Ajda

Trådstartare
Vi planerar att åka till Lofoten i juli. Tanken är att kuska iväg med husvagn. Vi åker från Östergötland, men diskuterar vad vi vill se och upptäcka på vägen dit.
Har ni tips? Jag tyckte vi skulle styra kosan mot Norge omgående och åka därigenom sen. Men jag vet inte vad jag vill se. Det enda jag vet är att vägen till Sälen har jag sett allt för många gånger.
Sambon föreslog en natt i Åre. Jag vill se stavanger, men det blir wn för lång avstickare så det faller bort.

Tanken är att åka genom svenska kusten på hemvägen.
 
Är man där uppe tycker jag att man ska passa på att se Björkliden och Lapporten på svenska sidan. Och sen Narvik på norska sidan.

Berätta gärna lite om de ställena? Vad gör dem sevärda? Jag har gjort ungefär noll research. Vi vet bara att Lofoten varit ett drömresemål i många år.
 
Berätta gärna lite om de ställena? Vad gör dem sevärda? Jag har gjort ungefär noll research. Vi vet bara att Lofoten varit ett drömresemål i många år.
1655153676942.png

Nä, alltså, hade man inte tänkt att vandra är det väl egentligen inte superkul för det finns ju inte mängder med aktiviteter där uppe. Om ni inte spelar golf förstås, för Sveriges nordligaste golfbana ligger där. Men någon gång i livet tycker jag att varje svensk ska ha sett lapporten. Det hör liksom till. Ett naturfenomen format av inlandsisen.

Gillar ni mat ska ni passa på att äta på restaurangen i Björkliden. Det är inte billigt, men det är speciellt och en upplevelse med delikatesser från norra Sverige. Och ni kommer ju ändå vara i området om ni ska till Lofoten.
 
Visa bifogad fil 93002
Nä, alltså, hade man inte tänkt att vandra är det väl egentligen inte superkul för det finns ju inte mängder med aktiviteter där uppe. Om ni inte spelar golf förstås, för Sveriges nordligaste golfbana ligger där. Men någon gång i livet tycker jag att varje svensk ska ha sett lapporten. Det hör liksom till. Ett naturfenomen format av inlandsisen.

Gillar ni mat ska ni passa på att äta på restaurangen i Björkliden. Det är inte billigt, men det är speciellt och en upplevelse med delikatesser från norra Sverige. Och ni kommer ju ändå vara i området om ni ska till Lofoten.

Vandring kommer det bli till viss del. En 11- och 13 åring ska med. Inte för att de inte orkar vandra. Men en viss nivå av gnäll kommer garanterat finnas.
 
Är ju för sent för Lofotfisket, men en valsafari och havsfisketur är ju aldrig fel, sedan har man ju även Harstads Travbana om intresse för trav finnes.
 
Jag körde E6 från Strömstad och upp till Levanger. Norr om Oslo är E6 som en vanlig enkel tvåfilig väg stora delar och helt ok att turistköra sas. Strax norr om Levanger svängde jag dock av och körde Fv 17 hela vägen upp till Bodö. Magisk rutt med färjer, besök till Svartisen, en glaciär man passerar, fantastiska vyer och strax innan Bodö ligger Saltströmmen som är världens starkaste tidvattenström som gör att vattnet byter riktning genom sundet var sjätte timme. Finns fin camping precis i anslutning. Tror jag tog 3dgr på mig längs den vägen.
Sen färja från Bodö över till Lofoten, 3dgr på Lofoten, kunde varit mer.

Över svenska gränsen sen rekommenderar jag en promenad upp till Trollsjön strax innan Björkliden. Och Lapporten och kortare promenadturer runt Abisko och början av Kungsleden.
Därifrån åkte jag rel fort tillbaka söderut via Kiruna, Jokkmokk, ut till kusten vid Umeå och sen ner. Hela rutten tog mig väl ca två veckor varav 8 dgr var från Levanger och upp och Abisko.

Det finns gott om fina campingplatser i Norge och tält iaf betydligt billigare än på Svenska campingar.
 
Jag körde E6 från Strömstad och upp till Levanger. Norr om Oslo är E6 som en vanlig enkel tvåfilig väg stora delar och helt ok att turistköra sas. Strax norr om Levanger svängde jag dock av och körde Fv 17 hela vägen upp till Bodö. Magisk rutt med färjer, besök till Svartisen, en glaciär man passerar, fantastiska vyer och strax innan Bodö ligger Saltströmmen som är världens starkaste tidvattenström som gör att vattnet byter riktning genom sundet var sjätte timme. Finns fin camping precis i anslutning. Tror jag tog 3dgr på mig längs den vägen.
Sen färja från Bodö över till Lofoten, 3dgr på Lofoten, kunde varit mer.

Över svenska gränsen sen rekommenderar jag en promenad upp till Trollsjön strax innan Björkliden. Och Lapporten och kortare promenadturer runt Abisko och början av Kungsleden.
Därifrån åkte jag rel fort tillbaka söderut via Kiruna, Jokkmokk, ut till kusten vid Umeå och sen ner. Hela rutten tog mig väl ca två veckor varav 8 dgr var från Levanger och upp och Abisko.

Det finns gott om fina campingplatser i Norge och tält iaf betydligt billigare än på Svenska campingar.
Tack för tips.
Vi planerar att vara borta en vecka och vill maxa dagarna på Lofoten främst. Men tänker kortare stopp på vägen. Ev en övernattning i Åre på vägen upp.
Men en vacker väg upp med fina vyer för kortare stopp med lite sevärdigheter är intressant.
 
Tack för tips.
Vi planerar att vara borta en vecka och vill maxa dagarna på Lofoten främst. Men tänker kortare stopp på vägen. Ev en övernattning i Åre på vägen upp.
Men en vacker väg upp med fina vyer för kortare stopp med lite sevärdigheter är intressant.
Ni vet hur långt det är till Lofoten? Och hur vägarna i Norge ser ut? 🙈
Det här är E10, den stora huvudvägen på Lofoten.
20160807_151742.jpg
Vill bara hinta om att en vecka totalt inkl resa och det med husvagn blir tight. Om man vill se något alls. Det är en så oerhört vacker del av världen så är tråkigt att bara svisha förbi.
Personligen tyckte jag tre dgr på Lofoten var för lite och det är max vad ni får om ni inte dygnar körning dit och hem.
 
Ni vet hur långt det är till Lofoten? Och hur vägarna i Norge ser ut? 🙈
Det här är E10, den stora huvudvägen på Lofoten.
Visa bifogad fil 93018
Vill bara hinta om att en vecka totalt inkl resa och det med husvagn blir tight. Om man vill se något alls. Det är en så oerhört vacker del av världen så är tråkigt att bara svisha förbi.
Personligen tyckte jag tre dgr på Lofoten var för lite och det är max vad ni får om ni inte dygnar körning dit och hem.

Ja och det blir tyvärr så. Dygna kommer vi inte orka. Men en natt påvägen dit och en hem. Kanske att vi kan stanna en dag extra på Lofoten, vi får se.
 
Vi planerar att åka till Lofoten i juli. Tanken är att kuska iväg med husvagn. Vi åker från Östergötland, men diskuterar vad vi vill se och upptäcka på vägen dit.
Har ni tips? Jag tyckte vi skulle styra kosan mot Norge omgående och åka därigenom sen. Men jag vet inte vad jag vill se. Det enda jag vet är att vägen till Sälen har jag sett allt för många gånger.

Tack för tips.
Vi planerar att vara borta en vecka och vill maxa dagarna på Lofoten främst. Men tänker kortare stopp på vägen. Ev en övernattning i Åre på vägen upp.
Men en vacker väg upp med fina vyer för kortare stopp med lite sevärdigheter är intressant.

Jag hakar på @Kirre och tipsar om att med den reseplaneringen är det in kommer få se är inifrån bilen.
Det går INTE fort att åka bil i Norge i nord-sydlig riktning.
Jag är tveksam till att med husvagn ens klara av Östergötland - Kiruna - Östergötland på svenska vägar på en vecka.
 
Efter att för egen del gjort en reseplanering efter era önskemål och förutsättningar tänker jag vara partypoopern i den här tråden, och påstå att en resa upp med husvagn enligt denna sträcka:
Linköping-Åre-Mo i Rana-Narvik-Å (längst ute på Lofoten)

...och tillbaks enligt:
Å-Narvik-Kiruna-Luleå-Sundsvall-Stockholm-Linköping
på sju dagar kommer i bästa fall sluta i en mycket olycklig familj, om inte alla inblandade enbart har ambitionen att sitta i bil.

Det blir dagsetapper på mellan nio och tio timmar med bilkörning, där det förutsätts att toalettbesök, mat, tankning, och raster sköts om medan bilen rullar. Inga vägarbeten, trafikstörningar eller felkörningar lägger sig i - och de färjor som ingår i turen står alla och väntar på ekipaget, och avgår samtidigt som ombordkörande.
Alla avvikelser från ovanstående kostar mer tid.

En hel dag för fria aktiviteter på Lofoten ingår dock i schemat.
Tiden är beräknad med Google Maps för en bil utan husvagn (kör enligt hastighetsbegränsningarna, alltså fortare än de 80km/h ett husvagnsekipage ska hålla). All körningstid sker också utan inblandning av annan trafik.
Tänk också på att det finns gott om vägar i Norge där husvagn är direkt olämpligt.

Dag 1: Linköping-Åre - 806km - 9:59
Dag 2: Åre-Fauske - 669km - 9:03
Dag 3: Fauske-Narvik-Å - 597km - 9:42
Dag 4: Lofoten!
Dag 5: Å-Narvik-Hakkas - 669km - 9:34
Dag 6: Hakkas-Hudiksvall - 797km - 9:30
Dag 7: Hudiksvall-Linköping - 492km - 5:20 (här går det undan, men det är bara på papperet eftersom det är genom fullständigt oberäkneliga Stockholm)


För egen del har jag en övre gräns vid 40 mil per dag om jag semesterkör. Kortare med husvagn. Första och sista dagen kan jag dock köra längre, för att "komma nån vart". Men kör jag mer än så, då försvinner också allt vad semesterkänsla är, och resan blir bara ett stressat jagande av mil.

Så mitt tips blir: ändra på något. Fler dagar är det enklaste, men är det bara sju dagar vad almanackan tillåter, minska då ambitionen för vad ni tänker er att uppleva. Kanske rent av att Lofoten får vänta, och kuståkning i Norge i den takt ni mäktar med innan det blir dags att vända..?

Eller sträckkör genom Sverige till Kiruna både upp och ned, och få två-tre dagar på Lofoten?
Linköping-Narvik via E4 är bara 18h effektiv bilkörning i idealfallet (utan husvagn)...
 
Tack för tips.
Vi planerar att vara borta en vecka och vill maxa dagarna på Lofoten främst. Men tänker kortare stopp på vägen. Ev en övernattning i Åre på vägen upp.
Men en vacker väg upp med fina vyer för kortare stopp med lite sevärdigheter är intressant.

En vecka tor Östergötland-Lofoten? Är lessen om jag är en pessimist men det kommer ni inte hinna med knappt ens om ni inte gör annat än kör bil.
Jag åkte med till Lofoten i bil en gång och var borta 5 dagar. Då var rutten Luleå-Lofoten-Bodö-Arjeplog-Luleå eftersom de jag åkte med utgick från Luleå. Vi gjorde dagsstopp men inga vandringar, satt i bilen nästan hela dagarna och kuskade runt. Övernattade 2 nätter i Saltströmmen, resten bytte vi ställe varje natt och åkte vidare.

Köra bil i Norge är inte nått en gör snabbt. E10 på Lofoten är som en kostig jämfört med E4 i Sverige.
 
En vecka tor Östergötland-Lofoten? Är lessen om jag är en pessimist men det kommer ni inte hinna med knappt ens om ni inte gör annat än kör bil.
Jag åkte med till Lofoten i bil en gång och var borta 5 dagar. Då var rutten Luleå-Lofoten-Bodö-Arjeplog-Luleå eftersom de jag åkte med utgick från Luleå. Vi gjorde dagsstopp men inga vandringar, satt i bilen nästan hela dagarna och kuskade runt. Övernattade 2 nätter i Saltströmmen, resten bytte vi ställe varje natt och åkte vidare.

Köra bil i Norge är inte nått en gör snabbt. E10 på Lofoten är som en kostig jämfört med E4 i Sverige.
Jag har också gjort Lofoten på fem dagar, men utgått från Skellefteå. Två dagar gick helt bort på att köra bil. Åkte via Abisko hem, men stannade inte alls, för det hann vi inte. 🤷
 
Ja ja jag fattar poängen. Men till Lofoten ska vi! Om bara så vi får tre timmar där. Vi ska dit! Der ordnar sig, 1-2 dagar till kan vi nog skrapa ihop. Och ja ni kommer säga att vi behöver ännu fler. Förmodligen är det så. Men Lofoten är en dröm sen många år. Men blir aldrig av… alltid något som sätter käppar i hjulet. Men nu har vi bestämt oss.
 
Ja ja jag fattar poängen. Men till Lofoten ska vi! Om bara så vi får tre timmar där. Vi ska dit! Der ordnar sig, 1-2 dagar till kan vi nog skrapa ihop. Och ja ni kommer säga att vi behöver ännu fler. Förmodligen är det så. Men Lofoten är en dröm sen många år. Men blir aldrig av… alltid något som sätter käppar i hjulet. Men nu har vi bestämt oss.

Skulle nog i erat fall hyra en husbil i stället för att åka bil och husvagn, kostnaden i bränsle och färjor blir betydligt lägre även om hyran tar ut mer från semesterkassan, samt att man kan göra all mat "on the go" och bara stanna till för att äta vid behov. Inga stopp för för toa heller samt att barnen inte behöver trängas i baksätet. En vecka blir ju ändå kort tid att uppleva något på förutom från fönstren i bilen, så 10 dagar skulle vara lagom så hinner man med lite mer bredvid körningen.
 
Som anekdot lägger jag till att jag kommit två gånger hem från tältresa i Norges fjällmassiv, och då äntrat Sverige från Trondheim mot Östersund. Och vår mäktiga Åreskuta har då bara upplevts som en måttlig förhöjning i terrängen.
Finns det nån som tycker Åreskutan är mäktig? 🤔
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 665
Senast: Domino_s
·
Övr. Barn Hittade en gammal tråd jag skrivit, om strulet mellan mig och Li's pappa. Jag fick många fina råd av er och tänkte uppdatera er i hur...
Svar
4
· Visningar
1 349
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 365
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp