Longera på bästa sätt? Hur?

Sandraochprince

Trådstartare
Hej! Jag har googlat runt som en dåre under morgonen här för att få tips om allt som rör longering, men blir inte ett dugg klokare. Alla säger olika om verkligen alla tekniker och ”utrustning”. Så jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Har en vuxen häst men inte mycket arbetad med genom åren. Har longerat nån gång i veckan utöver ridningen sedan jag köpte henne för ca 2 månader sedan. Då använde jag träns, delta å en lina. Men det förstår jag att jag inte kan ha i längden för att inte slita på henne osv. Behöver försöka börja få henne ”arbeta” i longeringen, men hur behöver jag? Alla säger olika.... jag har en gammal gjord som funkar, de är 2 ringar nertill å 2 upp.

Tipsa! Visa bilder å länka :)
 
Jag longerar i bara grimma. Jag är ute efter lång och låg med höjd rygg när jag longerar och tycker mitt sätt fungerar bra. Longerar dock sällan, det brukar bli när det är kallare än -20 eller om jag är sjuk. :D det är nästan omöjligt att fota/filma och longera samtidigt, men något sånt här menar jag.
Screenshot_20190131-090519__01.jpg
 
Det handlar mest om ditt kroppspråk, att du ska förstå hur du påverkar hästen. Tömkörning är bättre och lär du dig tömköra på volt, "dubbellongera" förstår du även hur du ska förhålla dig till hästen.
 
Jag longerar i grimma och söker en lång låg avslappnad form och snabba energiska övergångar när jag lobgerar, longerar gärna på oval volt och 8volt när jag är på bana och varierar storleken.

För kortare form och mer arbete tömmkör jag och använder då mycket bommar och serpentiner. Samt tömmkört mycket på volt då man får en väldigt bra överblick på hästen :)
 
Tyvärr klarar inte min 4 åring tömkörning ännu vet inte om de någonsin kommer gå men de får visa sig. tömkörde mycket med tanten jag hade. Longering använder jag ca två gånger i veckan för att rasta av unghästen. Han är inte inriden ännu pga av olika anledningar drf longeras han två dagar i veckan korta pass. Han går med tömkörningsgjord och vanlig inspänning. 3599C11E-3532-43F3-84C8-A1B231E6812D.jpeg
 
Jag longera bara i grimma eller kapson, för att hästen ska få röra på sig de dagar han vilar. Vill jag arbeta så tycker jag det är bättre att tömköra, eller dubbellongera, då har du en yttersida som kan varieras, precis som innersidan.
 
Jag longerar inte öht hästar annat än om jag vill kolla ev orenhet .

Jag tycker att longering i motionssyfte är negativt . Då finns det så mycket bättre alternativ .

Om jag vill jobba /arbeta hästen ang balans/styrka/bärighet osv så tömkör jag den. Det är mer värt att lära sig tömköra på ett bra sätt än att longera hästen om det är främjande arbete man vill åt.
 
Jag tycker att longering är ett jättebra komplement och jag använder det mycket. Jag har dock lärt mig detta hos en tränare och får regelbundet hjälp för att komma vidare i träningen.
 
Jag longerar aldrig som motion. Enda gången det longeras här är för veterinär eller för att själv kolla en rörelsestörning. Jag har sett ett fåtal genom alla år som kan longera hästen på ett sätt som inte sliter. Att longera korrekt är så mycket svårare än att tömköra och att tömköra är inte heller helt enkelt. Att longera och tömköra är precis som att rida något man måste lära sig av någon som verkligen kan annars sliter det bara.
 
Jag löslongerar bara. Dels vill jag se hur hästen väljer att bära sig själv, dels övar jag röstkommandon och lydnad, och som bonus får hästen motion.
Någon enstaka gång kan jag longera i lina och då har jag ibland träns, ibland grimma. Det kan vara när jag sätter igång hästen eller om hästen har varit extra rastlös en tid så att den behöver springa av sig. Kn också longera över bommar någon gång, men jag föredrar att tömköra.

Som skrivits ovan är kroppsspråket och var man positionerar sig viktigt. Jag ser till att stå i drivande position bakom bogen och kompletterar med ett longerspö som fungerar som en förlängd arm som ska befinna sig bakom hästen.
 
Jag löslongerar bara. Dels vill jag se hur hästen väljer att bära sig själv, dels övar jag röstkommandon och lydnad, och som bonus får hästen motion.
Någon enstaka gång kan jag longera i lina och då har jag ibland träns, ibland grimma. Det kan vara när jag sätter igång hästen eller om hästen har varit extra rastlös en tid så att den behöver springa av sig. Kn också longera över bommar någon gång, men jag föredrar att tömköra.

Som skrivits ovan är kroppsspråket och var man positionerar sig viktigt. Jag ser till att stå i drivande position bakom bogen och kompletterar med ett longerspö som fungerar som en förlängd arm som ska befinna sig bakom hästen.
Jag skulle gärna hellre löslongera, men min häst tror att det betyder "GO BANANAS!!!" :cautious::rofl: Ponnyn går däremot fint att löslongera!
 
Jag longerar bara någon enstaka gång om jag har väldigt ont om tid eller är sjuk eller så och hästen bara behöver få röra på sig lite. Då får jag även se hur han rör sig från marken, vilket kan vara bra någon gång ibland.
 
Jag löslongerar. Jag försöker göra det som uppvärmning innan vanligt ridpass och ibland som den dagens motion. Ibland lägger fram bommar så hästen får lyfta lite på fötterna och ibland sätter jag upp ett litet hinder också så hon får jobba lite extra och ha lite extra roligt.

Jag tycker att det är ett trevligt sätt att jobba med hästen. Mycket övergångar och hästen är bra på att hålla en lång och låg form när jag löslongerar.
 
Jag tömkör också hellre. Tycker det är svårt att få min häst till arbete i longering, särskilt då han uppenbart är inlärd genom att "jagas" ut på volten så han springer mest runt stressat. Med tömkörning kan jag jobba på rakt spår också och ha bättre koll på hur han rör sig.
 
Man kan longera i olika syften och då också göra på olika sätt med olika utrustning. Oavsett syfte så bör du dock inte använda delta, sätt istället longerlinan genom den inre bettringen, över nacken och fäst i yttre bettringen. Det ger en bättre inverkan.

Om man inte är van kan det vara smart att använda enkel utrustning. Jag gillar chambon i syfte att få hästen att arbeta i lång och låg form. Sålänge man sätter på den korrekt kan det inte direkt bli fel.

1549035124842.jpeg

Annars kan man ha vanliga inspänningstyglar. Tänk på att inte spänna för hårt. Man vill inte dra ihop hästen utan bara erbjuda en ram.

Jag gillar att longera sålänge hästen är korrekt tränad. Många som longerar använder det mest för att typ rasta av hästen och det är ju inte så givande. Men det går utmärkt att arbeta hästen på lina.
 
Man kan longera i olika syften och då också göra på olika sätt med olika utrustning. Oavsett syfte så bör du dock inte använda delta, sätt istället longerlinan genom den inre bettringen, över nacken och fäst i yttre bettringen. Det ger en bättre inverkan.

Om man inte är van kan det vara smart att använda enkel utrustning. Jag gillar chambon i syfte att få hästen att arbeta i lång och låg form. Sålänge man sätter på den korrekt kan det inte direkt bli fel.

Visa bifogad fil 24743
Annars kan man ha vanliga inspänningstyglar. Tänk på att inte spänna för hårt. Man vill inte dra ihop hästen utan bara erbjuda en ram.

Jag gillar att longera sålänge hästen är korrekt tränad. Många som longerar använder det mest för att typ rasta av hästen och det är ju inte så givande. Men det går utmärkt att arbeta hästen på lina.

Hur jobbar du då, förrutom att linan är fäst så (håller med) för att hästen verkligen då jobbar balanserat i longeringen ?

Det är ju lite smidigt att motivera det med att ”är hästen rätt utbildad” känner jag . Det är ju inte riktigt ekvivalent med att någon häst för den skull jobbar/balanserar sig korrekt per automatik - varesig i lina eller uppsuttet 😎
 
Hur jobbar du då, förrutom att linan är fäst så (håller med) för att hästen verkligen då jobbar balanserat i longeringen ?

Det är ju lite smidigt att motivera det med att ”är hästen rätt utbildad” känner jag . Det är ju inte riktigt ekvivalent med att någon häst för den skull jobbar/balanserar sig korrekt per automatik - varesig i lina eller uppsuttet 😎
Longering är ju en färdighet precis som både ridning och tömkörning. Jag har inte lust att skriva någon roman om det här.

Och självklart utbildar jag hästen i longeringen. Den behöver ju lära sig att svara korrekt på hjälperna precis som i ridning. Det är ju inget som hästarna bara kan av sig själva.
 
Longering är ju en färdighet precis som både ridning och tömkörning. Jag har inte lust att skriva någon roman om det här.

Och självklart utbildar jag hästen i longeringen. Den behöver ju lära sig att svara korrekt på hjälperna precis som i ridning. Det är ju inget som hästarna bara kan av sig själva.

Fast du svarade ju iof inte på frågan 😅.
Du skrev att du ville ha en häst som isåfall var utbildad på lina .

Jag undrade bara utifrån det med frågorna hur du menade .
 
Nu har jag ju inte haft häst på länge men jag arbetade alltid mina unghästar i lina först.

Jag longerade mycket i skritt, tränade kommandon och övergångar. Jag är ite rädd för att försöka få hästen lång och låg då jag tyckte att deet alltför lätt övergick till att ramla ihop i framstupa sidoläge.....;)

En av de saker jag tidigt ville befästa var halvhalter och kommandon för olika gångarter. (blev lättare att fatta galopp uppsuttet, när de hade galoppkommandot i ryggraden)

Jag minskade och ökade volten och använde pisken som förlängd arm för att styra och runda bålen.
Men som sagt massor av skritt och övergångar . Inte speciellt mycket trav innan den kunde kommandon och blivit van.
 
Jag longerar min unghäst emellanåt. Använder då en vanlig tömkörningsgjord och inspänningstyglar.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp