London med en femåring.

Cambrie

Trådstartare
Funderar på att dra till London och julhandla i slutet av november - början av december. Antar att det finns otroligt många Londonresenärer här, själv var det 18 år sedan jag var där senast. Funderar på att ta med min dotter då hon blivit ganska åtsidosatt för att brorsan varit så otroligt mammig, är det någon som kan komma med lite förslag vad man kan göra som kan falla en femårig mylittlepony och princess tokig tjej i smaken? När jag var där de första gångerna, en gång om året från jag var nio till 13 år, matade vi fåglar i St James Park, gick på hemleys och sådana där saker, men det måste väl finnas mer att göra? Finns det någon musikal man kan se som även en femåring kan tycka vara rolig till exempel? Någon marknad? Har läst om någon julmarknad någonstans, var hittar jag info om den? Har verkligen nollkoll på utbudet för barn i London men hoppas någon annan kan hjälpa mig :-)
 
Åhh det finns massor av musikaler ju! Finns säkert nåt en 5åring gillar.
I Hyde Park har dom julmarknad som när jag var där hette "Winter wonder land".
Disneystore kan man säker slå ihjäl lite tid på och julavdelningen på Harrods.
Sen finns det ju massor av olika museum som barn säkert uppskattar där man får leka, klämma känna och göra saker!
 
Lejonkungen vet jag går som musikal nu det kanske kan vara något? Science museum kan jag tänka mig passar barn ypperligt mycket praktiskt man kan testa.
 
Funderar på att dra till London och julhandla i slutet av november - början av december. Antar att det finns otroligt många Londonresenärer här, själv var det 18 år sedan jag var där senast. Funderar på att ta med min dotter då hon blivit ganska åtsidosatt för att brorsan varit så otroligt mammig, är det någon som kan komma med lite förslag vad man kan göra som kan falla en femårig mylittlepony och princess tokig tjej i smaken? När jag var där de första gångerna, en gång om året från jag var nio till 13 år, matade vi fåglar i St James Park, gick på hemleys och sådana där saker, men det måste väl finnas mer att göra? Finns det någon musikal man kan se som även en femåring kan tycka vara rolig till exempel? Någon marknad? Har läst om någon julmarknad någonstans, var hittar jag info om den? Har verkligen nollkoll på utbudet för barn i London men hoppas någon annan kan hjälpa mig :-)

Harrods är trevligt på julen, och de har en jättebra jultomte också (tror dock att man måste boka tid, borde finnas info på hemsidan).

Det kommer att vara packat med folk dock....vart du än går den tiden på året...
 
Harrods är trevligt på julen, och de har en jättebra jultomte också (tror dock att man måste boka tid, borde finnas info på hemsidan).

Det kommer att vara packat med folk dock....vart du än går den tiden på året...
Det vet jag, vi åkte alltid och julhandlade i London när jag var liten, dock inte så liten som fem år. Jultomten var ett bra tips, ska kolla det :-)

Tror det blir Billy Elliots musikal, Amanda älskar dans så den borde passa henne, vet ju inte om det är mycket engelsk text men det torde inte vara något problem då hon kan engelska efter våra år utomlands.

Boende - var hittar man "billigt" boende i London? Vi är inte så kräsna, bed and breakfast duger alldeles utmärkt då vi lär vara ute hela dagarna men jag är verkligen sämst på att boka då jag aldrig behövt boka rum dit jag rest utan levt på kompisar eller i egna lägenheter. Hur bokar jag? Skriver jag i två personer i dubbelrum när det bara är jag och Amanda som åker?
 
För en femåring med förälder är museet med leksaker och dockhus alldeles, alldeles underbart. Googla, det ligger nära tåg/tunnelbana men kommer ej ihåg exakta namnet.
 
Det vet jag, vi åkte alltid och julhandlade i London när jag var liten, dock inte så liten som fem år. Jultomten var ett bra tips, ska kolla det :-)

Tror det blir Billy Elliots musikal, Amanda älskar dans så den borde passa henne, vet ju inte om det är mycket engelsk text men det torde inte vara något problem då hon kan engelska efter våra år utomlands.

Boende - var hittar man "billigt" boende i London? Vi är inte så kräsna, bed and breakfast duger alldeles utmärkt då vi lär vara ute hela dagarna men jag är verkligen sämst på att boka då jag aldrig behövt boka rum dit jag rest utan levt på kompisar eller i egna lägenheter. Hur bokar jag? Skriver jag i två personer i dubbelrum när det bara är jag och Amanda som åker?
Vi brukar bo på Tune hotel i paddington och boka via deras hemsida direkt. Nyrenoverat och fräscht.
 
Boende - var hittar man "billigt" boende i London? Vi är inte så kräsna, bed and breakfast duger alldeles utmärkt då vi lär vara ute hela dagarna men jag är verkligen sämst på att boka då jag aldrig behövt boka rum dit jag rest utan levt på kompisar eller i egna lägenheter. Hur bokar jag? Skriver jag i två personer i dubbelrum när det bara är jag och Amanda som åker?

Vi brukar lägga in de saker vi eventuellt vill till på google maps, och sen söka på lämpligt område på någon av hotellbokningssiterna. Då ser man med en gång vad som är tillgängligt och i rätt prisklass. När man bokar anger man hur många rum man vill ha, hur många vuxna man är och hur många barn.
 
Har inte varit i London, men har ändå ett förslag.
Mina "stackars" barn har släpats runt i diverse storstäder, i stället för att åka på badchartersemester. Alltid med positivt resultat. Hemligheten har varit att förbereda dem väl. Försök hitta sagor, filmer etc som handlar om London eller som utspelar sig på platser i London (vissa guideböcker kan kanske också passa). Besök sedan ett urval av de platserna. Gärna sådana som barnet har valt. Paddington t ex innehåller ju flera platsbeskrivningar, annars råkar jag var lite dålig på just London.
Det gör inget om du inte hittar ngt på svenska. Man kan "läsa" en bok genom att översätta successivt. Man kan också titta på tavlor i någon bok som man sedan ser på ett museum. Det viktigaste är att skapa en igenkänningsfaktor. Enda risken med detta är att en del barn är EXTREMT noga med att se alla de platser eller att göra allt precis så som de läst. Barnet kanske inte tröttnar, men föräldrarna...
Generellt gäller att en resa med små barn i storstad får ett något annat innehåll än en resa utan, det måste man vara beredd på som vuxen. Lika mycket shopping hinns t ex inte med om man ska titta på duvor, gå på zoo etc. Framförallt är tempot mycket lugnare.
 
Lejonkungen vet jag går som musikal nu det kanske kan vara något? Science museum kan jag tänka mig passar barn ypperligt mycket praktiskt man kan testa.

Science Museum, absolut! Alla barn jag sett där är i sjunde himlen!

London Aquarium är riktigt häftigt också :)

Misstänker att @Robbansmatte2 menar Museum of Childhood, ligger i Bethnal Green, mycket nära tunnelbanan.

South Bank är mysigt att promenera på och där finns en massa performance-konstnärer såsom levande statyer och annat som kanske kan vara spännande. Finns ett gäng "barnvänliga" restauranger där också som Giraffe som jag vet att många föräldrar gillar att gå till med barn i den åldern.

Ska tänka lite till :)
 
Glömde mitt första svar - Natural History Museum! Sååå häftigt för både stora och små. Mycket att ta på och dra i och lyssna på och sånt :)

Funderar på Towern - där finns ju kronjuvelerna bland annat som kanske är spännande när man gillar prinsessor men det kanske är lite mycket historia för ett såpass litet barn. Men alla är ju olika och det är riktigt häftigt. Man måste ju inte engagera barnet alldeles för mycket i halshuggningar och så ;) när jag var där sist var det rätt mycket barn i olika åldrar med på guidningen.

Picknick på Primrose Hill där man kan se hela staden är rätt fräckt och väldigt vackert. "Byn" runtomkring känns lite engelsk småstad också, trevligt som kontrast till innerstan.

Om hon är intresserad av stjärnor är Royal Observatory i Greenwich väldigt roligt. Där kan man till exempel stå mitt på datumlinjen!

Fick ett tips av en väninna precis om London Transport Museum som ligger vid Covent Garden, också massor att "göra", klättra på / i och så vidare. Covent Garden överhuvudtaget kan vara spännande tänker jag, också mycket gatuunderhållning och fart och fläkt.
 
Tror det blir Billy Elliots musikal, Amanda älskar dans så den borde passa henne, vet ju inte om det är mycket engelsk text men det torde inte vara något problem då hon kan engelska efter våra år utomlands.

Om du ska boka biljetter hemifrån så kan det vara bra att boka genom en auktoriserad STAR-återförsäljare. Säger inte att allt annat är oseriöst men trist om man betalar dyrt för något som inte gäller. Du hittar dem här: http://www.star.org.uk/starmembers
 
Hamley's och science museet i London ar ett maste for barn i den aldern, liksom Madame Tussauds ... atminstone var det grejor vara barn alskade varje gang vi passerade igenom London. Dubbeldackarna var ocksa kul och nagon musical forstass.
 
Hamleys http://www.hamleys.com på Regent Street är ju givet för en femåring! Sex våningar med leksaker och demonstrationer av leksaker!
Hemleys är som sagt givet. Disney likaså (var själv på Disneybutiken på invigningsdagen så kan bli kul att återse den). Hemleys känns som ett billigt nöje.
Har inte varit i London, men har ändå ett förslag.
Mina "stackars" barn har släpats runt i diverse storstäder, i stället för att åka på badchartersemester. Alltid med positivt resultat. Hemligheten har varit att förbereda dem väl. Försök hitta sagor, filmer etc som handlar om London eller som utspelar sig på platser i London (vissa guideböcker kan kanske också passa). Besök sedan ett urval av de platserna. Gärna sådana som barnet har valt. Paddington t ex innehåller ju flera platsbeskrivningar, annars råkar jag var lite dålig på just London.
Det gör inget om du inte hittar ngt på svenska. Man kan "läsa" en bok genom att översätta successivt. Man kan också titta på tavlor i någon bok som man sedan ser på ett museum. Det viktigaste är att skapa en igenkänningsfaktor. Enda risken med detta är att en del barn är EXTREMT noga med att se alla de platser eller att göra allt precis så som de läst. Barnet kanske inte tröttnar, men föräldrarna...
Generellt gäller att en resa med små barn i storstad får ett något annat innehåll än en resa utan, det måste man vara beredd på som vuxen. Lika mycket shopping hinns t ex inte med om man ska titta på duvor, gå på zoo etc. Framförallt är tempot mycket lugnare.
Jag är medveten om det, men åker ju också med dottern för att hitta på något med bara henne då lillebror tagit alldeles för mycket tid i anspråk sedan jag blev ensam då han är väldigt mammig och krävande. Solsemester får de ändå, de är i Grekland i tre veckor just nu med sin farmor och i september åker vi till Malta där vi tidigare bott. Sonen skulle aldrig klara en storstad, han hatar att gå och blir jättestressad när det är mycket människor och liv runt honom, dottern däremot tycker sådant är roligt. Engelskan är inga problem, mannen pratar engelska med dem när han är här och hon har ju gått på engelsk skola i Malta, känner nästan bara att det är en fördel att fortsätta öva språket riktigt :-)
Science Museum, absolut! Alla barn jag sett där är i sjunde himlen!

London Aquarium är riktigt häftigt också :)

Misstänker att @Robbansmatte2 menar Museum of Childhood, ligger i Bethnal Green, mycket nära tunnelbanan.

South Bank är mysigt att promenera på och där finns en massa performance-konstnärer såsom levande statyer och annat som kanske kan vara spännande. Finns ett gäng "barnvänliga" restauranger där också som Giraffe som jag vet att många föräldrar gillar att gå till med barn i den åldern.

Ska tänka lite till :)
Uppskrivet :-) Hur funkar det med museeum i England? Är de gratis eller kostar de (Irland hade gratis museeum när jag bodde där)?

Hamley's och science museet i London ar ett maste for barn i den aldern, liksom Madame Tussauds ... atminstone var det grejor vara barn alskade varje gang vi passerade igenom London. Dubbeldackarna var ocksa kul och nagon musical forstass.

Funderat på Madame Tussauds, men har för mig att det brukar vara lååång kö och dyyyrt. Kan ju ha ändrats i och för sig, jag har inte varit i London på länge. Eftersom vi ska shoppa lite och bo och äta bra och dessutom gå på musikal tror jag ekonomiskt sett att det får räcka, finns väl mycket annat att göra antar jag. Och en massa långa köer orkar vi nog inte stå i. Dock, det går kanske att köpa förköp? Men tänker också att hon är bara fem år, jag kunde inte ta till mig alla dockor när jag var 12 för jag inte visste vilka det var, så vi hinner kanske tillbaka till det i framtiden?

Det ska finnas någon stor och välkänd julmarknad i London, vet någon vilken jag menar? Var finns den i så fall och är den värd att besöka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp