Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

T

tirnanog

Jag håller på o mixtrar med tillpassningen på minishettisen som jag inte är riktigt nöjd med. Jag tyckte det var bra först men det tar ju lite tid för mig att fatta när det inte är det...egentligen :crazy:

Nu har jag försökt rita ut bogbladet och det är inte så lätt, det är olika gjort på bilderna ser jag, men anledningen till att jag ritade ut bogbladet på det viset där han har selen är för att jag kände på honom när jag tog fotot och kommer ihåg att bogbladets övre kant gick mellan de båda remmarna som håller uppe bröstan. Så på nåt av korten har jag iaf ritat fel men ni får bortse från detta. Det är ju inte exakt på ngn bild såklart, men ni får tänka bort det då.

Bröstan är upphöjd till max så nu återstår bara att ta extra hål om den ska höjas ytterligare.
Det jag reagerar på är att bröstan är ganska bred, och om jag höjer den ännu mer blir det att den ändå ligger på bogbladsspetsen och samtidigt stryper stackarns andning :crazy:

Självfallet ska den inte ligga fel varken på andningsvägar eller bogblad men 17 gubbar, finns det utrymme däremellan och hur stort är det? Hur kör andra sina minisar i bröstselar?

Något jag också reagerat på är att det känns som bogbladsspetsen är ganska ja "trubbig" så att den mer ser ut som på den övre bilden, den är inte så markant spetsig. Men de ska ju inte vara hur spetsiga som helst men ja, svårt att förklara. Iaf så tycker jag det är mer trubbigt och att den delen liksom tar upp alla plats framtill på bogen av hästen, finns inget annat än bogbladsspets och andningsvägar tycker jag :crazy:

Han har jättemycket päls och jag satte upp manen bäst det gick, kanske får återkomma till sommaren ist? :rofl:

Detta är en parsele fr drive-out det är Pfiff standardselen.
igorred.jpg


på bilden nedan ser jag att det går att höja upp ett hål till i den där "däckelremmen" där bröstan är fäst (förstår inte varför det finns en sån rem på parselar när det inte finns på enbet, OT fråga) men det påverkar ju ändå inte läget framtill på bröstan vid bogbladet så även om jag skulle höja där så kvarstår problemet framtill.

Är det loksele/collersele nästa eller?:confused:
igor3red.jpg
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Haha... Så du menar att du ska köra den ena m bröstsele o den andra m loksele när du kör par då? Hade vart kul o se...:rofl:
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Haha... Så du menar att du ska köra den ena m bröstsele o den andra m loksele när du kör par då? Hade vart kul o se...:rofl:

nej det menar jag inte, byter på båda isf. har kollat på collersele fr usa men det är ju inte gratis... ska se om det finns ngn här som har nga tips iaf, tycker själv det ser lite väl tight ut på bilderna.

kanske skulle haft en annan rubrik, för om jag ska byta sele blir det coller ist.
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Låter ju bra ...
Men hur ofta kör du dom eg? 2 ggr/månad? Och mest i skritt o lite trav.. Då tror jag inte det är så farligt faktiskt...:smirk:
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Låter ju bra ...
Men hur ofta kör du dom eg? 2 ggr/månad? Och mest i skritt o lite trav.. Då tror jag inte det är så farligt faktiskt...:smirk:

oavsett hur mycket/lite dem körs vill jag ha bra utrustning som passar. :p
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

oavsett hur mycket/lite dem körs vill jag ha bra utrustning som passar. :p

Åh vad du är bra! :bow: :bow:

jag ser ända härifrån att bröstselen nog aldrig kan passa.
Har en vän med bröstsele och minishettis, den passar faktiskt, men hon har den ju grymt högt upp, men det är kollat avv proffset (moi) så det är inga problem för henne. Det finns en cm till bogspetsen kvar. En pigg rackare!

har du tesat och sett om det blir andnöd?
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Kanske det, och isf finns det säkert folk här på forumet som kan hjälpa dej, men det är som om man rider en gång i veckan i skogen så kanske man inte behöver en bob avila show reiner...

Selen du köpte var väl inte så jäkla billig heller..?

Vad du än köper för selar så kommer du säkert alltid få problem (om du köper parselar) därför att dina hästar är så olika stora+olika byggda så antingen får du:
1. Nöja dej med den utrustning du har (som inte e dålig direkt) och göra det bästa av det.

2. Beställa selarna var för sej o knåpa ihop nån par-lösning

3. Ge upp ide'n om att köra par

el 4. Köpa en till minishettis som liknar nån av dom två mer i kroppsbyggnad än dom liknar varann.

Nej, nu ska jag lämna denna tråd innan jag säger något annat dumt...:D
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Det finns ju en möjlighet att köpa till franska bröstor som har en mittemellan funktion. Inte bröstsele och inte coller. Oftas brukar de sitta mycket bra. Art v/d Kamp kör alltid sitt 4-span med franska bröstor just för att det är så justerbart.
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

låter intressant, hur ser det ut? Aldrig hört talas om något liknande...

Ungefärlig kostnad? Är det större summor kanske jag lika gärna kan köpa en ny coller....
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

tackar :) :bow:

Jag har kört litegrann men det är en del justeringar kvar på vagnen som är ombyggd, så jag har mest testkört rätt lugnt.
Svår att säga då om han får andnöd, han är ju absolut den piggaste av de två... det märker jag iaf. Men om det är för att han är pigg eller för att han har panik av andnöd vet jag inte :angel: :D :eek:
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Tackar för synpunkterna, förstår vad du menar, tack o hej :angel:
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

aha.. så kan det med vara ja.

Kämpa på, kolla upp empathybröstar, eller kanske equilex ergonomiska brösta samt de franska bröstorna innan du köper coller.

Smulan, vad kör du med för grejer?
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

vad menar du med "så kan det med vara"? Att hästen får andnöd och springer av det eller?

ja jag ska kolla upp detta. Det är ju inte samma problem på den andre shettisen som är större så det smidigaste vore ju att byta bröstan bara..
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Skulle inte skriva mer här ju...:angel:

Just nu kör jag inte alls då selen jag beställde (pfiff standard) aldrig kom (väntade 2,5 mån) så jag sa att jag köper nån annanstans ifrån... Så jag får se vad det blir.
Vagn är en rockard (m svängel!:idea: :rofl: ), hästen är stor (fullblod+varmblod) o när jag fått min sele så kanske jag kör dom 1 ggr/vecka.

Nåt mer du vill veta?:D
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

beställ från driveout, de har samma sortiment, samma priser :) stallet fick hem en pfiff från equilex, tog 2 veckor. :) konstigt det där.
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Är inte så duktig på selar, så det ska jag inte skriva något om. Men jag måste bara säga; Vilken underbart söt mini du har! :love: Hur hög är h*n?
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

det är en riktigt fin sele!! willab/hansbos. kolla bara att du får med snabbkoppling. och inte tilbury eller giggskakelhållare. ca 6000 va. rekommenderar selar.se oxå. Jag var himla nöjd.

/j
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

tack :bow:
han är en liten skit på 80cm, tycker din avatar e lite lik honom faktiskt :love:
hans rygg är bara 30cm (sadelläget) :crazy: snacka om mini, svårt o hitta grejjer till dem bara...
 
Sv: Loksele enda alt. p mini? OBS: BILDTRÅD!

Ska jag absolut kolla, lånade en m tilburytugs en gång det var fasen livsfarligt! Gick knappt att få loss skaklarna ens när vagnen var helt rak, kan bara tänka mej hur det hade gått om det hade hänt något...:eek:

Bra att du tyckte den var fin, du verkar ju kunna sånt här! Tyckte oxå det verkar vara en bra (för det jag ska ha den till...) sele men själv är man ju mer åt amatörhållet om man säger så...:smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp