London-tips

Pazuzu

Trådstartare
Jag och familjen ska på en tredagarsresa till London i slutet av maj och jag kollar nu runt efter saker att hitta på. Den mesta av tiden blir nog fylld av besök på några av alla de museer och gallerier som har gratis entré (blir lite av en budgetresa för min del), men jag skulle gärna vilja få tips på en kvällsaktivitet för mig och min syster när föräldrarna går på musikal. Hon är väl lite av motsatsen till mig och är inte intresserad av historia, konst, arkitektur eller något i den stilen. :p Dock har jag kollat in diverse rundturer med Jack the Ripper-tema och det verkade ändå vara något som hon tyckte var spännande. Någon som har varit på någon av de olika som finns och kan rekommendera någon? Alternativt funderade jag på någon vandring/upplevelse på spöktemat. Såg att det fanns någon busstur? Gärna något som inte kostar allt för mycket.

Sedan får ni gärna ösa på med andra tips och saker som kan vara viktiga att tänka på när man är där. Vi har skaffat alla biljetter/resekort som behövs och vi kommer bo i Paddington. Är det något man inte bör missa om man är allmänt intresserad av historia och "gamla hus"? Gärna lite udda saker. :) Det skulle också vara kul om det fanns något som berör katter eller hästar inne i centrala London, men jag såg inget när jag sökte förutom stallet i Hyde Park och några kattcaféer.

Förresten, är det något som man bör köpa när man är där? Något som är billigt (existerar det ens i London? :angel: ) eller som inte finns i Sverige och som kan rekommenderas?
 
Senast ändrad:
Jag älskar Natural History Museum!! Dinosaurieutställningen är så häftig! Gratis inträde

Towern är jättefin! Jag gillar The Armoury mer än kronjuvelerna men kronjuvelerna är imponerande även om så stora diamanter ser overkliga ut. Det känns liksom overkligt att det finns så mycket guld, diamanter och andra ädelstenar på samma ställe. I The Armoury finns bl.a. hela ekipage med häst och riddare med full rustning.
 
Jag älskar Natural History Museum!! Dinosaurieutställningen är så häftig! Gratis inträde

Towern är jättefin! Jag gillar The Armoury mer än kronjuvelerna men kronjuvelerna är imponerande även om så stora diamanter ser overkliga ut. Det känns liksom overkligt att det finns så mycket guld, diamanter och andra ädelstenar på samma ställe. I The Armoury finns bl.a. hela ekipage med häst och riddare med full rustning.

Natural History Museum har jag spanat in och det verkar helt klart vara ett måste att besöka och jag tror t.o.m att jag kan dra med hela familjen dit. :D The Armoury måste jag kolla upp, låter väldigt intressant. :)
 
Natural History Museum har jag spanat in och det verkar helt klart vara ett måste att besöka och jag tror t.o.m att jag kan dra med hela familjen dit. :D The Armoury måste jag kolla upp, låter väldigt intressant. :)

Till Towern är det inträde men när man är inne så kostar inte The Armoury och kronjuvelerna nåt extra.

Natural History museum är rätt stort så kolla gärna upp i förväg vilka delar ni vill se om ni inte vill gå där hela dagen . Vi var i London med vår 6-åring så vi valde att se däggdjursutställningen och Dinosaurierna sen orkade hon inte mer. Men hon pratar fortfarande om dinosaurierna i London :-) Så det var väldigt lyckat! Även om kön in kan se lång ut så går det snabbt att komma in. Samma gäller kronjuvelerna när vi var där. Kön var jättelång!! Men den rörde sig framåt sakta men säkert hela tiden så det tog inte så lång tid att komma in.
 
Om man gillar filmen Notting Hill så kan man ju åka till det området och strosa. Jag har hört att den blå dörren ska finnas där. Eller ja, originaldörren är såld, haha! Men en annan blå dörr har satts dit :-) Men området ser väldigt mysigt ut i filmen så det kan ju vars värt ett besök. Strosa runt och äta en lunch.

Sen finns ju plattform 9 3/4 på Kings Cross. Har inte sett den men ska försöka hitta den när jag är i London i sommar. Den är inte mellan plattform 9 och 10 men det finns en tegellvägg med en bagagevagn som ser ut att vara halvt igenom på väg till Hogwartsexpressen :-) Jag hade inte åkt till Kings Cross bara för det men om jag var i närheten och hade tid över skulle absolut gå och titta. Och fotografera mig där. Hej nya FB-profilbild!!
 
Om man gillar filmen Notting Hill så kan man ju åka till det området och strosa. Jag har hört att den blå dörren ska finnas där. Eller ja, originaldörren är såld, haha! Men en annan blå dörr har satts dit :-) Men området ser väldigt mysigt ut i filmen så det kan ju vars värt ett besök. Strosa runt och äta en lunch.

Sen finns ju plattform 9 3/4 på Kings Cross. Har inte sett den men ska försöka hitta den när jag är i London i sommar. Den är inte mellan plattform 9 och 10 men det finns en tegellvägg med en bagagevagn som ser ut att vara halvt igenom på väg till Hogwartsexpressen :-) Jag hade inte åkt till Kings Cross bara för det men om jag var i närheten och hade tid över skulle absolut gå och titta. Och fotografera mig där. Hej nya FB-profilbild!!

Jag är ju så okultiverad att jag varken sett Notting Hill eller Harry Potter så jag är nog inte rätt person för de platserna. :D Men det är alltid kul att promenera runt och kolla in fina hus och uppleva ett områdes atmosfär. Notting Hill verkar inte ligga så långt från Paddington så det blir kanske en runda där också. :)
 
Jag letar själv efter Londontips faktiskt. Ska vara i London en dag i sommar med en vän. Vill hinna se lite nytt som jag inte sett innan. Strosa i nåt mysigt området, äta god lunch och middag och liknande. Har tid från förmiddag till sen eftermiddag.
 
Jag har gått en Jack the Ripper-promenad en gång - det var helt fantastiskt! Särskilt som jag bodde precis i krokarna, det blev ju extra häftigt med lokalanknytning liksom :)

Och som @Rugge sa - London Aquarium är otroligt kul! På min tid låg det en sorts spelhall, med bowling och alla möjliga grejer, i samma byggnad, men jag vet inte om det fortfarande är så.
 
Jag instämmer på Jack the ripper-tur. Hyfsat billigt och vilken historiekänsla. Kan tyvärr inte säga vilket företag vi hade då jag inte bokade men grym guide. Kolla tripadvisor för val är mitt råd.
 
Ta en båt utmed Themsen, till Greenwich. Det finns många olika båtar, med och utan guidning. Har själv tagit den lite billigare båten med sparsam guidning, och det var väldigt trevligt.

Däremot så har akvariet blivit dyrt och ganska trist tyvärr. Stora akvariet är numera mest hajar (som precis överallt annanstans) och det mesta är strömlinjeformat turistigt, inte så många spännande arter, etc. Det var helt klar intressantare för en 10-15 år sen.
Det som är kanske "annorlunda" är att de också har pingviner.

I våras invigdes en ny sektion, med maneter. Har inte sett just den.
 
Om man går till Natural History museum kan man också passa på att gå till Science museum som ligger i byggnaden intill (och är fab!). Avsluta sen på The Victoria and Albert Museum som ligger tvärsöver gatan. Dessa är alla gratis (specialutställningarna kostar dock).
När man sen tröttnat på museum kan man ge sig ut på en promenad i lokalområdet (South Kensington, Kensington och Chelsea), det finns massor av bra pubar och restauranger om man ger sig bort från de värsta turiststråken runt museumen och Harrods. Allt detta är relativt nära Paddington, antingen knatar ni ner genom Kensington Gardens/Hyde Park eller tar tunnelbanan några stationer.

Hästar är det väl lite värre med såpass centralt men the household cavalry barracks ligger i Hyde Park (södra sidan) och har man tur kan man se lite hästar och träning där. Vid the barracks finns också The British Horse societys Wall of Fame med hedersutmärkelser för kända brittiska hästar och ryttare (Milton, Valegro mfl). Själva ridstallen i Hyde Park är inte så mycket att se.

Det finns hur mycket som helst att se och göra, det är egentligen bara tid och pengar som begränsar. Kan rekommendera att ta en närmare titt på Tripadvisor när det kommer till walks och liknande.
 
Om man går till Natural History museum kan man också passa på att gå till Science museum som ligger i byggnaden intill (och är fab!). Avsluta sen på The Victoria and Albert Museum som ligger tvärsöver gatan. Dessa är alla gratis (specialutställningarna kostar dock).
När man sen tröttnat på museum kan man ge sig ut på en promenad i lokalområdet (South Kensington, Kensington och Chelsea), det finns massor av bra pubar och restauranger om man ger sig bort från de värsta turiststråken runt museumen och Harrods. Allt detta är relativt nära Paddington, antingen knatar ni ner genom Kensington Gardens/Hyde Park eller tar tunnelbanan några stationer.

Hästar är det väl lite värre med såpass centralt men the household cavalry barracks ligger i Hyde Park (södra sidan) och har man tur kan man se lite hästar och träning där. Vid the barracks finns också The British Horse societys Wall of Fame med hedersutmärkelser för kända brittiska hästar och ryttare (Milton, Valegro mfl). Själva ridstallen i Hyde Park är inte så mycket att se.

Det finns hur mycket som helst att se och göra, det är egentligen bara tid och pengar som begränsar. Kan rekommendera att ta en närmare titt på Tripadvisor när det kommer till walks och liknande.

Tack för bra tips! The British Horse Societys Wall of Fame hade jag nog helt missat annars, blir garanterat en tur förbi där. :)
 
Jag har bott i London och har stor del av min släkt utanför. Vad man gör när man bor där och var man turistar är ju helt skilda saker. Men jag slår ett slag för en promenad på Hampstead Heath och man har vägarna förbi där. I centrala Hampstead finns en trevlig japansk restaurang som heter Jin Kichi. Helt otrolig mat. Min sambo som älskar japansk mat var och hälsade på mig i London någon gång och då åt vi där. Han var otroligt nöjd med kvalitén på maten där.

Finns lite shopping i Hampstead men inte något att jämföra med centrala London. Finns ett bra crepes-ställe där också, haha.

För övrigt är en promenad genom Hampstead Heath / Primrose Hill otroligt häftigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp