"Löst ben" vad kan det vara?

Miran

Trådstartare
Då och då drabbas jag av en märklig åkomma som jag brukar kalla "löst ben" eftersom det liksom känns att benet "lossnar" i leden upp mot höften. Det kan komma blixtsnabbt t.ex om jag går i en trappa att i ett steg så gör det plötsligt väldigt ont, det känns som om benet lossnar och det liksom viker sig eller tappar all kraft. Det brukar hålla på ett par dagar till och ifrån och sedan försvinna helt.

Efter några veckor eller månader dyker det upp igen. Alltid lika överraskande och oväntat. Ibland är det i höger ben, ibland i vänster. Ingen verkar fatta vad jag menar när jag beskriver mina symptom. Någon gång när jag varit på vårdcentralen i annat ärende har jag frågat läkaren, men ingen har tagit det på allvar eftersom jag aldrig haft symptom precis då.

Någon som har en teori eller är drabbad av något liknande?
 
Muskelspänningar? Jag får hugg när jag gör liknande saker ibland när mina muskler är "stenhårda". Är du stel eller har ont annars?

Nerv som kläms?

Provat fråga sjukgymnast, kiropraktor el naprapat om de har nån tanke om det?
 
Jag kommer att tänka på patellahakningar, som hästar kan ha. Min häst hade tendenser till det på båda bakben som ung. Patella är visserligen knäet, och du skriver inte om knäet. Men ändå. Patellahakningar som inte är alltför allvarliga, yttrar sig tex genom att hästen "tappar" bakbenet i steget ibland.
 
Någon som har en teori eller är drabbad av något liknande?
Jag! Jag får så i axeln typ och har aldrig kunnat beskriva vad det är men du har rätt, det känns precis som att armen lossnar på mig. Snoront gör det. Jag får det när jag promenerar eller powerwalkar.
 
Höftledsdysplasi?

Jag har det (ganska grav) och det är precis sådär det känns när jag råkar slappna av i musklerna i fel ögonblick så att leden glider lite.
 
Höftledsdysplasi?

Jag har det (ganska grav) och det är precis sådär det känns när jag råkar slappna av i musklerna i fel ögonblick så att leden glider lite.

Har du det sedan du var liten då? För jag googlade och det verkade vara bebisar som har det (och hundar). Jag hade det inte som ung, men jag det har dykt upp då och då de senaste tio åren i alla fall.

Annars har jag inga problem med benen, jag kan alltså springa en mil när jag inte är drabbad.
 
Muskelspänningar? Jag får hugg när jag gör liknande saker ibland när mina muskler är "stenhårda". Är du stel eller har ont annars?

Nerv som kläms?

Provat fråga sjukgymnast, kiropraktor el naprapat om de har nån tanke om det?

Ja alltså "nerv i kläm" är väl ungefär så det känns. Men varför? Och hur hamnar den i kläm och för att sen försvinna?
 
Jag! Jag får så i axeln typ och har aldrig kunnat beskriva vad det är men du har rätt, det känns precis som att armen lossnar på mig. Snoront gör det. Jag får det när jag promenerar eller powerwalkar.

Se därm na kan alltså ha lösa armar också ... :)
 
Jag kommer att tänka på patellahakningar, som hästar kan ha. Min häst hade tendenser till det på båda bakben som ung. Patella är visserligen knäet, och du skriver inte om knäet. Men ändå. Patellahakningar som inte är alltför allvarliga, yttrar sig tex genom att hästen "tappar" bakbenet i steget ibland.

Men det innbär väl ingen smärta för hästen, direkt. Det här gör verkligen asont. Men sen försvinner det och jag glömmer det. Till nästa gång.
 
Ja tyvärr ;).

Jag har aldrig sökt hjälp för mitt, det är en sån där grej som jag bara ignorerar mellan gångerna. Men det är ju sjukt störigt när det kommer.

Ja jag glömmer också bort det när jag inte har det. Men när det kommer är det verkligen jäkligt störigt.
 
Men det innbär väl ingen smärta för hästen, direkt. Det här gör verkligen asont. Men sen försvinner det och jag glömmer det. Till nästa gång.
Vad jag förstår innebär det ingen smärta för hästen, men antagligen obehag. (Ibland måste ju hästen ryggas och allt möjligt för att det ska lossna, har jag hört talas om, det gör kanske ont.)

Jag fattar att det är jobbigt när det kommer och gör ont, och jag fattar ju varför vården inte gör så mycket när du inte har några symtom att visa upp. Hur länge sitter smärtan i sedan?
 
Har du det sedan du var liten då? För jag googlade och det verkade vara bebisar som har det (och hundar). Jag hade det inte som ung, men jag det har dykt upp då och då de senaste tio åren i alla fall.

Annars har jag inga problem med benen, jag kan alltså springa en mil när jag inte är drabbad.
Ja, man har det sedan födseln, men om man bara har lindrig ojämnhet så kan man gå halva livet innan man får problem. Jag har ju ganska grav höftledsdysplasi, så jag har känt av det sedan tonåren. Ridningen hjälper till, men om jag inte rider på ett par veckor så känner jag av det mera.

Jag fick ha Von Rosenskena som spädbarn, men det hjälpte inte fullt ut, så leden är "flat" och hålls på plats av muskler istället för sin egen form.
 
Vad jag förstår innebär det ingen smärta för hästen, men antagligen obehag. (Ibland måste ju hästen ryggas och allt möjligt för att det ska lossna, har jag hört talas om, det gör kanske ont.)

Jag fattar att det är jobbigt när det kommer och gör ont, och jag fattar ju varför vården inte gör så mycket när du inte har några symtom att visa upp. Hur länge sitter smärtan i sedan?

Tja, nu har det värkt hela dagen efter att det högg i i morse. Men det gör inte lika ont som själva hugget. Dock känner jag att det kan hända när som igen så jag är försiktig när jag går nerför trappan. Det brukar hålla på till och i från i kanske en vecka.
 
Då och då drabbas jag av en märklig åkomma som jag brukar kalla "löst ben" eftersom det liksom känns att benet "lossnar" i leden upp mot höften. Det kan komma blixtsnabbt t.ex om jag går i en trappa att i ett steg så gör det plötsligt väldigt ont, det känns som om benet lossnar och det liksom viker sig eller tappar all kraft. Det brukar hålla på ett par dagar till och ifrån och sedan försvinna helt.

Efter några veckor eller månader dyker det upp igen. Alltid lika överraskande och oväntat. Ibland är det i höger ben, ibland i vänster. Ingen verkar fatta vad jag menar när jag beskriver mina symptom. Någon gång när jag varit på vårdcentralen i annat ärende har jag frågat läkaren, men ingen har tagit det på allvar eftersom jag aldrig haft symptom precis då.

Någon som har en teori eller är drabbad av något liknande?
Hah! Det händer mig också med jämna mellanrum! Exakt samma sak. Jag blev jätterädd och trodde jag börjat få dåliga höfter och såg operation framför mig = ingen mer triathlon eller ens stillsam löpning. Men, det är INTE det. Jag fick ett lugnande besked, ska leta fram vad det var! Tror det handlar bl.a. om en sena (?) som går över leden och som ibland typ "halkar av" åt sidan. Återkommer!
 
Då och då drabbas jag av en märklig åkomma som jag brukar kalla "löst ben" eftersom det liksom känns att benet "lossnar" i leden upp mot höften. Det kan komma blixtsnabbt t.ex om jag går i en trappa att i ett steg så gör det plötsligt väldigt ont, det känns som om benet lossnar och det liksom viker sig eller tappar all kraft. Det brukar hålla på ett par dagar till och ifrån och sedan försvinna helt.

Efter några veckor eller månader dyker det upp igen. Alltid lika överraskande och oväntat. Ibland är det i höger ben, ibland i vänster. Ingen verkar fatta vad jag menar när jag beskriver mina symptom. Någon gång när jag varit på vårdcentralen i annat ärende har jag frågat läkaren, men ingen har tagit det på allvar eftersom jag aldrig haft symptom precis då.

Någon som har en teori eller är drabbad av något liknande?
Kan du se något mönster i när det kommer? Dvs hormoncykel, suttit/stått/gått extra mycket, etc etc? Gör det ont uppför eller nerför trappen? Det finns massa saker som kan orsaka "löst ben" ;) även om den enda orsakern som typ kan orsaka riktigt löst ben är högenergiolyckor.

Jag tycker du ska försöka kartlägga ett ev mönster och sen söka en sjukgymnast, gärna när du är i ett sämre skede så det är lättare att rådda i vad som provocerar fram det.
 
Tja, nu har det värkt hela dagen efter att det högg i i morse. Men det gör inte lika ont som själva hugget. Dock känner jag att det kan hända när som igen så jag är försiktig när jag går nerför trappan. Det brukar hålla på till och i från i kanske en vecka.
Blä. Jag tolkade det som mycket mer övergående. Som att det hugger, och sen kanske efterdyningar en halv dag eller så.
 
Jag hittade inte den texten jag ursprungligen tänkte på, men en liknande:

//Det låter som att du lider av något man kallar för "snapping hip". Det känns ibland som om höften hoppar ur led, men så är det inte. Det är i själva verket senan till en muskel som heter tensor fascia lata som med ett "klick" glider över lårbensknölen vid höftleden. En del känner obehag, stelhet eller mindre smärta i samband med "klicket". Kvinnor drabbas oftare än män av detta fenomen. Viktigt är att få en undersökning där man fastställer diagnosen och får information om tillståndet, som oftast är självläkande. Om du får uttalade besvär är det bra att söka en sjukgymnast för råd och träningstips. Ibland behövs en inflammationshämmande behandling med läkemedel. I enstaka fall, om inget annat hjälper, kan operation bli aktuellt med klyvning av den hoppande muskelsenan.// slut citat.

För mig känns det som om hela benet ska vika sig, det gör liiite ont men inte jättemycket.
 
Jag hittade inte den texten jag ursprungligen tänkte på, men en liknande:

//Det låter som att du lider av något man kallar för "snapping hip". Det känns ibland som om höften hoppar ur led, men så är det inte. Det är i själva verket senan till en muskel som heter tensor fascia lata som med ett "klick" glider över lårbensknölen vid höftleden. En del känner obehag, stelhet eller mindre smärta i samband med "klicket". Kvinnor drabbas oftare än män av detta fenomen. Viktigt är att få en undersökning där man fastställer diagnosen och får information om tillståndet, som oftast är självläkande. Om du får uttalade besvär är det bra att söka en sjukgymnast för råd och träningstips. Ibland behövs en inflammationshämmande behandling med läkemedel. I enstaka fall, om inget annat hjälper, kan operation bli aktuellt med klyvning av den hoppande muskelsenan.// slut citat.

För mig känns det som om hela benet ska vika sig, det gör liiite ont men inte jättemycket.

Ja det kanske kan vara det! Dock hör jag inget klick och det gör verkligen väldigt ont. (men jag kanske är ovanligt klen, men det tror jag inte) Jag har också varit rädd att jag inte ska kunna springa mer. Men när det håller på som värst kan jag knappt gå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 175
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp