BernT

Trådstartare
Hittade vad jag tror är en levande lus i dotterns hår igår kväll. Tog såklart bort den och dödade den. Kammade extremt noga genom dotterns hår men hittade varken löss, gnetter eller ägg. Behandlar idag ändå för säkerhets skull, för det är väl rätt osannolikt att det bara var en enda nybyggare?

Ska jag behandla mig också? Hittade inget i mitt hår heller men man vet ju aldrig. Jag har långt och jättetjockt och mycket hår så räknar med att det går åt 2-3 flaskor för mig, därav frågan om jag också ska behandla mig för då måste jag skicka mannen att köpa fler flaskor 😄 har av och till problem med eksem i hårbotten så vill helst inte ha i saker i håret i onödan heller.

Har aldrig haft löss själv i hela mitt liv och vår dotter har heller aldrig haft förut så är helt novis på detta.
 
Kamma igenom ditt hår ett par dagar istället. Ett tips är skaffa den nitfree kammen som även skadar eventuellt oinbjudna inneboende.
Har redan köpt den, tyckte dock att den sög :p har kammat mitt hår utan att hitta något så tror att jag klarat mig. Såg att det finns elektriska kammar så ska köp en sån.
 
Har redan köpt den, tyckte dock att den sög :p har kammat mitt hår utan att hitta något så tror att jag klarat mig. Såg att det finns elektriska kammar så ska köp en sån.
Ingen panik. Det är nog sällan hela familjen har löss. Oftast är det ändå bara barnen.

Så himla lätt smittar det heller inte, så ingen orsak till storstädning förutom dotterns lakan, mössa osv.

Kamma och håll koll bara. Och meddela förskolan.
 
Det är dock väldigt ovanligt. Det kan finnas dagisgrupper där enbart ett barn drabbas eller familjer där ett barn har löss fyra gånger men ingen annan.
Jag tror också att en del barn i förskolan och skola, har haft löss och behandlats, men ingen har berättat för lärarna eftersom en del upplever att det är pinsamt och skäms. (Men det blir ännu mer pinsamt när barnen själva glatt berättar vid frukosten på förskolan).
 
Har redan köpt den, tyckte dock att den sög :p har kammat mitt hår utan att hitta något så tror att jag klarat mig. Såg att det finns elektriska kammar så ska köp en sån.

Jag kan rekommendera Linicin Prevent till er som inte fått det och sen till barnet när hen blivit av med det för att förhindra att hen får det igen. Det gör håret osynligt för lössen. Så vitt jag förstår innehåller det inget gift så det dödar inte lössen men det gör det svårare för löss att hitta håret. Löss gick en lång period på förskolan och hennes hår flätades och sen sprayade vi flätorna med Linicin prevent och hon slapp löss den perioden.
 
Första gången dottern fick löss hittade vi inget på oss andra, men vi blev först av med det efter att alla i familjen behandlats. På mig sitter både ägg och mindre löss kvar med vanliga luskammar, de behöver va extra täta (typ knitfre?)
 
Jag tror också att en del barn i förskolan och skola, har haft löss och behandlats, men ingen har berättat för lärarna eftersom en del upplever att det är pinsamt och skäms. (Men det blir ännu mer pinsamt när barnen själva glatt berättar vid frukosten på förskolan).

Eller föräldrar som struntar i att kolla för att deras barn absolut inte har löss!
 
Jag kammade mitt hår med nitfree men hittade som sagt inget. Däremot slet det loss stora tussar hår av mig 🙃 trots att jag kammade i hår med balsam kvar i och dessutom försiktigt.

Upplever också att den typ skurit av håret för nu har jag massa halvkorta hårstrån som står ut. Ser fantastiskt ut..

Kan man kamma i torrt hår? Upplevde att det inte slet lika mycket men alla verkar rekommendera i vått hår.
 
Jag kammade dotterns hår torrt på den tiden när det begav sig.
En gång på morgonen innan skolan och en gång på kvällen innan sängdags. Gjorde så i ett par veckor för säkerhets skulle tills jag inte hittade några större gnetter längre.
 
Jag kammade mitt hår med nitfree men hittade som sagt inget. Däremot slet det loss stora tussar hår av mig 🙃 trots att jag kammade i hår med balsam kvar i och dessutom försiktigt.

Upplever också att den typ skurit av håret för nu har jag massa halvkorta hårstrån som står ut. Ser fantastiskt ut..

Kan man kamma i torrt hår? Upplevde att det inte slet lika mycket men alla verkar rekommendera i vått hår.
Jag har alltid kammat i torrt hår. Jag hade löss 4-5 gånger när jag arbetade som förskollärare. De små djuren älskar mitt hår :crazy: men som tur var blev ingen annan i min familj drabbad. Det här var innan det fanns preparat som kunde användas i förbyggande syfte.
 
Hittade vad jag tror är en levande lus i dotterns hår igår kväll. Tog såklart bort den och dödade den. Kammade extremt noga genom dotterns hår men hittade varken löss, gnetter eller ägg. Behandlar idag ändå för säkerhets skull, för det är väl rätt osannolikt att det bara var en enda nybyggare?

Ska jag behandla mig också? Hittade inget i mitt hår heller men man vet ju aldrig. Jag har långt och jättetjockt och mycket hår så räknar med att det går åt 2-3 flaskor för mig, därav frågan om jag också ska behandla mig för då måste jag skicka mannen att köpa fler flaskor 😄 har av och till problem med eksem i hårbotten så vill helst inte ha i saker i håret i onödan heller.

Har aldrig haft löss själv i hela mitt liv och vår dotter har heller aldrig haft förut så är helt novis på detta.
Jag skulle dubbelkolla deras livscykel och kika på dotterns hår igen vid den tiden då äggen skulle kläckts ungefär, bara för säkerhets skull. Tror inte ägg åker vid behandling. Nitfree ska ju ta gnetter men ändå.
 
Jag kammade mitt hår med nitfree men hittade som sagt inget. Däremot slet det loss stora tussar hår av mig 🙃 trots att jag kammade i hår med balsam kvar i och dessutom försiktigt.

Upplever också att den typ skurit av håret för nu har jag massa halvkorta hårstrån som står ut. Ser fantastiskt ut..

Kan man kamma i torrt hår? Upplevde att det inte slet lika mycket men alla verkar rekommendera i vått hår.
Jag tycker nitfree är jätteotäck att använda i håret. Köpte en luskam i horn på internet och bestämde att jag kammar för koll med den och använder sedan nitfree om jag hittar någonting, den är ju helt super när det gäller att bli av med lössen.

(Med det sagt har barnet bara haft löss en gång, ministorlek, och jag hade bara en mammalus vid det tillfället som jag blev av med.)
 
Jag kammade mitt hår med nitfree men hittade som sagt inget. Däremot slet det loss stora tussar hår av mig 🙃 trots att jag kammade i hår med balsam kvar i och dessutom försiktigt.

Upplever också att den typ skurit av håret för nu har jag massa halvkorta hårstrån som står ut. Ser fantastiskt ut..

Kan man kamma i torrt hår? Upplevde att det inte slet lika mycket men alla verkar rekommendera i vått hår.

Jag har alltid kammat i torrt hår. En del löss är ju väldigt små och hade ng varit svåra att se om man har vått hår och balsam.
 
Jag har alltid kammat i torrt hår. En del löss är ju väldigt små och hade ng varit svåra att se om man har vått hår och balsam.
Balsam har ju dock fördelen att de inte kan ta sig någonstans, de blir fast så att säga :).

Jag började nog i torrt hår, men sänkte nitfree i kokande vatten mellan varje kamning så det blev ju vått till slut, den gången vi hade. O med balsam emellan så att lössen inte kunde springa från en tofs till en annan.
 
Har behandlat hennes hår med Linicin som ska sitta i 15 min. Tog i mitt hår med för säkerhets skull. Tog 8 schamponeringar för att få bort allt från mitt hår. Sen massor med balsam men hittade ingenting alls. Ska ändå köra om en vecka igen för säkerhets skull i mitt hår + självklart i barnets hår.

Jag skulle dubbelkolla deras livscykel och kika på dotterns hår igen vid den tiden då äggen skulle kläckts ungefär, bara för säkerhets skull. Tror inte ägg åker vid behandling. Nitfree ska ju ta gnetter men ändå.
 
Balsam har ju dock fördelen att de inte kan ta sig någonstans, de blir fast så att säga :).

Jag började nog i torrt hår, men sänkte nitfree i kokande vatten mellan varje kamning så det blev ju vått till slut, den gången vi hade. O med balsam emellan så att lössen inte kunde springa från en tofs till en annan.

Jo, men samtidigt så är de lättare att se när man kammar ur dem om de rör sig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig snart. Har kliat i mitt och äldsta dotterns hår någon vecka, men har inte hittat några löss eller ägg. Jag behandlade mig...
Svar
7
· Visningar
1 026
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 218
Senast: elfi
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
15 341
Senast: SiZo
·
Hästvård Den nyinköpta pärlan (2 år) har nu visat sig ha löss, eller något sådant. :angel: Hon har i alla fall fullt av små vita ägg på...
Svar
13
· Visningar
2 585
Senast: Chiliboa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp