Longera på bästa sätt? Hur?

Jag använder i princip alltid kapson när jag longerar, både unga och äldre. Beroende på syfte kan jag också använda inspänningstyglar för att erbjuda en ram. Då kombinerar jag kapsonen med ett träns utan nosgrimma och tyglar och har inspänningen i bettet och linan i kapsonen. Jag tycker longering är ett bra sätt att arbeta hästen och håller inte med om att tömkörning alltid är bättre. Jag hoppar t ex studs på lina, hade jag aldrig gjort i töm (utan inspänningar givetvis!). Med inspänningar kan hästen hitta ramen själv, eftersom den är konstant på ett sätt som är svårare att erbjuda på töm. Med linan i kapsonen, på näsryggen, hjälper jag också den unga hästen att att förstå hur den ska svänga.
 
Fast du svarade ju iof inte på frågan 😅.
Du skrev att du ville ha en häst som isåfall var utbildad på lina .

Jag undrade bara utifrån det med frågorna hur du menade .
Jag skrev att jag gillar att longera om hästen är utbildad. Med det menade jag att en häst som jag longerar mkt snabbt kommer lära sig och då tycker jag att det är roligt.
Jag tycker dock att det är tråkigt att longera hästar som typ vanligen bara ”rastas” på lina.
Jag har ju ingen egen häst nu utan hanterar andras.

Exempel är att hästen lärt sig att gå ut hela linan och ta stöd (inte kuta på liten volt med slak lina). Grundläggande färdighet som förvånansvärt många struntar i vid longering om de främst ”rastar” eller om de tror att hästen arbetar bara för att de dragit åt en inspänning.
 
Jag longerar mycket, tycker att det är bra avsutten träning samt att jag gillar att kunna observera hästens rörelsemönster.

Jag hör till falangen som inte gillar inspänningar, jag tycker att tyglar ska ha en hand i andra änden. Jag sätter alltid linan i en kapson eller grimma. Jag har också alltid med mig en pisk av god kvalitet med tillräckligt lång släng för att kunna röra hästen där det behövs.

När jag longerar är jag ute efter att hästen ska söka sig framåt så att halsen kommer ut ordentligt från bogarna och att hästen öppnar upp bakom ganascherna. Jag vill att den ska lyfta upp ryggraden mellan bogarna och välva sin överlinje, och jag vill se att den engagerar sina bukmuskler. Det gör hästen om man lägger den i ett tempo där den klarar att balansera sig, och sätter precis lagom energi i den. Detta kan man reglera med röstkommandon, sin kroppsposition, och genom att använda pisken på ett bra sätt, i första hand som visuell hjälp. I början brukar hästen koppla in bukmusklerna i en stor aktiv skritt och i en långsam trav med korta energiska steg. När den har etablerat balansen kan man länga stegen i traven utan att tappa formen. Det är inte lämpligt att öva det ökade registret på volt - följ med hästen på rakt spår och spring rakt fram i längningarna.

A och O är att lära hästen att ta det lugnt på volten och lyssna. Det lär man den på en liten volt så att man kan bromsa och lugna ner den på en gång när den visar tecken att vilja dra på. Då kan man också snabbt belöna när den lyder kommadona ptrrr (som betyder halt och inget annat) och hooo (som betyder sakta ner men behåll gångarten) och "saktaaaaa" (som betyder bryt av till lägre gångart). Man kan också lätt driva på den för att få den att förstå kommandona "smack" (som betyder gå fram i skritt eller skritta fortare), "sssss" (kom fram i trav eller trava fortare) och "yah!" (fatta galopp eller galoppera fortare).

På den lilla volten lär man också hästen att öka volten när man pekar mot bogen/skänkelläget med pisken.

Viktigt att man tänker på sin kroppsposition i förhållande till hästen. Att stå i höjd med skänkelläget är neutralläge, i höjd med bakdelen är pådrivande, och står man för lång fram blir det trassel. Om man sträcker på sig får man lättare mer energi i hästen, om man ställer sig slappt och kutar med ryggen och sänker blicken så tar man bort energi. Man måste också se upp med hur man håller pisken. Vänd den bort från hästen och sänk änden mot marken när du inte vill hästen något.
 
Jag longerar i grimma, min häst blir spänd av inspänning, i grimma slappnar han av fint.
Longerar mest när det är grisväder eller när jag är sjuk.
Han behöver få rasta av sig och bralla ordentligt. Skulle inte våga släppa honom lös på banan, kan sätta en årslön på att han hoppar över staketet på två röda 😂

Använder rösten och gör mycket övergångar efter att han skuttat bort det värsta.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp