Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Z

Zab

Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3

Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt, precis vad vi önskat... om den nu passar. Det verkar den göra så när som på en sak.. remmen från lokan till selen (röd på bilden) är för kort.. den drar en av bukgjordarna (blå) upp mot armvecket. Det ser lite bättre ut när han drar (har fått gå lite med vagn bakom sig, ledd i grimma bara, skaklarna på vagnen är är eg för trånga, ska fixa det sen innan vi kör på riktigt). Remmen är ändå längre än på den andra lokan vi har (vilken inte passar alls trots att det mesta av resten av selen är lika stort.. ser ut som nån dåligt skött billighets sele med, den gamla då. Aldrig använt den). Naturligtvis finns det inget som går att spänna ut på den.. vad tusan ska man göra?
Själva lokan sitter bra, går att trycka en hand emellan men inte mer, ligger i linje med bogen och så, och har ett par hål till att justera med åt varje håll. Bukgjordarna går om den lill tjockisen, märkligt nog:P Med lite marginal, svansremmen passar den med och däckeln (heter väl delen på ryggen?) är lagom vid. Har ingen baksele än, men det ska köpas. Finns broms på vagnen iaf.
Men hur ska jag göra med den här korta remmen? Ska jag låta det vara, när han drar ligger den nästan jämnsmed den andra bukgjorden, men när han står still ligger den väldigt nära armbågen..
Kan inte hitta nån loksele med längre sån rem.. ><

Och en sak till.. det finns ingen ring eller så att fästa skaklarna i, draglinorna ligger direkt i ett spänne i den här korta remmen. Nu när vi provade fäste vi skaklarna (bruna på bilden) högre upp i däckelgrejjen, är det ok att göra så, eller blir det fel på något sätt (och i så fall, hur?)? Draglinjen är väl draglinorna till lokan, och den är rak..
Jag läste på lite olika sidor att man kunde fästa skaklarna högre upp och på så sätt låsa hästen mindre när den drar..

namnl%C3%B6sj.bmp.jpg


Som sagt.. jag är inte så bra på just körning, har läst en del men har inte mycket erfarenhet. Gick en kort körkurs på skolan bara.. fast det var halvblod och maratonvagnar, inte nordsvenskar, lokor och gamla arbets flak vagnar.. :S Tur att hästen kan allt iaf.. x)
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Ta hjälp av någon som verkligen kan med tillpassning av selen! Den "rem" du menar är draglädret och eftersom inte denna passar och du är osäker på flera saker så är mitt råd att ta hjälp av någon som vet vad de pratar om, annars kan det bli väldigt fel för både dig och hästen. Det går att länga dragläder hos sadelmakare, det har jag fått göra till min, men gör inget utan att ha fått hjälp med tillpassning först.
Lycka till!
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Jo, vi känner en som känner nån gammal man som både tävlat en massa och (tror jag) gått med arbetshästar ''på riktigt''.. han ska iaf vara väldigt kunnig. Så han ska komma hit och titta, får hjälpa oss lite med vagnen med, sen får vi justera vad som krävs.. eventuellt beställa en helt ny sele. :D
(lägger detta i fet stil, för om någon mer läser tråden missar de säkert det annars och kommer med samma svar igen, så blir det ju lätt :P ) Men vi ska ta hit kunnigt folk iaf:)

KL från nu:P
Men.. ni som kan sånt här kan väl iaf ge lite råd och tips?
Det vågar ni väl nu när ni vet att vi kommer ta ''riktig'' hjälp? ;)
Jag är ju en person som vill veta hur och varför på ALLT om jag ska tro på någon.. Så ni som läser får gärna berätta hur ni gjort och varför (skakelfästen t.ex.) m.m. så att jag får olika synvinklar och lite mer förståelse :)
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Ni ska absolut inte leda runt hästen i grimma med en vagn efter!
Vad händer om hästen blir rädd och ni tappar hästen och han springer iväg med en vagn efter sig och fastnar och skrämmer ihjäl sig. Då är han förstörd för resten av livet och går inte att köra mer!

Nej man ska alltid ha en kusk på kuskbocken MED tömmar!

Lycka till annars!
Kan säga att i andra delar av Sverige vill de ha korta dragläder för att muskeln där ska ta alla smällar från skaklarna för som vi har nu så ligger det längre bak och där är hästen väldigt känslig..
Men eftersom du inte har en sådan sele som det går att fästa skaklarna i dragringen med så rör det ju inte dej..
Kraaaam
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Jag tycker du ska lossa draglädret (den röda remmen) från dragringen/däckelgjorden och sätta draglinorna direkt i den, annars mister draglinorna sin funktion om draglädret ändå sitter fast i däckeln. Har du en tvåaxlad vagn med ledade skacklar (du kan lyfta en i taget) så tycker jag du ska be en sadelmakare/selmakare att sätta fast höga snabbkopplingar (skackelfästen) på däckeln, att ha skacklarna högt upp är jätte bra, men dom måste kunna "flyta" fritt i skackelfästet och inte sitta fastsnurrade. Har du en rockard/enaxlad vagn med fasta skacklar så får du byta däckeln till en sk. silettdäckel, det går att köpa löst. Sen när du skaffat baksele så fäst den i skacklarna, inte framme i dragringen. Lycka till! :)
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Alltså.. Dacke är dels van att bli körd framför precis allt, och väldigt lat.. visst kan han bli rädd men chansen är pytteliten.. ser inte hur det skulle hjälpa att någon sitter på kuskbocken, då riskerar man ju bara att både häst och människa skadas..
Hur gör man när man kör in en häst med lösa skaklar bakom, kan ju inte sitta därbak då.. :3 (dessutom är gården kringbyggd och utgången spärrad, så han skulle inte komma någonstans även om han mot all förmodan skulle bli så skrämd att det inte gick att hålla honom)
Men tack för rådet:)

Jaså.. men.. ska man spänna den gjorden löst då så att den inte ligger och skaver mot armbågen?
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Som det sitter nu så sitter draglädret i en andra gjord, som visserligen sitter fast i däckeln men som spänns för sig och kan ligga helt löst, och draglinorna sitter i draglädret.. så de kan röra sig fritt från däckeln. (finns ingen ring där..)
Vi har tvåaxlade vagnar, båda två behöver fixas lite (hjulen och bredda skaklar ich svängel på den ena, och nya skaklar på den andra) så det blir nog höga skakelfästen. Får se vad den här körkunniga mannen säger när han kommer ut med förståss. :)
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

men snälla människa innan jag blir arg :mad:
Så du skulle hellre släppa ekipaget och låta det skena iväg för att du inte vill att du SJÄLV ska skadas??????
Om någon sitter på kuskbocken så kan denna någon stoppa ekipaget INNAN det kanske är för sent men om ingen sitter där???!! Vem ska stoppa det då? Du ska bara stå och vänta tills det skenat klart du?

Och vad hade du tänkt gjort då? Spänna för igen??
Innan du börjar köra tycker jag du tar reda på lite fakta om körning samt säkerhet och risker.
Det är på ditt ansvar eftersom det är du som sätter fast en vagn efter en häst.
Lycka till
Punkt
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Ta loss draglädret från den andra gjorden så det enda det sitter ihop med är draglinorna, då slipper du problemet som du beskrev i början samt får nytta av draglinorna på rätt sätt.
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Det jag betvivlar är just om personen på kuskbocken skulle kunna stoppa ekipaget om hästen började skena.
Om Dacke ens på något vis skulle blir rädd så pass att han tar sig loss, så måste han vara helt panikslagen. Och står valet mellan att häst OCH människa skadas, eller bara häst skadas, så ser jag ju hellre att en klarar sig oskadd.
Om han inte var panikslagen skulle gräset på marken funka mycket bättre som broms än tömmarna..
Dessutom var det inhägnat område, så han skulle inte komma någonstans eftersom grinden var stängd.
Jag förstår tanken bakom, och självklart hade jag inte velat se hästen skadad. Samtidigt är det väldigt liten chans att hästen blir rädd, ännu mindre chans att vi kunde göra något om han blev rädd, och även om jag tyckt att det var jätteviktigt att alltid ha någon på kuskbocken skulle jag inte kunnat göra något eftersom pappa är den som bestämmer, och han tycker mest jag är fjollig när jag tänker på säkerheten. Jobbar hårt på att få honom att bara bära hjälm... :S
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

jobba mer på att ni jobbar som ett team istället för att han ska bestämma över dig..skulle aldrig fixa att någon stod bredvid o klankade ner på säkerhet o kunskap. Vill han ha hjälp ska han väl visa tacksamhet över den stora risk du utsätter dig för i samband med en inkörning.
Att köra in kräver mer än att rida in. Läs på lite om utrustning och inkörning och körning, så får du mera ut av det. Ta gärna hjälp. Helst ska man vara tre.

Håller även med om det med att sitta i. Man sätter helt enkelt inte på rockard förrän någon kan sitta i och hålla i tömmarna. Sitter man inte i ska rockarden inte vara fastspänd utan bara hållas med hjälp av linor eller händer i skakelhållarna, så att man släpper om hästen blir rädd. När hästen är redo, då spänner man fast o sitter i.
Har sett ett annat skräckexempel, där en satt i, och en annan gick bredvid med tömmarna. Lite omvänt :)
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Inkörning? Vi ska inte köra in, vi ska bara se hur den nya selen och vagnen passar.. O_o hästen är 12år gammal och har blivit körd framför allt man kan tänka sig, mkt mer körd än riden.. jag kan inget spec om körning.. kan definitivt inte köra in en häst!

Det är ingen rockard, en fyrhjulig skånsk åkvagn.,. som ska fixas till.. bl.a. bredda skaklarna, de är väl nästan för D-ponny, inte fet nordsvensk..

Men det kommer nån som ska vara rejält kunnig och tittar, han ska hjälpa oss med att passa till sele och vagn. (Han tävlar och bygger vagnar om jag fattat det rätt).

Jo, men vissa saker ser gubben inte som viktiga, då blir det bara dålig stämning om jag envisas bara för att jag tycker något är viktigt..
Säger jag att han bör använda hjälm påpekar han att Dacke aldrig skulle göra något.. om jag då berättar att hästen minsann bockar med mig, eller påminner om hur han hoppade till när pappa red och Crow vände öronen bakåt, så viftar han bara bort det.. :crazy:
Det är lite svårt för honom att lyssna på sin dotter, han tycker väl att det är pinsamt. Jag kan säga något, förklara hur och varför så mycket jag kan, sen kommer nån han nyss träffat och säger precis samma sak (utan att berätta varför eller nåt, oftast) och då får han värsta aha-upplevelsen som om han aldrig hört det förr.. Liksom.. om jag säger nåt så kan det ju inte stämma. När jag sa att vi borde låta nån som kan titta på selen, så slog han bort det.. sen sa hans kompis att han kände nån duktig, och då var han genast överlycklig att nån kunde titta..
Egentligen vet jag inte varför jag frågar här.. hoppas väl fortfarande på ett tecken att han erkänner att jag kan ha bra ideer ibland, även om jag rådfrågar ett forum.. Han lyssnar nästan mer om jag säger att jag frågat här, då kommer det ju inte från mig egentligen.. :/
Men jag har pratat med honom om det, och jag märker att han försöker lyssna, eller visa att han lyssnar, mer.. det är väl egentligen allt man kan begära av honom.. :crazy: att han jobbar på det..
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Förlåt!

Nu förstår jag, och känner igen fenomenet! Så starkt av dig att ta upp det med din pappa. En dag vänder det tror jag!

Kom på att jag med tömkört häst i vagn, och det är i nerförsbackarna, innan jag fattade vad bakselen skulle vara bra för. Då hoppade jag av i alla nerförsbackar för den stackars hästen skulle ha en chans att gå någotsänär. Jag höll emot för allt jag var värd samtidigt som jag försökte styra i skogen :)
 
Sv: Loka, kort rem + inget skakelfäste?

Jo. Han försöker ju iaf.. han är rätt bra, gubben, men kan ju inte vara perfekt.

Han har ju förstått att man behöver baksele så det kommer inhandlas innan vi kör.. x) Definitivt innan vi kör i nerförsbackar.. hehe :)
 

Liknande trådar

Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 030
Körning Jag har skaffat en armésele som jag får lite olika bud på huruvida den passar eller inte. Den verkar ha ganska raka lokor, och de...
Svar
3
· Visningar
677
Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 577
Senast: skuggi
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp