Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

*Knapplån*

Vad roligt att ha fått igång en liten diskussion och tankeverksamhet i och med min tråd. Annars känner jag mig mest som en kronisk tråddödare.

Jag hoppas att fler kollar upp vad som gäller för ridning i er närnatur, så att vi alla fortsätter vara välkomna till och med häst ute i naturen. För mig är det ju i stort sett enda möjligheten att ta mig fram i skog och mark, då min kropp inte fungerar som den ska vid promenader utan häst.

Då är det tråkigt med privata markägare, som inte unnar människor möjligheten till ett aktivt friluftsliv i skog och mark genom att kräva att allemansrätten tas bort. För att kunna hänvisa till trafikerade vägar och instängda ridbanor eller ridhus.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Det enda som står på vår kommuns hemsida är "ridning på gång- och cykelvägar är förbjudet". Dock är alternativet 70- eller 90-vägar. Så måste man ta sig längs en sådan väg så rider man på cykelbanan. För några år sedan var det ganska mycket tumult i kommunen angående det. Det startades en hästägarförening som bl.a. försökte få kommunen att gå med på att vi skulle få rida på cykelbanan korta bitar för att slippa bli påkörda, alternativt att kommunen kunde anlägga en ridväg någonstans, vilket de fnös åt. (Jag var på ett kalas hos en i kommunfullmäktige och hon pratade hånfullt om det och skrattade åt dn befängda idén.) Men det hela rann ut i sanden och nu rider de som måste på cykelbanorna för att ta sig till någon av våra få ridvänliga platser. Ser aldrig hästbajs på gångbanor så jag antar att de flesta hoppar av och sprarkar undan.

I övrigt så är i princip allt asfalterat här. Jag har min häst vid öns längta sammanhängande grusväg som är 6 km lång. Det går att rida i "skogen" på ett fåtal platser, men såhär års är de flesta här noga med att inte göra det.

Annars verkar de flesta markägare, i alla fall där jag har min häst, positiv till att vi rider. I alla fall om man sköter sig. Ibland kommer det upp en lapp, som längs en liten skogsväg, om att vi inte får rida där just nu, men är välkomna när det torkat upp och kan ringa om det är något vi undrar över. Sådant är trevligt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

"Den dagen du sätter upp elbelysning och regelbundet fixar underlag och material så att det är optimalt för skidåkare, joggare och flanörer, då tror jag säkert att du kan få förbjuda ridning på de stigarna. :devil:"
Sorry, du är återigen ute och cyklar.
Hur jag än krattar och sandar så är det inte jag som bestämmer.
Allemamnsrätten, skrönan från trettiotalet tvingar sig in ändå.

har inga personliga problem med varken ryttare eller cyklister. Har fortfarande förmågan att skillja sakfrågor från personliga frågor..


"Vidsvin, älgar och rådjur orsakar långt mer skador i skogen än vad jag som ryttare åstakommer om jag visar hänsyn."

För det första, grisarna ställer inte till med problem i skogen.
Älg och rå gör ju det. Men de bidrar ju till frysboxen.
Hästar o ryttare skadar skogen utefter stigarna.
Visserligen är hästkött jkl bra kött men ryttarna?
Nja de ä nog bäst att låta bli :rofl::rofl:

Naturligtvis har jag inte problem med dem som sköter sig.
Det är ju patrasket som inte sköter sig som ställer till problemen och därmed inskränkningar för de andra:cool:
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Naturligtvis har jag inte problem med dem som sköter sig.
Det är ju patrasket som inte sköter sig som ställer till problemen och därmed inskränkningar för de andra:cool:

:bow: Vad bra, att du inte vill förbjuda alla. För det är faktiskt så, det hittills har verkat som att du drar oss alla över en kam. Men nu ser jag en ljusning i vår kommunikation :love:.

För det är just denna kommunikation, jag vill få fram i och med mitt inlägg och inte att reta gallfeber på dig som militant huligan och kräva allas vår rätt att fritt galoppera runt och leka jordfräs i din skog. Då jag som du har sett att det finns många ryttare, som tänker som så, att:

- Äsch det finns så mkt hästar och ryttare som rider här. Det är ingen som vet att det är JAG som trampar sönder marken och lämnar dynga efter oss på gång- och cykelvägar utan att sparka ner det i diket.

Till just DESSA personer vill jag säga

- Just, det... det är ingen som vet att det är "DU" som gör det. Men det är "DU" som förstör för oss andra.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Hej
Detta gäller i hela landet där lokala ordningsstadgar inte säger annat


Fakta
Markägare får tåla ryttare

På Agria djurförsäkringars hemsida har jurister skrivit om vad som gäller för ridning och allemansrätten. Där står det att ryttare har rätt att ta sig fram på till exempel privata vägar och mark, så länge man inte skadar djur och växter och håller sig omkring 100 meter från hus. Man får heller inte rida på ett sätt som medför nämnvärd skada eller olägenhet för markägaren, som till exempel rakt över en nysådd åker. Men att använda en befintlig väg eller gångstig är inte straffbart, trots att markägare satt upp skyltar med tillträdes förbud. Allemansrätten innebär nämligen att markägaren måste tåla att andra nyttjar hans mark.

Hoppas detta bringat lite klarhet i frågan
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Hej
Detta gäller i hela landet där lokala ordningsstadgar inte säger annat


Fakta
Markägare får tåla ryttare

På Agria djurförsäkringars hemsida har jurister skrivit om vad som gäller för ridning och allemansrätten. Där står det att ryttare har rätt att ta sig fram på till exempel privata vägar och mark, så länge man inte skadar djur och växter och håller sig omkring 100 meter från hus. Man får heller inte rida på ett sätt som medför nämnvärd skada eller olägenhet för markägaren, som till exempel rakt över en nysådd åker. Men att använda en befintlig väg eller gångstig är inte straffbart, trots att markägare satt upp skyltar med tillträdes förbud. Allemansrätten innebär nämligen att markägaren måste tåla att andra nyttjar hans mark.

Hoppas detta bringat lite klarhet i frågan

Men då kommer vi till frågan, vad gemene ryttare vill kalla nämnvärd skada och olägenhet för markägare och andra?

Tycker exempelvis du att kilovis med hästskit var och varannan meter, på stigar och vägar är OK?

Tycker exemeplvis du att hovavtryck på ett par cm's djup där det samlas vatten och is, eller bubblar upp lera är OK, där folk halvvägs bryter fötter och ben av sig för att promenera?

Tycker exempelvis du att det är OK, med avtrampade och avryckta, grenar och plantor från nyinköpt ungskog är OK, för att ryttare ska ta sig fram?

Med mera med mera. För tyvärr, tycker MÅNGA ryttare - märk väl, INTE ALLA att det är helt OK och sånt som markägare och andra får tåla för det pittoreska inslaget av häst och ryttare i guds fria natur.

Det är nog lite DET som jag och landsbygdsbo, vill peka på. :idea:

Jag hoppas att detta också, bringar lite klarhet i frågan.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Hej
Kilovis med häst skit har jag då aldrig sett och då är vi många som dom rider där jag har hästarna, och vad gäller nyplanterad skog så gäller där samma som vi nysådd åker man rider inte där!

Dessutom är det så att använder man sitt sunda förnuft och under eget ansvar som är tanken med allemansrätten så ska det inte uppkomma skador vare sig du är en familj, en hundägare eller hästägare som är ute i skogen eller på andra allmänna platser.

Jag förmedlar dessutom bara vad lagen föreskriver, sen är det upp till alla och envar att antingen ta upp skiten efter våra hästar eller ej. Men om jag rider i skogen eller på vägen så inte åker jag dit med bilen efteråt för att plocka hästskit då det är en ren naturprodukt som inte skadar eller påverkar naturen, men om jag skulle ta bilen så är det mycket mer miljöpåverkan.

Mvh
Lena
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Torsby kommun:

Ridning
23 §
Ridning får inte ske i särskilt markerade motionsspår.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Det är ju löjligt att bråka om litwe hästskit!!
Den gör varken till eller från.
Skadan kommer från den rotröta som hästhovarna förorsakar längs de stigar man rider på.
Därför har inte hästar utanför grusvägarna att göra!!!
Därför gör jag vad jag kan för att försvåra hästtrafik utnaför grusvägarna.
Om detta medför att även grusvägarna stängs så är detta inte mitt problem.
De stigar som tidigare var belagda med barr i olika komposteringsstadium är idag söndertrampade ridvägar
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Tänk hur olika markägare tänker. Här har vi milsvida stigar, markerade för ridning. Ingen vill ha hästekipage på vägar/grusvägar. Även jag har upplåtit stigar till ridning. Kan inte påstå att det skadat min skog nämnvärt.
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Som sagt om alla använde sitt sunda förnuft och inte trampar i samma spår vareviga dag så skulle problemet inte uppstå, och om vi talade med varandra och förklarade varför vi har en viss syn på saker o ting kanske det också skulle underlätta.

Fast dit inlägg
"Skadan kommer från den rotröta som hästhovarna förorsakar längs de stigar man rider på.
Därför har inte hästar utanför grusvägarna att göra!!!"

Fungerar inte riktigt inte här uppe i Mälardalen iallafall då skogsmaskiner fyrhjulingar jägarnas bilar gör f..n så mycket mer skada än någon häst kan åsamka skog och mark.

Mvh Lena
 
Sv: Lokala ordningsregler för hästar och ridning i kommunerna...

Om jag förorsakar en plåtskada på min bil så står jag för skadan.
Om jag som skogsägare förorsakar rötskador på min skog så står jag för fiolerna.
Men..om ng häst** förorsakar rötskador på min skog har jag inga möjligheter att få tillbaka de pengarna.
Därför har hästarna inget inne i skogen eller stigarna att göra.
Men visst. vi kan ju höra med skogsvårdsstyrelsen vad rötskadorna kostar per Ha och lägger den kostnaden som inträdesbiljett till skogen..ja då är du välkommen.
Jägarna och deras fyrhjulingar får inte framföras i skogen om inte tjäle råder. Och när tjäle råder blir inga skador.
För skogsmaskinerna är förutsättningen för skogsbruk som i sin tur är förutsättningen för många att överhuvudtaget bo kvar på sina gårdar + att skogen står för den största nettoexportinkomsten för staten Sverige så barnomsorg, sjukvård o skola är direkt avhängiga av skogen och skogsbruket.
Hästhantering är väl idag vid sidan av vedförsäljning den största svarta marknaden på svensk landsbygd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp