Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

IngelaH

Trådstartare
Hur många av oss hästmänniskor, har egentligen koll på det?

Med tanke på hur det kan se ut på vägar, i skogar och i övrigt - måste jag få ställa frågan... både när det gäller sönderridna motionsspår och hästskit högt och lågt i motionsspår, på trottoarer och så vidare.

Jag kan bara ge exempel på vad som gäller "hos mig" i Örebro...

Allmänna lokala ordningsföreskrifter
för Örebro kommun
Antagna av kommunfullmäktige den 24 november 2010

Ridning, löpning och cykling.............................................................................................6

Överträdelse av lokal ordningsföreskrift............................................................................7

Bilaga A till Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Örebro kommun..............................8
1. Anläggningar för idrott samt motionsspår.....................................................................8
2. Badplatser......................................................................................................................9

Ridning, löpning och cykling
20 §
Ridning, cykling och mopedåkning får inte ske i iordningställda löp- eller skidspår. Löpning och promenad är förbjudet i anlagda skidspår. Förbuden gäller för de löp- och skidspår som anges i bilaga A.
Under tiden 1 maj-30 september får ridning inte ske på de badplatser som anges i särskild förteckning till dessa ordningsföreskrifter, bilaga A punkt II.
6

Överträdelse av lokal ordningsföreskrift
25 §
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 6-14 §§, 15 § första och andra stycket, 16 §, 18-20 §§ och 22-23 §§ kan dömas till penningböter enligt 3 kap 22 § andra stycket ordningslagen. I ordningslagen finns också bestämmelser om förelägganden och förverkande.
7

Bilaga A till Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Örebro kommun
Områden som enligt 3 § i Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Örebro kommun ska jämställas med offentliga platser.
1. Anläggningar för idrott samt motionsspår
A. Anläggningar för idrott
Alkärret IP
Hälleboparken
Björkviksvallen
Björkvallen
Brickebackens IP
Dyltavallen
Ekeby Almby
Ekängens IP
Eyrafältet
Grenadjärvallen
Hampetorps IP
Hallskogsvallen
Hedens IP
Hovsta IP
Kilsbergsvallen
Kilsmovallen
Kärsta IP
Lyckevallen
Lillåvallen
Lugnets IP
Lundby IP
Lyckås
Mariebergs IP
Mellringe IP
Mosjövallen
Navets IP
Nya Ekängs IP
Odenvallen
Pettersbergs IP
Rosta gärde
Skölvboslätt
Stommens IP
Stora Mellösa IP
Sörbyvallen
Sörbyängen
Trängens IP
Täby motoranläggning
Vintrosa IP
Vivalla IP
Åbyparkens IP
Örnsro IP 8
B. Motionsspår
Adolfsbergspåret
Garphyttan/Ånnaboda spåret
Hampetorpspåret
Hovstaspåret
Karslundsspåret
Kilsmospåret
Lillåspåret
Markaspåret
Sörbyspåret
Varbergaspåret
Venaspåret
Vintrosaspåret
Vivallaspåret
Ölmbrotorpspåret
Sanatorieskogen
Spåret i Brickebacken
Spåret i Hjälmarsberg
Spåret i Närkes kil
Spåret i Skölvboslätt/Glanshammar
Spåret i Somarro
Spåret i Öknaskogen,
2. Badplatser
Badplats omfattar det område på land och i vattnet som utnyttjas av de badande och som inte utgör del av campingområde.
Alnängsbadet
Dimbobaden
Hampetorp
Hästhagen
Hjälmarbaden
Katrinelund
Lången, Kårstaö (privat)
Lögardammen
Norsebäck
Norra Ässundet
Ramsjön
Röda sand, Brevensbruk
Solbergabadet, Kilsmo
Södra Ånnabosjön
Tjugestasjön
Väringsbricka
Varbergabadet ÖBO
Vinön, norr
Vivallabadet ÖBO
Väståparken (plaskdamm)
Åstabadet

Länk till hela dokumentet: Lokala ordningsstadgar Örebro

Jag har ända sen den tiden, då jag skötte häst och hade med mig hästen ut till Närkes Kil om somrarna, städat upp efter hästen. Om jag inte har kunnat hoppa av och fixa till det på stört, så har jag ridit hem, tagit med sopsäck eller korg och grep, samt tagit bilen så snart som möjligt och städat upp efter mig. I motionsspår, som varit igång har jag aldrig ridit, mer än korsat, för att ta mig till bättre ridmöjligheter. Utan vid Karslund, hade vi ett nedlagt motionsspår, som vi fick använda och rida i, samt ett par motionsspår som var helt legalt att rida i efter samtal med kommunen.

Men om slarv mot ordningsföreskrifter fortsätter, så kommer hästmänniskor mer och mer bli oönskade på andra platser än på inhägnade områden och ridhus. Är det vad vi önskar?

Nu vill jag inte säga att vi allihopa är omedvetna om vad som gäller. Men det är dags att alla vi hästmänniskor tar vårt ansvar och kollar upp, vad som egentligen gäller. Och i övrigt tänker på vett och etikett, hur vi själva vill att det ser ut där vi ska gå, cykla och umgås med andra människor.

Så ta och knalla in på er kommuns hemsida, eller googla efter er kommuns lokala ordningföreskrifter, så kanske det finns ett och annat att tänka på, för oss allihopa. Och att det inte bara är att hänvisa till allemansrätten om någon säger något åt oss, när vi är ute och rider, kör eller promenerar med hästen.

:bow:

Tack för ordet

/IH
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Enda jag vet här runt byn är att vi inte får rida på elljusspåret. de mesta vägarna är också privata eller ja grusvägarna skötter skogs och bönderna om. Så rider vi mycket på dom så de går sönder brukar vi ta kontakt med den som är ansvarig för och få en prisuppgift på vad de kan kosta och laga vägen.
Jag brukar även betala eller hjälpa till hos vissa för och få rida på deras marker. Tjänster och gentjänster kommer man långt på.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Enda jag vet här runt byn är att vi inte får rida på elljusspåret. de mesta vägarna är också privata eller ja grusvägarna skötter skogs och bönderna om. Så rider vi mycket på dom så de går sönder brukar vi ta kontakt med den som är ansvarig för och få en prisuppgift på vad de kan kosta och laga vägen.
Jag brukar även betala eller hjälpa till hos vissa för och få rida på deras marker. Tjänster och gentjänster kommer man långt på.

Jupp, på den tiden jag skötte häst, så brukade jag också prata med markägarna här omkring, då jag är uppväxt i Närkes Kil och min familj och släkt känner i stort sett alla... Och ingen, då menar jag INGEN markägare nekade mig till att rida. En markägare envisades till och med att köra med sin gräsklippartraktor på den snedgärdesvägsstump jag red, för att slippa rida på asfaltsväg. Han var rädd för att hästen skulle snubbla på nån rot eller sten som inte syntes, eller möta någon orm.

Men det verkar, som om den känslan att höra sig för med markägare i mångt och mycket har försvunnit hos många av oss hästägare, tyvärr. Jag känner det redan nu, efter att ha stått i stallet där jag stått sen i december att det blängs snett och de stora skyltarna som står överallt uppe vid motionsspåren "RIDNING FÖRBJUDEN" har aldrig funnits eller behövts finnas förr...

Men man får hoppas att det har blivit bättre efter att denna tydliga skyltning kommit upp. Jag har inte hunnit vara uppe i skogarna än, utan bara ridit på grusvägarna runt omkring. Detta eftersom det varit för mycket snö och snart är det även för blött, för att man ska kunna rida utan att hästen trampar sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Vallentuna har väldigt enkla regler :) Samma för hund och häst:

"18 §
Lös hund får inte vistas på kommunens friluftsanläggningar, idrottsplatser, iordningställda
motionsspår eller vandringsleder, allmän badstrand eller allmän lekplats, begravningsplatser
och kyrkogårdar. Häst får inte heller framföras på dessa platser om de
ej är avsedda för ridning."

Det är det enda som finns om häst o ridning i de lokala ordningsföreskrifterna.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Vallentuna har väldigt enkla regler :) Samma för hund och häst:

"18 §
Lös hund får inte vistas på kommunens friluftsanläggningar, idrottsplatser, iordningställda
motionsspår eller vandringsleder, allmän badstrand eller allmän lekplats, begravningsplatser
och kyrkogårdar. Häst får inte heller framföras på dessa platser om de
ej är avsedda för ridning."

Det är det enda som finns om häst o ridning i de lokala ordningsföreskrifterna.

Ja, och de reglerna tycker jag är enkla och tydliga nog. Men tydligare är vi Örebroare lite trögare, eftersom reglerna "nyligen" är ändrade/förtydligade... :p

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Det är ett demokratiskt samhälle vi lever i.
den ene markägaren har rätt att förbjuda ryttare, för att skydda skog o mark från skador. Den andre har det inte.

Den "urgamla" hittepån från trettiotalet får allt svårare att förklara vilka som "i gamla tider" red omkring i skogen. Vanligt folk hade knappt råd med kläder o skor.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Det är ett demokratiskt samhälle vi lever i.
den ene markägaren har rätt att förbjuda ryttare, för att skydda skog o mark från skador. Den andre har det inte.

Den "urgamla" hittepån från trettiotalet får allt svårare att förklara vilka som "i gamla tider" red omkring i skogen. Vanligt folk hade knappt råd med kläder o skor.

Hur menar du?
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...


Äsch, det är en käpphäst :D

H*n menar att om inte h*n får förbjuda ryttare på sin mark och i sin skog, ska kommunen inte få förbjuda ridning på kyrkogårdar eller lekplatser heller :angel:
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Äsch, det är en käpphäst :D

H*n menar att om inte h*n får förbjuda ryttare på sin mark och i sin skog, ska kommunen inte få förbjuda ridning på kyrkogårdar eller lekplatser heller :angel:

Okey, för många av de idrottsplatser som finns runt om i Örebro exempelvis, ligger på mark som tillhör privata markägare och därmed gäller alltså kommunens ordningsregler även dessa marker.

Så om privata markägare både med och utan idrottsanläggningar och/eller motionsspår på sina marker, vill ha hjälp med okynnesridning och okynnesåkande med crosscyklar på sina marker, kan de ta upp frågan med kultur- och medborgarförvaltningen, respektive Fritidsförvaltningen i sin kommun, för vidare hantering i stället för att sitta och gnälla på ett forum, där ingen har beslutfattningsrätt.

Tjänstemännen på de olika förvaltningarna kollar över frågorna och ibland har de delegation att lösa frågorna direkt annars för de över önskemålen till oss politiker i olika nämnder, som försöker behandla alla frågor rättvist. Men om ingen frågar, så är det inte lätt att veta hur gemene man vill ha det.

Med vänliga hälsningar

Ingela Hallblom
Ersättare i Fritid- och Turistnämnden Örebro
 
Senast ändrad:
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

I min kommun står bara detta.


Ridning och cykling
18 §
Ridning och cykling får inte ske i Bohusledens motionsspår samt iordningställda motionsspår inom förtecknade och på kartbilaga angivna områden (bilaga 7).

Kram
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

I min kommun står bara detta.


Ridning och cykling
18 §
Ridning och cykling får inte ske i Bohusledens motionsspår samt iordningställda motionsspår inom förtecknade och på kartbilaga angivna områden (bilaga 7).

Kram

Det låter också väldigt förnuftigt och enkelt.

/IH
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

i Lunds kommun gäller att man inte får rida i anlagda motionsspår samt vid ridning i parker o dyl måste man hålla sig till hänvisade stigar. rätt basic med andra ord. sen gäller särskilda föreskrifter för exempelvis Skrylle, ett naturskyddsområde där jag rider. men tack vare toppenfina ridvägar och "tillåtna" grusvägar är det fantastiskt ställe att rida på! men då gäller förstås att alla håller sig till vägarna och inte tramsar runt i skog, på hundslingorna eller de gångvägar där ridförbud råder...
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

i Lunds kommun gäller att man inte får rida i anlagda motionsspår samt vid ridning i parker o dyl måste man hålla sig till hänvisade stigar. rätt basic med andra ord. sen gäller särskilda föreskrifter för exempelvis Skrylle, ett naturskyddsområde där jag rider. men tack vare toppenfina ridvägar och "tillåtna" grusvägar är det fantastiskt ställe att rida på! men då gäller förstås att alla håller sig till vägarna och inte tramsar runt i skog, på hundslingorna eller de gångvägar där ridförbud råder...

Det där är ju också en sån där sak som inte många vet, att ryttare mycket väl kan ha tillåtelse att rida i naturreservat och även på vissa vandringsleder. Frågar man inte, får man ingenting veta.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Jag menar:
Att Kommunen får förbjuda hästar på sina stigar men inte jag.
Logik?
Kyrkogårdar har, så vitt jag har för mig inte med kommunen att göra utan med kyrkoförvaltningen.
Vad det gäller lekplatser så har varken hundar, katter eller hästar där att göra.
Men månskådare brukar ju se i stjärnorna efter fakta;o)))
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Intressant att se att en så pass hästtät kommun som Vallentuna inte har mer om hästar.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Jag menar:
Att Kommunen får förbjuda hästar på sina stigar men inte jag.
Logik?
Kyrkogårdar har, så vitt jag har för mig inte med kommunen att göra utan med kyrkoförvaltningen.
Vad det gäller lekplatser så har varken hundar, katter eller hästar där att göra.
Men månskådare brukar ju se i stjärnorna efter fakta;o)))

Den dagen du sätter upp elbelysning och regelbundet fixar underlag och material så att det är optimalt för skidåkare, joggare och flanörer, då tror jag säkert att du kan få förbjuda ridning på de stigarna. :devil:

Det jag inte fattar är att du jämt bara är negativ. Som Görel påpekade finns det inte mycket regler här i en av Sveriges hästtätaste kommuner, är ryttarna annorlunda här tror du? Visar vi mer vett och hänsyn? Har vi bättre relationer med markägarna och kommunen?

Är du så bitter för att du råkat få grannar som du inte kommer överens med?
Har du personliga relationsproblem med hästfolk, så gäller det faktiskt just de människorna. Inte hästfolk generellt.

Här i krokarna har entusiaster fixat skidspår så att de som vill kan åka flera mil. Bl a runt hela min vall där det egentligen är perfekt för mig att ligga och cantra med hästarna. Fastän ingen frågade skulle det inte falla mig in att rida sönder skidspåren. Man kan faktiskt samsas. God kontakt med jaktlaget underlättar också, eftersom jag inte vill störa deras jakt, så håller vi reda på var, när och hur det jagas. Jaktledaren, som inte är lätt tas med när det gäller det mesta, är jättetrevlig när jag ringer och frågar hur det går med älgjakten, senast sa han till mig att skogen är ju till för alla :devil:
Detta sagt av en stor markägare som var väldigt grinig (pga dåliga erfarenheter) när jag flyttade hit :angel:
Vidsvin, älgar och rådjur orsakar långt mer skador i skogen än vad jag som ryttare åstakommer om jag visar hänsyn.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Härnösands föreskrifter §23: Ridning får ej ske i av kommunen eller förening anlagda motionsspår

Hittade inget mer om detta.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Hej!

I vår kära kommun kommer idag en motion läggas om att kommunen ska anlägga ridvägar/ridleder..

Sen om motionen röstas ner pga partiet som lägger den (som det brukar vara) återstår att se, men jag har varit på fler än ett parti i denna fråga.

/Lavinia, rider på markerade anlagda ridvägar i täby numera
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

och btw.

I Täby hittar jag endast att man inte får rida i motionsspår, men eftersom jag är kroniskt nyfiken har jag mailat och frågat. Ordningsreglerna hänvisade till en bilaga som inte sa nånting, nämligen..

/Lavinia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp