Löneanspråk - hur gör man?

transmission

Trådstartare
Jag har sökt ett jobb jag verkligen vill ha och gått vidare i processen. Fick frågan om jag hade något löneanspråk och i så fall vad? Jag har aldrig fått frågan förut, jobbat länge på samma ställe, startade på en timlön och har nu månadslön då jag fick en annan tjänst (där tillhör jag kommunal och får nu ut ca 21 700 innan skatt). När jag kollar medellönen för jobbet jag söker (ett AB, vilket innebär privat sektor, eller hur?) ligger den på ca 1500 kronor mer innan skatt. Kan jag be om mer? Hur förhandlar man? Jag är som sagt väldigt intresserad av jobbet och att jag får det är viktigare än att jag får en mycket högre lön.

Hjälp!! Jag kan verkligen ingenting om det här! :crazy::nailbiting::D
 
Jag har sökt ett jobb jag verkligen vill ha och gått vidare i processen. Fick frågan om jag hade något löneanspråk och i så fall vad? Jag har aldrig fått frågan förut, jobbat länge på samma ställe, startade på en timlön och har nu månadslön då jag fick en annan tjänst (där tillhör jag kommunal och får nu ut ca 21 700 innan skatt). När jag kollar medellönen för jobbet jag söker (ett AB, vilket innebär privat sektor, eller hur?) ligger den på ca 1500 kronor mer innan skatt. Kan jag be om mer? Hur förhandlar man? Jag är som sagt väldigt intresserad av jobbet och att jag får det är viktigare än att jag får en mycket högre lön.

Hjälp!! Jag kan verkligen ingenting om det här! :crazy::nailbiting::D
Du lämnar vad du vill ha för att ta jobbet. Om du inte ger en total drömsumma så kommer det inte att utesluta dig, men den kan behöva förhandlas.

Lägg anspråket lite över (nån tusenlapp) vad som är lägsta du skulle acceptera för att ta jobbet.
 
Senast sa jag typ "Jag vill ha en marknadsmässig lön.". Fick då frågan vad jag ansåg vara marknadsmässig lön från tjänsten och svarade "Mellan XXk och XXk." (där talen var baserade på lönestatistik om tjänsten)

Fick därefter erbjudande precis mitt emellan summorna, drygt 2,5k mer än vad som var mitt lägstabelopp :)
 
Jag satt i samma funderingar till mitt nuvarande jobb.

Tänkte att jag är nog värd xxx kr, jo men det är jag.
Sen råkade jag lyssna på radion om orättvisorna i lön mellan kön (det var även internationella kvinnodagen) så då blev jag irriterad, nog jävlar är jag värd en vettig lön! Drog i med fyra tusen till och skickade in.

... Sen blev jag erbjuden jobbet, inte riktigt med de där fyra tusen extra men ändock tre tusen mer än jag tänkte först :)
 
Jag gick från privat till kommunal sektor. Med motsvarande lönesänkning.

Jag sa helt enkelt att jag på ett privat företag skulle ha begärt xx kr men att jag var meveten om att kommunlön ligger lägre. Sedan fick jag ett bud som jag accepterade.

Förr om åren har jag sagt att jag vill ha medianlön för befattningen och så har de - inte jag - fått precisera det i kronor. Därifrån har vi förhandlat.
 
Jag avskyr att ange löneanspråk. Sist begärde jag XX YYY kr. Och fick 1500 kr mer än det... utan förhandling. Och insåg att jag kunde krävt 3’ mer än jag gjorde och fått det.

Gången innan begärde jag samma lön jag hade innan. Och de erbjuder mig tjänsten - och 4000 kr under vad jag begärde, och då hade de pressat sin budget.

Det är lite som lotto särskilt när statistiken är bred.

Så begär lite mer än det minsta du kan tänka dig, och ha en lägsta summa i huvudet. Och hoppas du inte lagt dig helt galet.
 
Tack för alla svar hörrni!

Efter fler råd från vänner blev det så att jag bollade tillbaka frågan och undrade vad dom kan erbjuda mig i lön, då har jag en summa att förhandla med senare.
 
Det är inte alldeles perfekt men kan funka. Det brukar vara bättre att lägga första budet för det är där spelplanen hamnar. Men ändå, lycka till. Det viktigaste är trots allt att arbetet är rätt och funkar för dig.
 
Jag kollade upp lönestatistiken och mig någon tusenlapp över det. Fick sedan ett erbjudande strax under det jag begärt och tog det. Hade gott och väl kunnat förhandlat mer, det var väldigt tydligt att de ville ha mig, men jag är också helt värdelös på att förhandla. Den lönen jag blev erbjuden var ändå en höjning med 2000 från tidigare anställning så jag var rätt nöjd ändå.
 
Jag bytte jobb i våras och begärde ut lönerna för de som arbetade där för att få ett hum om vad dom låg på, sen startade jag förhandlingen med 2500 kr över vad den högsta hade. Fick gå ner en tusing men det var ungefär det jag räknade med.
 
Jag kollade runt vad samma tjänst inom företaget låg på (de har individuell lön) och det beror på vart i landet de är. Tänkte att detta var på en lite mindre ort så presenterade mitt löneanspråk. När de ringde och erbjöd mej jobbet så kunde de bara gå upp till 1500kr under mitt bud och jag tackade ja utan att blinka. Om man räknar bort övertiden eftersom nuvarande är inlöst så får jag 5000kr mer, 5dagars mer semester, mindre att göra och betydligt närmare hem :D
 
Jag har sökt ett jobb jag verkligen vill ha och gått vidare i processen. Fick frågan om jag hade något löneanspråk och i så fall vad? Jag har aldrig fått frågan förut, jobbat länge på samma ställe, startade på en timlön och har nu månadslön då jag fick en annan tjänst (där tillhör jag kommunal och får nu ut ca 21 700 innan skatt). När jag kollar medellönen för jobbet jag söker (ett AB, vilket innebär privat sektor, eller hur?) ligger den på ca 1500 kronor mer innan skatt. Kan jag be om mer? Hur förhandlar man? Jag är som sagt väldigt intresserad av jobbet och att jag får det är viktigare än att jag får en mycket högre lön.

Hjälp!! Jag kan verkligen ingenting om det här! :crazy::nailbiting::D

Det är jättejobbigt, men du har kollat upp statistiken. Ligger dina anspråk på den nivån så kommer det värsta som händer vara att de ger dig ett nytt förslag. Tänk också på om de är för snåla med vad de erbjuder så är risken påtaglig att de är snåla med annat också. Begär du exempelvis 23500 -25.000 så lär du inte bli nekad jobbet pga löneanspråken även om du kanske inte får det.
 
Tack för alla svar hörrni!

Efter fler råd från vänner blev det så att jag bollade tillbaka frågan och undrade vad dom kan erbjuda mig i lön, då har jag en summa att förhandla med senare.

Som arbetsgivare skulle jag också säga att det inte är helt optimalt, det brukar vara mer gynnsamt för individen att lägga ribban för förhandlingen. Jag personligen har aldrig kommit med löneanspråk, jag har som egenföretagare alltid satt min egna lön och nu mer även lönen för de anställda vi har i våra bolag. Jag har ju dock suttit i x antal löneförhandlingar och rekryteringar. Jag skulle säga att man ska försöka skapa sig en bild av vad marknadsmässig lön är (där gäller det att kolla på ett antal faktorer; vad är genomsnittslönen för det här yrket på riksnivå, på lokal nivå, vad har du för erfarenhet, kommer du med någon egenskap som företaget saknar idag, är det dom eller du som har tagit första kontakten, hur går företaget idag osv osv) som man vid behov kan presentera och styrka och sedan lägga sitt löneanspråk ungefär 2000 kr över det. Över 3000 kr över marknadsmässig lön skulle jag som arbetsgivare börja fundera om den här personen har en orealistisk syn på den egna prestationen och på sin kommande löneutveckling (sådana anställda är alltid besvärliga att hantera). För rätt person är det ganska stor sannolikhet att man som arbetsgivare betalar över marknadsmässig lön. Rätt anställd lönar sig alltid och fel anställd straffar sig alltid, oavsett löner.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 609
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 187
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 385
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp