Lokallicens?

Micaela

Trådstartare
Hej, tänkte börja tävla på riktigt till våren :banana: .
Jag ska skaffa licenser och så men blandar ihop det.
Man ska ju ha hästlicens & vad är det mer? ryttarlicens säger endel.
Och endel säger att man ska ha tävlingslicens, och andra säger att om man ska tävla lokal ska man ha lokaltävlingslicens och över lokal så ska man ha "vanlig" tävlingslicens, men om man vill både tävla lokal och regional då? :confused: Jag förstår inte riktigt det dära, vore snällt om någon kunde förklara vad man ska ha till olika tävlingar (grönt kort och regbevis och allt det dära :D ). Mvh Micaela :)
 
Sv: Lokallicens?

Saxat från ridsports hemsida:

Grönt kort
Alla som tävlar, från lokal tävling och uppåt ska ha tagit Grönt kort. Det gäller oavsett om du är häst- eller ponnyryttare, kusk eller voltigör, och oavsett i vilken gren du tävlar.
När du kommer till tävlingsplatsen så ska du kunna visa upp ditt Gröna kort vid begäran.

Ryttar/kusklicenser
Du som har ryttarlicens sedan tidigare
Licensavgift kan erläggas efter 1 jan det år du vill att licensen ska gälla. Du hämtar licensunderlag på Din klubb och betalar in avgift enligt önskad licenstyp. Ska du tävla i början av året tar Du med kvittot tillsammans med Din licens från året innan. Där kan arrangören se Ditt licensnummer samt kvitto på beloppet.
När licensregistreringen är gjord skickas en ny licensbricka för gällande år till Dig.

Du som inte har ryttarlicens
Du hämtar licensunderlag på Din klubb, fyller i samtliga uppgifter samt betalar in avgift enligt önskad licenstyp.
Om Du ska tävla innan Du fått Din licensbricka tar Du med kvittot och licenskopian som finns på licensunderlaget och visar upp på tävlingsplatsen.

Licensen kommer via posten direkt hem i din brevlåda. Den nya licensen är ett plastkort och på den står ditt licensnummer, det nummer du får behålla hela din tid som aktiv tävlingsryttare. Licensen skall du alltid ha med när du tävlar och visa upp i sekretariatet.

PRISER 2005



Juniorlicens
550 kronor
Juniorlicensen gäller för både ponny och häst. Juniorlicenser gäller för alla typer av tävlingar ända upp till och med elit, samt internationellt. Du kan rida på juniorlicens till och med det året du fyller 18.

Seniorlicens
825 kronor
Seniorlicens gäller för alla tävlingar, från lokal till och med elit.

Lokallicens
165 kronor
Gäller för lokaltävling, lektionsryttare, handikapptävlingar och galoppnovis.
Lektionsryttare kan rida på lokallicens på lektionshäst.

Egna kommentarer:
Du behöver inte ha häst/ponnylicenp på lokala tävlingar.
Vet du inte om du kommer att rida regionla tävlingar så lös en lokal licens och betala in mellanskillnaden rill regional först när du behöver den.
Vaccination mot hästinfluensa är obligatoriskt och intyg på detta vill man se på varje tävling. Om du har en ponny behöver du även mätintyg.
Jag tror jag fått med en hel del, andra får komplettera!
Lycka till
 
Sv: Lokallicens?

Tack för svaret :) . men vad menar du med mellanskillnaden? betalar man det som skiljer mellan lokallisens och tävlingslisens då om man tävlar en regional? Kan man alltså tävla regional med lokallicens? :confused:
 
Sv: Lokallicens?

Om du tex ska tävla lok nu, så måste du lösa en lokal licens innan.
Om du hunnit fått licensbrickan tar du med den till tävlingen (annars kvitto+lappen).

Vill du sedan rida regional tävling i april tex, så måste du innan tävlingen betala in skillnaden, 825 minus de 165 kr du redan betalat, alltså 660 till SvRF. Då får du en ny, regional licensbricka att visa.

Ganska bra faktiskt, ifall man inte vet i januari vad man tävlar i augusti.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 788
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 364
Senast: Habina
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp