inte hittat några löss eller ägg. Jag behandlade mig för säkerhetens skull i tisdags.

Men igår, så hittade vi levande löss och ägg både på mig, båda barnen och deras mormor. Jag, mormor och yngsta dottern har behandlat oss två gånger med schampo och luskammat. Dottern som haft lite kli innan är behandlad tre gånger, senast nu på kvällen för att jag hittade något som kröp och vita ägg.
Jag hoppas verkligen att det ger sig snart! Man blir ju tokig på kliande, kammande och tvätt av sängkläder.

Kanske ska byta schampo till efterbehandlingen om en vecka? Normalt sett verkar det som att man bara ska behöva behandla en gång?

Båda barnen och jag har svarta ägg (döda enligt Google) som är svåra att få bort. Är det viktigt att de kammas bort eller kommer de försvinna av sig själv så småningom?

/Har aldrig haft löss innan.. :yuck:
Vet inte riktigt. Kammade ur lössen o äggen först på barnet med Nitfree kammen och sedan behandlade. Då var inga kvar att kamma ur efter.

Har ju bara haft löss en gång hemma men har lite panik över löss. Så två luskammar, en snäll mot håret i horn för att hitta löss, när jag hittade dem så blev det Nitfree doppad i hett vatten mellan kamningarna. Nitfree skär loss lössen och äggen och är i stål med spiralformade räfflor. (Den vill man ju inte ta i onödan för att förstöra håret tänkte jag). Jättemycket balsam håller lössen på plats medan man kammar och gör att det går att kamma.

Sedan såklart Linicin prevent ett par veckor efter för att inte få nya löss på barnet. Själv med lavendelolja i håret som inte heller ska vara så populärt bland lössen.

Luskamning är viktigt och en kollega som har lite äldre barn har gett tips. Hon brukade till slut luskamma alla sina barns vänner för att bli av med dem och ansåg iofs att bara luskamning som var intensiv nog fungerade. För att bara köra behandling är tydligen inte riktigt lika bra enligt henne (eller så struntade hennes barns vänner i både att kolla och behandla vem vet.)
 
Senast ändrad:
När vi hade lösa så fick jag och min dotter göra om kuren flera gånger. Valde till slut den som är för känsligt hår och som ska sitta i kvar över natten. Först då blev vi av med lössen. Gjorde inget speciellt med sängkläderna.
+1
Lusshampo är inte lika bra som vätskan som man har över natten, det håller jag med om! Efter nattkuren var allt borta! Tvättade sängkläderna som vanligt fast oftare för att vi var lite nojiga.
 
Ett tips som funkat bra for dottern var att droppa eukaluptus olja ( ca 5st) i schampoo och balsam flaskorna. Det har hallt lossen borta efter behandling. Som tur ar sa maste hon ha uppsatt har i skolan och det minskar ocksa risken for att fa loss.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: turbofling
·
Småbarn Hittade vad jag tror är en levande lus i dotterns hår igår kväll. Tog såklart bort den och dödade den. Kammade extremt noga genom...
2
Svar
22
· Visningar
1 901
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 246
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp