Sv: Loksele
En helbossa är som det låter, en sammanhängande del över hela nacken, alltså inte delad nånstans, bara nertill vid nedre lokremmen och har därmed en bättre anläggningsyta som är bra vid tungt arbete eftersom trycket fördelas över en större yta.
Halv bossan är den som hööks o börjes har, den har mycket mindre anläggningsyta med en lös nackputa, lämpar sig bäst till lättare arbete.
Ringbossan är en hel, lös ring som du först får trä över hästens huvud innan du lägger på lokorna, brukar vara något bredare i anläggningsytan än de andra.
Rätt mycket redskap är ändå tvåhjuliga där det blir en del tryck på däckeln som ex. såmaskiner, höräfsor och slåtterbalk och då krävs det en rejäl däckel som fördelar trycket på en bra sätt. Kolla en del äldre selar, en del är utrustade med jättedäckel.
Sedan är skaklarna på vår moderna skogsvagn ganska tunga de också och då räcker inte en sån fesen liten läderbit till däckel som de billigare, enklare lokselarna har.
Bågdäcklar är tyngre och ligger stadigt, en liten däckel skulle lättare kunna rubbas ur sitt läge med brytskador som följd.
Något mer jag också märkt med dessa selar är att proportionerna inte alltid stämmer heller, draglädrena och även ibland bukgjord och däckelns uppehållsremmar är för korta vilket omöjliggör att tillpassa selen på ett korrekt sätt. och detta trots att lokornas längd passar hästen.
På det hela taget har en riktig arbetsloksele rejälare beslag och bredare remmar, det är ju alltid bekvämare med ex. en däckelgjord som inte skär in.