Bukefalos 28 år!

Logisk Ridning

Pallas_Athena

Trådstartare
Var det någon mer än jag som inte hade en tanke på logiskt tänkande när man red innan ni började med AR??

min tanke var ju då också att "dressyren var till för hästen,inte hästen för dressyren" men där tog min tanke stopp. visst fin tanke men jag tänkte aldrig på vad den egentligen innebar : jo samspelet mellan häst och ryttare,alla dom där millimeter små sakerna som gör att hela tivolit snurrar.

hur mycket visste jag om bett egentligen,herregud jag satt bara in ett bett inte tänkte jag på om det var i vägen för tänderna eller skavde på ngt annat sätt.
alltid fick man höra att kindremmen skulle vara en knytnäve ifrån och nosremmen två fingrar,men varför?

sadeln hur skall den ligga då? dom flesta ryttare jag ser sadlar alldeles för långt fram, hur skall hästen då kunna röra sig ordentligt med en sadel som ligger och trycker på skulderbladen?

all ridning jag red förr då satt inte jag och tänkte på alla rörelser jag gjorde med hästen,utan då skulle man göra dom för man hade lärt sig att detta skulle man göra för att bli duktig.

nu är man nästan arbetsskadad ;) minsta lilla övning går jag igenom dessa saker
*varför
*hur
*när
*skadligt?
*gillar hästen detta?
m.m

någon annan än jag som tänker som jag eller är jag bara allmänt sinnes förrvirrad :D

..........................................................
 
Nog är det så!
Jag är helt fascinerad av allt jag inte tänkte på innan. :o

Men jag tror nog att det beror mer på de individuella instruktörerna/infon man söker på internet/böckerna, än på ridstilen i sig.
Det finns ju de som kommer till insikt även på andra håll inom ridningens stora "fält"
 
Nädå, det finns fler än du som blivit "hjärntvättade" om vi nu ska använda den allmäna ironiska opinionens favoritskällsord för akademiska ryttare ;)

Däremot kan jag inte säga att det är AR som hjärntvättat mig, snarare är det en process som började långt innan att ifrågasätta metoder och vägar att lära sig rida och hur man formar hästen.
Det hjälper nog till att jag alltid gått min egen väg och aldrig litat till 100% på någons kunskaper utan alltid söker komplement och nya kunskaper, i allt jag gör :)
Med det inte sagt att jag inte har förtroende för någons kunskap, eller respekt för människor med enorma tillgångar utan helt enkelt bara att jag är övertygad om att INGEN sitter inne med den absoluta sanningen!
 
det fick mig att försöka omformulera lite:
Man ifrågasätter inte för att man håller på med AR, man håller på med AR för att man ifrågasätter.

Kan någon komma med en snygg formulering på det innan jag mördat det svenska språket?
 
Jag var också en ike frågestälande ryttare innan jag började med AR. Fast jag kalar mig fjärkontrolsryttare nu i efterhand. Svättig vart man efter varge pass och på något vis så var det igentligen inte roligt att rida för det vart ingen förbätring. Nu blir det efter nästan varge pass känns det som jag märker nya saker med min ridning hella tiden. Ex som igår upptäkte jag att sluterna blir mycket bätre om man slapnar av i sina egna höfter. Det var en så liten grej MEN den betyde så mycket.
Jag har märkt en gräj hoss mig själv och det är att jag inte längre är lika dömande mott andra ryttare för jag har märkt hur svårt det är att rida. Om jag ser en häst som går på bogarna och bakom handen så inser jag idag att den rytaren har inte kunskapen att rida rätt och fäller då inte komentar om dena ryttare.
För mig har ridnigen blivit en tavla som skall bli pärfekt efer varge pass målar jag lite till på tavlan något sträck hit eller ditt det är bara det att min tavla kommer aldrig att bli klar.
 
Jag har faktiskt alltid tänkt logiskt. Tycker logiken är en av de bästa gransknings metoderna. Men man måste också veta att ett logiken inte alltid finns som ett tydligt svart band, utan kan bara inlindat och icke-synligt. :)
 
Jag började ju med AR när jag var 16år och det var väl i och med det som jag blev mer kritisk. Jag hade ju undvikit "dressyren" innan, men egentligen inte tänkt så mycket om just uppbyggnad m.m.
Men jag skyller på att jag bara var 16år. :angel:
 
För mig har ridnigen blivit en tavla som skall bli pärfekt efer varge pass målar jag lite till på tavlan något sträck hit eller ditt det är bara det att min tavla kommer aldrig att bli klar.

Det där är nog något av det vackraste du har sagt...

Jag håller i övrigt med Emindy som sade att man rider AR för att man är ifrågasättande. Jag vill dock lägga till att det inte innebär att AR har monopol på ifrågasättande ryttare, de finns överallt, vi väljer bara lite olika vägar för att finna svaret på frågan.
 

Jag vill dock lägga till att det inte innebär att AR har monopol på ifrågasättande ryttare, de finns överallt, vi väljer bara lite olika vägar för att finna svaret på frågan.




Ja det är väl bäst innan någon annan påpekar att det minsann inte är AR`s förtjänst ;)
 
Ar har inte ändrat mgi et dugg. Har alltid tänkt och ifrågasatt (ok, inte när jag var liten på första ponnyn..). Detta "enda" (det är anna stort ;) ) detta forumet (har inga liksinnade runt om mig) har gjort är tat jag har fått diskutera det jag inte förstått.
 
jo absolut! Tänkande ryttare finns överallt!
Jag vill bara hävda att koncentrationen av "grubblare" inom AR är relativt hög. *duckar för arga kommentarer*
 
Hehe, lika bra att förekomma det hela tänkte jag...

Sen finns det ju en tendens inom AR att glorifiera ryttarna inom diciplinen, och även om man inte uttalar det så så kan det tolkas som att alla andra är idioter. Jag vill försöka komma ifrån det genom att helt tydligt tala om att det finns andra också...
 
Och ändå finns ingen ifrågasättande av AR tränare?
Det är alltid så, andras gurun är idioter, hacka ner på dom. Men ge fan i min guru.
 
Hur vet du att ingen ifrågasätter en AR tränare :confused:
Jag upplever det mera tillåtande att både ifrågasätta och plocka isär ridningens mysterier inom AR filosofin......
Varför kommenterar du allas inlägg här när du ändå bara är .....antti...och negativ. Har du inget annat för dig???
Aker
 
Det finns många som ifrågasätter AR tränare, men tränarna har väl kanske ett mer logiskt sätt att förklara sig/sin träning på än att endast säga, JA men det lärde jag mig på kursen på Strömsholm , eller på C-tränarkursen och därmed basta! Man skall hålla i och sparka på för så säger dom som utbildar :o

Eller så har det alltid varit osv osv...
 
ja du Antti, du är inte bara inskränkt, du lever i din egen lilla bubbla du, tror du behöver skaffa dig ett vidare perspektiv på "AR tränare" innan du uttalar dig.
 
Det där var kanske lite väl överdrivet. :)

Men jag tycker det är likadant inom alla olika ridstilar. Inskränktheten existerar överallt. Kritik är farligt vad det än handlar om, det är typiskt mänskligt att inte tåla kritik. Att göra det är nog något man måste lära sig.

I början så tyckte jag kritiker till AR blev idiotförklarade bara de tog ett enda andetag, men nu så blir det faktiskt ofta bra diskussioner av det hela.
Jag träffar fler barockmänniskor som kan diskutera jämfört med vad jag träffar vanliga ryttare. För några år sedan var det tvärtom. Det kanske har att göra med att många har kommit ifrån det där med att vara nyfrälst och faktiskt har börjat tänka. Alltså, många har tagit av sig skygglapparna alt. de råsa glasögonen och ser sig omkring.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp