longering av unghäst

Sv: longering av unghäst

bigganl skrev:
På ett doserat underlag måste hästen själv vara med och balansera, ta i, bromsa osv. Det gör att träningen blir bättre och minskad risk för slitage. Det rekommenderas av unghästtränare.
Är det travhästträning som du hänvisar till?

Det är en annan dosering för galopp.
 
Senast ändrad:
Sv: longering av unghäst

jag longerar min 2 åring lite då och då, främst för att träna röstkommandon men jag tycker det är bra att vänja dom vid sadeln när man longerar! Jag spänner aldrig in, han får bara bralla runt lite. han tycker att det är jätte roligt att få visa att han kan busa lite!
Kort sagt: omm hästen tycker det är roligt och att man inte kräver så mycket kan man gott och väl longera unghästar!:)
 
Sv: longering av unghäst

Jag tömkör hellre och det gäller alla åldrar. Jag tycker inte att longering är så givande för varken mig eller hästen....

Anväder longering om jag har en häst som stått på vintervila eller nåt som behöver bocka av sig....
 
Sv: longering av unghäst

Jag longerar sällan mer än 10-15 minuter, och då enbart i två syften; att träna lyhördhet på röstkommandon och/eller att låta en häst springa av sig lite om den stått i box eller transport t.ex. på tävling, eller inför tävlingsstart. (Utmärkt på utställning!)

Så för motionens skull - nej. Tycker inte att det är fel att longera en unghäst några minuter t.ex. innan ridning, just för att låta den bralla av sig om den behöver det eller om den behöver få en liten påminnelse om de olika röstkommandona. Men jag skulle inte longera som en del av det fysiska träningsschemat. Inte med någon häst, oavsett ålder.
 
Sv: longering av unghäst

Nej jag pratar om vanlig longering. har ingenting med travhästträning att göra.
 
Sv: longering av unghäst

Det gäller igentligen både unghästar och andra hästar, att longera hästarna på volt sliter mycket på hästen, även att rida mkt på liten volt, och då främst på unghästar som växer och utvecklas. Detta har jag också fått bekräftat av veterinär som redan nämnts här på tråden.

Jag longerar dock ibland, då jag inte hade möjlighet att tömköra, försöker dock att tömköra mera, men ibland kan jag behöva longer några varv för att min unghäst sla slappna av och inte bara bralla, då jag inte har samma möjligheter att hålla honom när jag tömkör, Då jag inte har någon hjälpreda.

men helt klart tömkörning är att föredra och hästarna lär sig snabbt röstkommandon, styrning och att drivningen kommer bakifrån.
Allt som underlättar vid senare ridning.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 639
Senast: Freazer
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 801
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 945
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp