Bukefalos 28 år!

Lolla detta då...

martha

Trådstartare
Nytt gårdstöd hjälper travhästuppfödare
040621 kl 14.05



Ett nytt jordbrukarstöd 2005 som kallas gårdsstödet kommer att införas 2005. Detta stöd kan sökas av alla som brukar och redovisar jordbruksmark 2005. Det innebär att många inom hästnäringen som tidigare inte har kunnat söka jordbrukarstöd nu kan göra det.
Gårdsstödet kommer att ersätta ett flertal av de stöd som finns idag. Det nya gårdsstödet är inte kopplat till produktionen. Det innebär att stödet i huvudsak är oberoende av vad och hur mycket du producerar.

Enligt regeringens förslag kommer Sverige att införa gårdsstödet 2005. Stödet kan sökas av alla som redovisar och brukar jordbruksmark vid ansökningstidpunkten för gårdsstödet 2005. För att få del av gårdsstödet krävs att du har stödrättigheter. Enligt förslaget kan en stödrättighet bestå av två delar:

- Ett grundbelopp som är ett fastställt belopp för din region.
- Ett tilläggsbelopp som baseras på genomsnittet av vissa av dina egna bidrag 2000-2002.

Varannan vecka ger Jordbruksverket ut ett nyhetsbrev om gårdsstödet. Man kan prenumerera på nyhetsbrevet på Jordbruksverkets webbplats (www.sjv.se). Informationen i nyhetsbrevet grundar sig på ett förslag från regeringen. Något beslut har ännu inte fattats och det finns därför en osäkerhet om vad som slutligen kommer att gälla
 
Jag blir inte riktigt klok på vad skillnaden mellan nya och gamla stödet blir för mig. :confused: Betesmarker och vall har jag ju kunnat söka för innan och hästar är de enda betesdjur jag har.
 
Det som räknas som stöd för miljövänligt jordbruk berörs inte alls. Det finns ju sen tidigare 1000 + 1400 kr per hektar för beteshagar och det ligger kvar som innan.

Det är stöden för produktionen som ändras. Slaktbidrag, djurbidrag osv försvinner och blir ett stöd per hektar istället.

De flesta hästgårdar blir vinnare eftersom de kommer att få det nya stödet per hektar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp