Longera ni era islandshästar?

Cattis_E

Trådstartare
Anledningen till frågan är att jag provade att longera min igår.
Hade inte riktigt förväntat mig att han skulle se ut som ett frågetecken och inte förstå någonting. Klart han kan ha longeras men det verkade inte så.
Det är alltså en vuxen häst på 12 år.
Vanliga ridhästar longeras ju i de allra flesta fall under inridningen, men hur är traditionerna (om man ska generalisera) för islandshästar?
Är det vanligt att longera vuxna islandshästar för motion? eller unghästar?
 
Tillhör normal grundutbildning, beroende på vem som utbildat kan det ju vara så att man hoppat över den delen av utbildningen. Det kan vara svårt att lära ut något man kanske inte själv kan, då kan jag tycka det är trist.
 
Tillhör normal grundutbildning, beroende på vem som utbildat kan det ju vara så att man hoppat över den delen av utbildningen. Det kan vara svårt att lära ut något man kanske inte själv kan, då kan jag tycka det är trist.
Då är jag inte helt ute och cyklar som blev förvånad att han var så frågande. Men det är ju möjligt att det gjorts för länge sedan men att han är osäker nu för det inte gjorts på så länge. men det kändes veekligen som han inte förstod alls. Nåja. Då fick jag något mer nyttigt att jobba med.
 
Ser oxå longering som grundutbildning hos islandshästar. Endel kanske använder typ rundkorall i stället för lina.

Själv använder jag även longering i träningen av mina vuxna hästar efter ha fått mer input från min isländska tränare i hur man kan jobba hästen i linan även utan inspänningar, inte bara rasta hästen. Traven har blivit mycket bättre och fått fler tempon sen jag började i somras.
 
Anledningen till frågan är att jag provade att longera min igår.
Hade inte riktigt förväntat mig att han skulle se ut som ett frågetecken och inte förstå någonting. Klart han kan ha longeras men det verkade inte så.
Det är alltså en vuxen häst på 12 år.
Vanliga ridhästar longeras ju i de allra flesta fall under inridningen, men hur är traditionerna (om man ska generalisera) för islandshästar?
Är det vanligt att longera vuxna islandshästar för motion? eller unghästar?
Eller så är hästen smart och ogillar longering i kombination med att du inte är så van (har ingen koll alls på dina kunskaper) det finns hästar som lyckas longera sin människa ;)
 
Eller så är hästen smart och ogillar longering i kombination med att du inte är så van (har ingen koll alls på dina kunskaper) det finns hästar som lyckas longera sin människa ;)
Nej, mina kunskaper är det inte fel på. Har longerat lika länge som jag haft häst, inklusive under tränares överinseende. Borde bli ungefär 24års vana ;) Det positiva är ju att han söker kontakt med mig hela tiden när han inte förstår.
Jag är rätt säker jag kan lösa det så det fungerar, det var inte därför jag skapade tråden. Tråden skapades mest av förvåning att det (kanske) inte varit självklart i utbildningen av honom.
Samt att jag faktiskt inte sett någon longera en islandshäst. Inte för att det betyder något eftersom jag inte springer runt i varenda stall och speciellt inte hos några uppfödare...
 
Det är väl något som i regel används vid inridning, de första gångerna man sitter på en häst i högre hastighet än skritt är det ju rätt behagligt med någon som har kontroll med en lina, eftersom hjälperna sällan sitter så tidigt. ;)

Sen är det ju även något som ingår i veterinärbesiktning så det ser jag som en grundkunskap. Risk att en häst inte går igenom ifall den är obalanserad dessutom (inte alla veterinärer som kan avgöra skillnaden på det och hälta) så då är det ju extra viktigt att longera (framförallt femgångare) med jämna mellanrum.
 
Tack för svaren hittills.

Speciellt det om veterinär besiktning.
Står faktiskt ja på longering i ridhus.
Så antingen kör han med mig trots allt. Eller så blir han förvirrad av att jag är i en hage..
Nåja, något att träna på.

Det är en häst som man inte kan pressa om om han är för osäker, och det syns inte alltid tydligt. Så ju mer jag vet innan desto lättare har jag att väga nivån.
Nu vet jag att det finns god chans att han förstår vad jag ber om :)
 
Senast ändrad:
Anledningen till frågan är att jag provade att longera min igår.
Hade inte riktigt förväntat mig att han skulle se ut som ett frågetecken och inte förstå någonting. Klart han kan ha longeras men det verkade inte så.
Det är alltså en vuxen häst på 12 år.
Vanliga ridhästar longeras ju i de allra flesta fall under inridningen, men hur är traditionerna (om man ska generalisera) för islandshästar?
Är det vanligt att longera vuxna islandshästar för motion? eller unghästar?
Jag longerar aldrig vid inridning och i stort sett aldrig annars heller, om jag vill kolla hur hästen rör sig kan det hända, annars ser jag ingen nytta med det. Hästarna brukar fatta konceptet omgående så öva på ser jag ingen nytta med.

Förra hästen (då 16) kollade jag bara av inför besiktning att hon var med i matchen, det var hon. Hon kan ha blivit linad innan jag köpte henne sju år tidigare, men det vet jag inte.

Vet andra som har ungefär samma inställning som jag, men hur det ser ut generellt i islandshästvärlden vet jag inte.
 
Jag longerar aldrig vid inridning och i stort sett aldrig annars heller, om jag vill kolla hur hästen rör sig kan det hända, annars ser jag ingen nytta med det. Hästarna brukar fatta konceptet omgående så öva på ser jag ingen nytta med.

Förra hästen (då 16) kollade jag bara av inför besiktning att hon var med i matchen, det var hon. Hon kan ha blivit linad innan jag köpte henne sju år tidigare, men det vet jag inte.

Vet andra som har ungefär samma inställning som jag, men hur det ser ut generellt i islandshästvärlden vet jag inte.

Håller med dig.
Longerar i stort sett aldrig men de få gånger jag provar att jobba häst på lina brukar de snabbt fatta konceptet.
Jag är begränsad i min insikt.
Jag förstår inte vilken nytta man tänker sig att longering ska göra. Att jobba unghästar på böjt spår verkar inte enbart bra?

Däremot tömkör jag en del unghästar, särskilt de som är tänkta att köra in.
Jag har ridit in 30-40 olika unghästar, varav fem islandshästar, dvs ganska begränsad erfarenhet.
 
Håller med dig.
Longerar i stort sett aldrig men de få gånger jag provar att jobba häst på lina brukar de snabbt fatta konceptet.
Jag är begränsad i min insikt.
Jag förstår inte vilken nytta man tänker sig att longering ska göra. Att jobba unghästar på böjt spår verkar inte enbart bra?

Däremot tömkör jag en del unghästar, särskilt de som är tänkta att köra in.
Jag har ridit in 30-40 olika unghästar, varav fem islandshästar, dvs ganska begränsad erfarenhet.
Man jobbar dem självklart inte på volt. Jag syftar endast på första gången hästen travas med ryttare, oftast typ andra gången hästen blir riden. Då är det rätt skönt med någon som håller i om hästen reagerar starkt. Nästa gång brukar det gå bra att rida ut. ;)
 
Man jobbar dem självklart inte på volt. Jag syftar endast på första gången hästen travas med ryttare, oftast typ andra gången hästen blir riden. Då är det rätt skönt med någon som håller i om hästen reagerar starkt. Nästa gång brukar det gå bra att rida ut. ;)
Jag håller mig bakom nån annan bara när jag travar för första gången, alt blir handhästad om hästen är van det, så det mest springer med sin kompis liksom.
 
Jag håller mig bakom nån annan bara när jag travar för första gången, alt blir handhästad om hästen är van det, så det mest springer med sin kompis liksom.
Det är ju också ett alternativ. De jag varit med och ridit in har inte varit förarbetade innan utan i regel kommit till inridning mer eller mindre direkt från unghästflock.
 
Det är ju också ett alternativ. De jag varit med och ridit in har inte varit förarbetade innan utan i regel kommit till inridning mer eller mindre direkt från unghästflock.
Inte mina heller... handhästning kan användas som en del av inridningen.
 
Inte mina heller... handhästning kan användas som en del av inridningen.
Absolut, det är jag inget emot alls. Men ibland är det tryggt med ett ridhus med fyra väggar, beroende på häst och väder. :)

Oavsett var min poäng att hästen inte tränas på volt, utan det sker någon enstaka gång med ryttare för att man ska vara säker även om hästen reagerar starkt på ryttaren. :) Det är ju långt ifrån enda alternativet.
 
Absolut, det är jag inget emot alls. Men ibland är det tryggt med ett ridhus med fyra väggar, beroende på häst och väder. :)

Oavsett var min poäng att hästen inte tränas på volt, utan det sker någon enstaka gång med ryttare för att man ska vara säker även om hästen reagerar starkt på ryttaren. :) Det är ju långt ifrån enda alternativet.
Jag tänker att det finns så många bättre alt än just det :P
 
Varför ser du det som ett dåligt alternativ?
Slitmeter, inte särskilt användbart och känns galet att ha en häst fast i lina som man tror ska börja skutta, den lär inte stressa mindre av det. Gå med polarna på tur är betydligt mer naturligt och roligt för dem, inget konstigt eller ”extra” att förhålla sig till. Sen vet man ju inte alls hur hästen reagerar ändå utomhus utan lina. Lite inhägnat och kan ju vara nice om hästen är superspänd för att checka av, men nä, jag ser inget vettigt att lägga till det momenten istället för att skala bort och göra set enkelt.
 
Slitmeter, inte särskilt användbart och känns galet att ha en häst fast i lina som man tror ska börja skutta, den lär inte stressa mindre av det. Gå med polarna på tur är betydligt mer naturligt och roligt för dem, inget konstigt eller ”extra” att förhålla sig till. Sen vet man ju inte alls hur hästen reagerar ändå utomhus utan lina. Lite inhägnat och kan ju vara nice om hästen är superspänd för att checka av, men nä, jag ser inget vettigt att lägga till det momenten istället för att skala bort och göra set enkelt.
Inte nödvändigtvis stressa mindre, det är en säkerhet för ryttaren. Det är ju oftast första gången hästen reagerar, och då finns det nån som kan stoppa hästen och ifall att ryttaren flyger av tar sig inte hästen någonstans. Suttit fast i lina har ju hästen gjort förut, jag har hittills inte varit med om en häst som inte gått att stoppa, personen på marken är ju tryggheten då. :)
 
Man jobbar dem självklart inte på volt. Jag syftar endast på första gången hästen travas med ryttare, oftast typ andra gången hästen blir riden. Då är det rätt skönt med någon som håller i om hästen reagerar starkt. Nästa gång brukar det gå bra att rida ut. ;)
Ah.

Jag brukar vara själv när jag rider in mina unghästar oavsett ras. Först kolla av så en inte blir rädda av att få mig på ryggen, sedan oftast ut på uteritt där alla gångarter provas (så långt det går; med islandshästarna har det fått bli vad det blev så på Aldar blev det mest skritt och tölt och lite galopp men ingen trav första tiden; på Karl var det skritt och trav och galopp, Undri fixade skritt, trav, tölt och galopp). Vissa hästar har jag skrittat och travat på gårdsplan några gånger innan jag vågat mig på att lämna tryggheten. Araberna, till exempel, har fått vara på gårdsplan först.
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 915
Senast: Angel
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 252
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 870
Senast: Yrsel
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp