Bukefalos 28 år!

J

JennyK

Nu vill jag ha tips på var man köper bästa lokselen. Vill inte ha något billigt Börjes-skräp men inte världens dyraste heller helst. Har en fjording och jag vill kunna dra både rockard och fyrhjulig kärra med den. Hon har nämligen en riktig fjordinghals och som jag tror så finns det inte plats för så mycket brösta. Dessutom är det viktigt att den inte är för tung. Nu har jag en gammal armésele som väger 14,5 kg och den är alldeles för tung. Har även funderat på om en tvådelad med lokan och däckeln för sig kan vara nåt?

Här är en bild på henne där man ser hur långt ner halsen går:

Linnaistallet.jpg
 
Sv: Loksele

Hej!

Jag har köpt börjes loksele och varför skulle den vara dålig??
Bra läder och bra sömmar! Den är ju svensktillverkad.
Billigt? Nja bra pris, 4245 kr för 31"
Annars har ju flobyöverskottslager selar och dom kostar mellan 4500 - 5500 + moms.
Hööks säljer Tranemoselen som jag antar är ganska bra?
Lillhästen i Stav säljen svensktillverkad loksele för 5300 kr 31".
Tvådelad loksele låter intressant!
Då kan man ju byta ut däckeln?

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele

Jag menade inte att just Börjes sele var skräp, uttryckte mig nog lite dumt, utan jag menade att jag inte ville ha någon riktigt billig dålig sele, som "skitbröstselarna".

Ja, en tvådelad loksele verkar intressant, men jag undrar om man kan använda den till allting? :confused: Ingen här som har erfarenhet av såna?
Just att kunna byta ut däcklen tycker jag verkar jättebra! :idea:
 
Sv: Loksele

men konstigt nog verkar de inte finnas nån motsvarighet Skitbröstele-skitloka...hm...aldrig hört de utrrycket
 
Sv: Loksele

Jag köpte en från Hööks för ca 6800 kr tror jag. En loksele som fungerar bra (givetvis inte lika bra som en tärnsjö men en sådan får vi skramla ihop till först..) men jag saknar baksele som inte följde med och dessutom har de inte den i vår storlek (jydsk häst...som en stor ardenner...)

Lycka till med köp av sele och ta en kunnig kusk till hjälp med storlek! Gubbar som haft häst i yngre dagar brukar veta en hel del...
 
Sv: Loksele

Jag undrar om det inte är så att Börjes säljer två olika sorters lokselar...?
En som de saluför i katalogen och en som bara säljs i butiken. Det exemplaret som jag har sett på riktigt var den som säljs i katalogen och den selen var verkligen inte bra. Den var häftad, bossorna låg inte alls an bra mot halsen på hästen och däckelgjorden var alldeles på tok för lång. Den var de tvungna att klippa av och göra nya hål i. (Och storleken på selen var rätt, så det var inte något sånt det var fel på).
I butiken i Tingsryd har jag dock sett att de har lokselar som ser fina och helt okej ut. Tror t.o.m att de jag såg hade bågdäckel.
 
Sv: Loksele

Hej!

Bukgjorden var oxå på tok för lång i mitt fall (i shettis storlek!). Inte ens den rem med spänne var bra, utan för lång! Men jag köpte en bukgjord (trav) och då klippte av remmarna till passande längd! :D
Bossorna är häftade men det är inte svårt att ta bort häftklamrarna om man vill byta ut bossorna!
Kan tala om att jag även satte dit en extra rem till övre lokremmen och satte dit främmre tömögglor, inga som helst problem om man är lite händig!
Och nu har jag skruvat bort (JA det bästa med börjes loksele är skruvarna som håller fast dragläder och -ringen!!) draglädren! Sätter nu draglinorna direkt i lokorna och jag har bytt ut däckeln (till en travdäckel =mkt stadigare och högre skakelfäste)!

Det man inte ska köpa är väl det allra billigaste, har för mig att jag sett nån loksele för 2000 kr (Fs) i indiskt läder :eek:
Svårt att hitta prisvärd och bra loksele!
Men jag antar att man ska ha en bågdäckel om man inte vill byta ut däckeln förståss.

Hööks säljer oxå en billigare loksele typ värmlandssele, de exemplaren jag såg i en butik var inte vakert! Torrt o vasst läder och ljusbruna kanter! Liksaså bakselen :crazy:

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele

Jo jag tycker din fjording ser jättegullig ut ju! :D
Har själv, förutom shettisarna, en fjording och en loksele på 18 kg :(

/Lisa
 
Sv: Loksele

_L_ skrev:
Hej!

Jag har köpt börjes loksele och varför skulle den vara dålig??
Bra läder och bra sömmar! Den är ju svensktillverkad.
Billigt? Nja bra pris, 4245 kr för 31"
Annars har ju flobyöverskottslager selar och dom kostar mellan 4500 - 5500 + moms.
Hööks säljer Tranemoselen som jag antar är ganska bra?
Lillhästen i Stav säljen svensktillverkad loksele för 5300 kr 31".
Tvådelad loksele låter intressant!
Då kan man ju byta ut däckeln?

Mvh Lisa

Jag ringde till Floby överskottslager för ca 1 år sen och skulle förhöra mig om en loksele till ardenner... 12500:- ville han ha!!!!!! Det blev inget med det kan jag säga... Köpte en på Hööks i stället, en kanonsele för halva priset.
 
Sv: Loksele

Det bästa vore ju helt klart en begagnad tärnsjö loksele men såna växer inte på träd direkt.

Annars får du svara på säljesannonser och åka och titta och känna på selarna själv för att kunna känna hur tunga och bra de verkar.
Ska du köra tyngre, ex. arbeta med hästen så ska du satsa på hel eller ringbossa, annars duger det med halvbossa. Men strunta i selar med liten klen läderdäckel, rejäl bågdäckel är bättre.
Man kan säga att hööks och börjes (och säkert några fler) har skitbröstselens motsvarighet i den klena lokselen med halvbossa och läderdäckel.

Köper du begagnat så titta så lokorna är hela utan sprickor och att beslagen verkar bra (har sett slitna dragringar och andra skavanker på begagnat).
Ofta så sitter de främre tömringarna tokigt,(vinkeln mot hästens mun blir fel) men det kan man lätt ändra själv.
 
Sv: Loksele

Hej!

Jag tog en bit läder, efter att först ha studerat den stora lokselens främre tömring först! Sen köpte jag ett par ringar i lagom storlek. Kan man hitta lite varstans. Helst D ringar men det gick bra men runda oxå! Sen spikade jag fast läderbiten i ena ändan och trädde på ringen och spikade sedan fast andra ändan. Enkelt! Man kan ju använda skruv, nit och häftklammer. Men detta blev snyggast! Med små ocg inte så långa mässings spikar.
För nån dag se så försökte jag ta en bild med min usla billiga digitalkamera men den är sönder :( !! Blir bara rosa bilder men jag letar efter nån annan digitalkamera och då kommer det bli massor med bilder! :D

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele

Kan du inte förklara det där med hel o halvbossa?

Och varför är däckeln så viktig på en loksele, drar man inte mest fyrhjulsvagnar med loksele?

/j
 
Sv: Loksele

En helbossa är som det låter, en sammanhängande del över hela nacken, alltså inte delad nånstans, bara nertill vid nedre lokremmen och har därmed en bättre anläggningsyta som är bra vid tungt arbete eftersom trycket fördelas över en större yta.

Halv bossan är den som hööks o börjes har, den har mycket mindre anläggningsyta med en lös nackputa, lämpar sig bäst till lättare arbete.

Ringbossan är en hel, lös ring som du först får trä över hästens huvud innan du lägger på lokorna, brukar vara något bredare i anläggningsytan än de andra.

Rätt mycket redskap är ändå tvåhjuliga där det blir en del tryck på däckeln som ex. såmaskiner, höräfsor och slåtterbalk och då krävs det en rejäl däckel som fördelar trycket på en bra sätt. Kolla en del äldre selar, en del är utrustade med jättedäckel.
Sedan är skaklarna på vår moderna skogsvagn ganska tunga de också och då räcker inte en sån fesen liten läderbit till däckel som de billigare, enklare lokselarna har.
Bågdäcklar är tyngre och ligger stadigt, en liten däckel skulle lättare kunna rubbas ur sitt läge med brytskador som följd.

Något mer jag också märkt med dessa selar är att proportionerna inte alltid stämmer heller, draglädrena och även ibland bukgjord och däckelns uppehållsremmar är för korta vilket omöjliggör att tillpassa selen på ett korrekt sätt. och detta trots att lokornas längd passar hästen.

På det hela taget har en riktig arbetsloksele rejälare beslag och bredare remmar, det är ju alltid bekvämare med ex. en däckelgjord som inte skär in.
 
Sv: Loksele

Jag har ju en "finloksele" en äldre serle som behöver renoveras, men den har lättare lokor, och en däckel av läder, men den är formad som en lite grövre travdäckel. Dessa är ju inte till för jordbrukskörning, utan mer till som när dom kanske skulle till kyrkan med trillan eller så, sa han jag fick den av.
Sådana har jag sett till salu utan att dom varit så dyra :)
Den är lätt (för att vara loksele) Tärnsjöselen som jag har är inte någon större skillnad på mot sambons armeselar- tyngdmässigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
5 883
Senast: agtatoon
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag...
2
Svar
33
· Visningar
5 747
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp