Bukefalos 28 år!

loksele - tumstorlek?

Ragge_

Trådstartare
Har kollat runt lite på annonser på lokselar och undrar vad det innebär att selen är 27", vad är man mäter då?:-) vad ska tänka på vid köp av sele?
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Minns jag inte helt åt pipsvängen är det längden på lokan/lokträet; 27" är 68,58 cm.

Förutom passformen, tänk på att gå igenom selen noggrant och bryt/vrid i alla remmar, den måste vara hel i trä/beslag och inget sprucket/torrt läder. Det kan sluta i katastrof om den brister under arbete. Givetvis kan man köpa renoveringsobjekt också men då får man ju vara medveten om det :)
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Tärnsjö har en bra sida. Att den inte är i dåligt skick är viktigast rembrott kan vara katastrofala. Många bra selar annonseras ut för lite mer än 2-3 tusen Att köpa en dålig och sen vara tvungen att byta remmar för tusen lappar och ändå ha en del dåliga är ingen bra affär.Det finns fler trådar som är läsvärda .
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Tack för era svar!
Kan 27" tänkas passa en nordsvensk då? Har ej möjlighet att testa selen innan köp.
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Tittade fel, 29" var den visst. Hur kan jag mäta min häst för att veta om den kan passa? Han är ganska smäcker för att vara nordsvensk :)
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Min lilla nordis på 150 cm har 33" på sin sele samt att han har finnlokor, så det beror på hur kraftig hals och bog han har :)
Min är väldigt kraftig och rundad.

Minst 30" får du nog ha i alla fall, men det är jättesvårt att gissa, du får ta mått :)
 
Senast ändrad:
Sv: loksele - tumstorlek?

Det som inte sägs är hur det är mätt,själv mäter jag underkant övre lokrem till innerkant där "lokböjningen"slutar. min lättare kallblodtravare har 53 cm ca 21 tum ,ett par finnlokor som jag har som passar på medelstor bruksnordis är 58 cm-23,2 tum .Egentligen är det bästa måttet underkant övre lokrem-centrum dragläder.
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Det jag har mätt är hela lokträet från topp till botten :) Givetvis måste man mäta anläggningsyta med men tror det är hela lokan som mäts när det säljs selar?
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Men om jag nu har en häst och ingen sele? Kan jag ta mått på honom, framför bogen i en linje upp mot manen typ, och då lista ut vad hans ungefärliga lokstorlek borde vara? :confused:

45763_485969623495_829523495_6890071_6514864_n.jpg


229496_10150298164958496_829523495_9603566_679997_n.jpg


166339_10150153015143496_829523495_8325420_2560669_n.jpg
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Anläggningsytan på lokan (mellan övre och nedre lokremmen, helt enkelt längs bogbladet från ovan till undersida av halsen) och längden på draglädret (från anfästningen fram på lokan och bak till sadelgjordsstaden, fast lite högre upp än där gjorden sitter) är det viktigaste att mäta.
Det ska vara en del rymd mellan hals och nedre lokrem så att hästen inte blir "strypt" när den drar.

Det andra, som gjordar och remmar, brukar vara ställbart på de flesta selar.
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Så måttet från hästens strupe till mankam är det måttet som hästen ska ha på lokorna?
 
Sv: loksele - tumstorlek?

Det är jättesvårt att förklara tycker jag. Det kanske är bättre att säga så här; Mät utrymmet mellan nedre och övre lokremmen. Alltså från mankammens topp till halsens undersida och lägg på en lagom bit, kan det vara ca 15 cm det ska vara i utrymmet mellan hals och nedre lokrem?
Så bör du få rätt mått att leta efter.

Mät på din häst och så ber du säljaren mäta selen du är intresserad av, både mellan remmarna och hela lokträet från topp till botten (tumstorleken på selen) så kan du bilda dig en uppfattning om det borde passa :) Bäst och enklast är ju självklart om du kan få prova selen innan köp! Glöm inte mät draglädret också om det inte är ställbart, det får varken vara för långt eller alldeles för kort.

Jag har hemma min sele på målning så jag kan inte lägga den på hästen och visa, men jag har ett par andra bilder jag har tagit på olika selar som passar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32145392.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32858727.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32858729.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32858744.html

Nedersta bilden kan lokan komma tillbaka lite mer mot bogen, tycker jag. Men den ser ut att göra det om det är tyngd i selen.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
167
Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 512
Senast: ptr
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
5
· Visningar
504
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp