ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har insett att min 20+ år gamla loksele (till shetland, en sån från Börjes), som mest bara hängt på en krok och samlat damm, behöver få lite remmar utbytta. (Jag köpte den begagnad av en vän för några år sen)
Själva draglädren är i utmärkt skick, men - äsch, jag vet ju inte vad remmarna heter, så jag beskriver...
Själva däckelgjorden är ersatt sedan många år. Det är de dubbelsydda remmarna - bukgjorden och kan det heta uppehållsrem eller nåt sånt (?, den som går från dragringen upp till och över däckeln) - som är stela och har börjat spricka.
Nu funderar jag på hur nödvändigt det är att de remmarna är dubbelsydda? Utsätts de verkligen för så stor påfrestning att de behöver vara så rejäla?
 
Ingen som har nån tanke i frågan?
Jag tänker att om selen och draglinjen är korrekt inställd så är det ingen belastning varken över ryggen eller bukgjorden när man drar, så det borde räcka med en enkel (inte dubbelsydd) läderrem där. Tänker jag fel?
 
Jag tror det räcker om man inte kör väldigt tungt. Som du säger bör inte belastningen bli så stor.
Har haft enkla uppehållsremmar på shettis-sele ett tag när jag kört rockard, och då är det ju nåt kg från skakeln bara. De remmarna skar jag till själv och fäste i däckeln minns jag. Bytte till dubbelsytt sen när jag hade råd att lämna in selen.
Bör bli mindre tryck också om man kör med baksele, som då tar emot vagnen i nedförsbacke i stället för bukgjorden, som då bör trycka fram draglädret och det i sin tur drar framåt i uppehållsremmen.
 
Jag tror det räcker om man inte kör väldigt tungt. Som du säger bör inte belastningen bli så stor.
Har haft enkla uppehållsremmar på shettis-sele ett tag när jag kört rockard, och då är det ju nåt kg från skakeln bara. De remmarna skar jag till själv och fäste i däckeln minns jag. Bytte till dubbelsytt sen när jag hade råd att lämna in selen.
Bör bli mindre tryck också om man kör med baksele, som då tar emot vagnen i nedförsbacke i stället för bukgjorden, som då bör trycka fram draglädret och det i sin tur drar framåt i uppehållsremmen.
jag använder lokselen enbart när jag drar "tyngre" med 4-hjulsvagnen och ibland när jag släpar däck eller möjligen sladdar paddocken med harv.
Alltid baksele när jag kör med vagnen. Det jag släpar kräver ingen baksele...
20180706_220013 (2).jpg
 
En fyrhjulsvagn ger ju ännu mindre tryck på däckeln så skulle fortfarande påstå att det räcker med enkla remmar :)
 

Liknande trådar

Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
8 953
Körning Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra. Snart...
Svar
15
· Visningar
1 563
Senast: _L_
·
N
Körning Jag är en ryttare sedan barnsben men skall nu även börja köra shettis (tillsammans med mina barn). Jag har ingen större kunskap om...
Svar
8
· Visningar
4 694
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp