Bukefalos 28 år!

London, vad får jag inte missa?

Fishli

Trådstartare
Fick en helg i London med syrran i julklapp och på fredag är det dags :) har aldrig varit där och vet inte riktigt vad jag vill se. Vi har bestämt att vi ska gå på Afternoon tea, och också äta Fish N chips :) det är typ det vi bestämt. Vad är ett måste att se/göra i London? :)
 
Det beror ju helt på vad du gillar/är intresserad av, men några tips är:
1. Något kring historia/Andra världskriget kan vara kul att se, t.ex. finns det ett Churchill-museum (Churchill war rooms), inte bara om Churchill utan där finns också annan info, superkul och inte alls mossigt/musei-aktigt (om det nu skulle vara så att du inte gillar museum i vanliga fall)
2. Victoria and Albert, ännu mer historia, många utställningar, väldigt känt, har en superfin shop.
3. Harrods, för att förfasa sig/facineras av alla überrika människor, se allt man inte trodde fanns att köpa och eventuellt köpa något om plånboken tillåter (om inte så har de också en shop med många fina Harrods-prylar, prisvärd och mer budgetvänligt :))
4. Hyde park, vacker park, trevligt att strosa runt i, stor chans till häst-spotting (finns ridspår (höll nästan på att bli övergalopperad en gång när jag gick där ovetandes :p))
5. Oxford street, shopping, massa shopping (bara shopping)
6. Det kan vara kul att besöka Buckingham Palace + Houses of Parliament/Big Ben, mest för att det är så förknippat med London, syns i många filmer osv men också fint såklart!

Tips på matställen? Pret a manger!!! Finns lite överallt, perfekt att slinka in på för lunch/mellanmål/fika/vid blodsockerdipp, supergod mat, allt i från fräscha sallader till klassiska brittiska rätter, superfräscha fruktsallader, kaffe + te osv, bakverk. Väldigt, väldigt prisvärt - måltid med dryck + mat + liten efterrätt landar runt £10! :)
 
Nu har jag aldrig varit där själv, men katakomberna hade jag kollat in. Ska finnas ett tortyrmuséum också, lätt att jag hade kollat in det.
Madame Tussauds är väl populärt också :)
 
Camden market är alltid en speciell upplevelse. Därifrån är det heller inte så långt till Notting Hill om man nu vill se det.

I sheperds bush finns det MASSOR med underbara små pubar och man i princip gå mellan olika pubar hela helgen och vara nöjd med en weekend. The defectors weld och the dove är två favoriter.

The National Gallery är coolt om man vill vara lite kulturell. Ligger dessutom vid Trafalgar square så då kan man passa på att strosa i de kvarteren.

Picnic i Hyde park är alltid mysigt.

Jag brukar försöka undvika de värsta turistfällorna och åka ut från centrala London. Det ger en mysigare upplevelse.

Vart ska ni bo?
 
Första gången man åker till London kan det faktiskt vara värt att ta ett varv med en sån där buss som åker runt förbi alla sevärdheter, det är kul att ha sett alla märkesbyggnader med egna ögon och det spar fötterna att åka i stället för att gå. Dessutom är det kul att åka double decker. Perfekt att göra en eftermiddag när man behöver vila tassarna lite.
 
Jag rekommenderar Greenwich Market istället för Camden Market, som numera mest är nedlusad med illegala CD-kopior, ficktjuvar och annat skräp. Till Greenwich kan man ta båten dessutom, vilket är både otroligt trevligt och väldigt roligt då guiderna är fantastiska :)

Gillar man historia så är Imperial War Museum helt fantastiskt.

Promenad utmed South Bank är också supermysigt om vädret är fint! Det ligger massor av pubar, restauranger osv. där, plus en massa boklådor, det är ljuvligt.

Är man Shakespeareintresserad så ligger The Globe på South Bank. Guidade turen är värd pengarna om man är intresserad, men annars är bara presentbutiken kul ;)

Och på South Bank, rakt mittemot St Paul's, ligger Tate Modern. Himla häftigt galleri i en gammal kraftstation.

Vad gäller mat så finns ju verkligen allt i London. Var ska ni bo någonstans? Kan säkert tipsa i området :)
 
Första gången man åker till London kan det faktiskt vara värt att ta ett varv med en sån där buss som åker runt förbi alla sevärdheter, det är kul att ha sett alla märkesbyggnader med egna ögon och det spar fötterna att åka i stället för att gå. Dessutom är det kul att åka double decker. Perfekt att göra en eftermiddag när man behöver vila tassarna lite.

Ja, detta är ett bra tips! Har aldrig gjort det i London, men i Paris, Berlin och New York - det är ett strålande bra sätt att se allt det där som man vill ha sett, utan att behöva åka runt över hela stan, just som @svea säger :)
 
Gillar man museum - Brittish Museum. Så var den helgen intäknad.

Om du inte gillar museum (eller kanske gillar dem normal mycket) föreslår jag också hop-on-hop-off. Kan med fördel också användas som färdmedel eftersom de normalt går mellan de mest kända sevärdheterna
 
Nu har jag aldrig varit där själv, men katakomberna hade jag kollat in. Ska finnas ett tortyrmuséum också, lätt att jag hade kollat in det.
Madame Tussauds är väl populärt också :)

Tänker du på London Dangerus(stavas?) det är inget om man är känslig. Men en upplevelse.

Finns en kathedral st:pols? Minns inte namnet just nu. Den var vacker inuti. Finna konst museum o mycket mer. Lite vad man gillar.
 
Istället för att ta sig runt med buss hela tiden så rekommenderar jag att använda deras motsvarighet till styr&ställ, och cykla längs med kanalerna. Det var urmysigt! :love:
 
Tänker du på London Dangerus(stavas?) det är inget om man är känslig. Men en upplevelse.

Finns en kathedral st:pols? Minns inte namnet just nu. Den var vacker inuti. Finna konst museum o mycket mer. Lite vad man gillar.
Aldrig hört talas om och hittar inte på google, så jag har ingen aning om vad du menar för ställe :p Syftar du på tortyrmuséet så verkar det vara på Tower of London.
 
Natural History Museum och titta på massa dinosaurier och utställningar om jorden. Allt från växter och djur till geologi. Plus att det är en vacker byggnad.

NHM ligger precis bredvid Victoria and Albert samt Science Museum. Själv tyckte jag inte att V&A var så jätteimponeradende.
Tate, som någon har nämnt.
Lite utanför ligger Kew Gardens, Hampton Court
 
Natural History Museum är fantastiskt om man är intresserad av djur och natur. Dinosaurieutställningen är fantastiskt!! Såå häftigt!! Gratis inträde

The Tower of London rekommenderar jag också! The Armoury med rustningar och vapen är häftigt. Det finns hela ekipage med häst och ryttare med full utrustning med rustning och vapen. Och en massa annat som är intressant om man gillar historia! Kostar att gå in. I Towern finns också kronjuvelerna. De är häftiga men de är liksom för stora och dyra så man fattar inte att de är äkta. Men absolut sevärt! Helt absurt att det kan finnas så mycket guld, diamanter och andra juveler på samma plats!

Jag tror att Pudlan syftar på London Dungeons. Har inte varit där själv.

Skaffa ett Oyster card och åk med tunnelbanan på ett enkelt sätt.

Le Pain Quotidien är ett frukost/lunchställe som finns överallt men har riktigt god frukost/lunchmat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
916
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 436
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 945
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp