Loksele till STOR häst!

M

MadickenII

Hoppas att den här frågan ligger rätt, flytta den annars.

Jag har en Nordsvensk som jag tänkt köra i skogen i vinter. Hon behöver ett loksele som passar, vilket är lättare sagt än gjort. Jag har tittat på H**ks Tranemosele, men jag tror inte att loklängden är tillräcklig. Hon är 160 cm hög och oerhört grov, jag får inte mina långa armar runt hennes hals.

Nu till frågan:

Finns det några andra återförsäljare av lokselar i hyfsad kvalitet? En Tärnsjö är inte att tänka på jag har tänkt mig prisklassen 6000-7000:- Minst 34" eller mera.

Nån som vet!? Tacksam för svar
 
Sv: Loksele till STOR häst!

ta kontakt med några återförsäljare och kolla vad det kan kosta att specialsy en sele. Så får vi göra med Moses selar och det brukar funka bra
 
Sv: Loksele till STOR häst!

En bra sele kostar, spec om den är till större häst, loksele och är i bra kvalitet!
Skogskörning kräver ju en bra sele som håller!
Svenljunga gör ju selar och för drygt 10 000 kr kan du ju få upp till 36" värmlandsele med bågdäckel!
Flobyöverskottslager har ju oxå selar men vet ej om de är stora, men det är ju militär kopior, så kanske?
Mät halsen där lokorna ska ligga och lägg till ca 20-30 cm får du ut ungefärlig längd till lokorna, selen som du bör ta hem och prova in. Selen måste sitta bra om hästen ska kunna arbeta rätt.
Har du bild?

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele till STOR häst!

Kolla på annonser eller annonsera själv. Som -L- skrev så har floby armeselar till salu.
 
Sv: Loksele till STOR häst!

Jag har samma problem. Köpte först en armé-sele (typ värmlandssele) men lokorna var ALLDELES för små hur mycket man än spände ut dem. Hittade sedan en gammal lite nättare fin-sele med svängda lokor som använts till ardennrar (37 "). Den passar perfekt och jag betalade bara 1500 för den :p
 
Sv: Loksele till STOR häst!

Tack för alla svar! Det verkar ju finnas lite selar ute på marknaden i alla fall. Jag får dock lägga mig lite lågt med inköpandet, för hästen har blivit halt igen.

Föressten så har jag hittat en beg. sele för 2500, till ardenner, kanske den passar?
 
Sv: Loksele till STOR häst!

Halt igen låter aldrig bra :(
Förhoppningsvis går det bättre med selen!
Låter som den kan passa, ring och hör efter vilka mått så vet du ju! :)

/Lisa
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: cassiopeja
·
A
Körning Jag skulle vilja ha lite hjälp med mått...jag har köpt en giggsele med helcoller som är uppsytt till en fjording (enl försäljaren)...
Svar
15
· Visningar
1 708
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp