longering av unghäst

S

snuffan

ska man överhuvedtaget longera en unghäst för motions skull eller vad tucker ni. min fodervärd longerade min 3 åring var och varannan dag vilket jag tycker är för mycket. han är snall svara på röstkommando mm men jag tycker han är för ung då man kan rida ut en stund istället.
 
Sv: longering av unghäst

Det beror helt på hur man longerar, om man bara gör det i skritt och trav så kan man väl göra det, men en unghäst behöver mkt omväxling i arbetet så jag skulle inte göra det så ofta.
Lägg upp ett bra schema under en vecka med ridning, longering, tömkörning, löshoppning, och bara miljöträning som att åka transport någonstans och bara leda runt lite...hitta på så mkt som möjligt så hästen inte får tråkigt är min idé!!!
 
Sv: longering av unghäst

Vi har longerat vår sedan hon var runt två´- tre. I början var det ju bara för att lära in lite kommandon och för att hon skulle få vara med men sedan blev det jobb. Dock inte mer än 2 ggr/vecka.
 
Sv: longering av unghäst

jag tycker att du ska vara ganska försiktig med att longera så mycket med en så ung häst. att gå på volt så mycket kan innebära förslitningsskador. räcker med nån gång i veckan tycker jag. tömkör istället, det är jättebra, det kan man göra både på banan, på volt och ut i naturen och samtidigt vänja den vid trafik m.m. :)
 
Sv: longering av unghäst

Man longerar inte sin häst i motions syfte i lina överhuvud taget, och särskilt inte en unghäst anser jag. säger som Gloom -tömkörning är en helt annan femma och ger hästen helt andra förutsättningar att jobba rätt.
 
Sv: longering av unghäst

mackan skrev:
Man longerar inte sin häst i motions syfte i lina överhuvud taget, och särskilt inte en unghäst anser jag. säger som Gloom -tömkörning är en helt annan femma och ger hästen helt andra förutsättningar att jobba rätt.
Åh, du tog orden ur munnen på mig;)... Tur att jag läste alla inläggen innan jag skrev det:D... Med andra ord...jag håller med:bow:
 
Sv: longering av unghäst

jag har flyttat min unghäst nu vill inte att han ska bli skadad
 
Sv: longering av unghäst

Inte för motions skull tycker jag. Däremot för att träna in röstkommandon och framförallt ett par gånger i veckan för att bygga muskulatur. Med en chambon är det lättare att få hästen till arbete (den hjälper hästen och visar vägen) och stärka de bärande musklerna. väldigt bra att longera över bommar eller cavaletti också. (utan chambon)
 
Sv: longering av unghäst

Min treåring är enbart longerad för hältkoll samt på klinik. Utöver detta är hon longerad två ggr, för att lära henne principen.

jag använder inte röstkommandon så så det behöver jag inte longera för.

De röstkommandon de får lära sig är de för halt, samt smackning. Och det kan man lära in i grimskaft eller vid tömkörning.

Kom i diskussion med vet om det där för en månad sen, vi var på klinik och skulle visa galopp, och jag tyckte att 'vi får se om vi kan få någon galopp, jag longerar ju inte så hon är inte van'. Veterinärens svar 'Bra! Man ska inte hålla på och longera unghästar'

Och det var inga problem att be hästen om galopp i båda varven, så det gick utmärkt ändå.
 
Sv: longering av unghäst

snuffan skrev:
ska man överhuvedtaget longera en unghäst för motions skull eller vad tucker ni. min fodervärd longerade min 3 åring var och varannan dag vilket jag tycker är för mycket. han är snall svara på röstkommando mm men jag tycker han är för ung då man kan rida ut en stund istället.

Det är klart att longeringen är en kombination av motion/muskeluppbyggande/lydnadsträning. Man kan ju faktiskt göra ganska mycket på lina. Stor volt, minska volten, Raka långsidor (där du springer med) bommar, - använd fantasin och stå inte bara och mata på varv efter varv på volten. Men så klart behöver hästen variation så varje dag blir ju för mycket.
 
Sv: longering av unghäst

Tycker det är rätt idiotiskt att longera överhuvudtaget och särskilt unghästar. Det finns bättre sätt att träna hästar.
Däremot att lära dem att bli longerade så man kan visa upp dem för veterinär vid behov är ganska vettigt
 
Sv: longering av unghäst

det va min fd fodervärd som gjorde detta jag flyttade honom igår ville bara kolla så ja inte va överkänslig.JAG anser själv att det inte är bra att longera unghästar,darför och lite till vad andledningen att ja sa upp kontraktet med henne :bump:
 
Sv: longering av unghäst

Jag tycker inte att det är fel att rasta av en halvgalen unghäst ibland på lina, såvida att den är ngt inspänd o använder energin till att arbeta- inte fräsa omkring.

Det behövs inte göras många ggr för att lära in kommandon.
Tömkör i skogen för att sen kunna rida ut själv- Hästen får självförtroende.
Om den blir osäker så skickar jag hunden före- den ingår ju oxå i flocken:love:
 
Sv: longering av unghäst

axel skrev:
Jag tycker inte att det är fel att rasta av en halvgalen unghäst ibland på lina, såvida att den är ngt inspänd o använder energin till att arbeta- inte fräsa omkring.

Det behövs inte göras många ggr för att lära in kommandon.
Tömkör i skogen för att sen kunna rida ut själv- Hästen får självförtroende.
Om den blir osäker så skickar jag hunden före- den ingår ju oxå i flocken:love:

Nejdå det är väl ingen katastrof när det bara är nån enstaka gång, och som sagt - inspänd, och man vet hur inspänningen ska fungera, sitta, och framför allt HUR en arbetande häst ser ut, och hur en icke arbetande häst som bara far runt på volten lutandes inåt ser ut...

tömkörning är oslagbart både i utbildnings syfte och rent dressyr-utan-ryttare arbete, bygger styrka, balans och hela köret. det kan inte longering åstadkomma på alls samma sätt.
 
Sv: longering av unghäst

En annan sak att tänka på är att det är bra om man har tillgång till en plats att longera med doserat underlag. Alltså inte helt plant utan att det lutar lite. Det är bättre för hästens ben. Risken för slitage är mycket mindre.
Jag vidhåller fortfarande att longeringsträning kan vara mycket bra om det utförs på rätt sätt. Alltså hästen ska arbeta korrekt med kroppen, och att det inte görs för långa stunder. Man kan variera ganska mycket i longeringsarbetet precis som någon annan också påpekade.
Att låta hästen springa runt hur som helst varv på varv har ingenting med longering att göra. Tyvärr kan man få se det relativt ofta och linföraren tror att det är longering.
 
Senast ändrad:
Sv: longering av unghäst

[QUOTE skrev:
bigganl]En annan sak att tänka på är att det är bra om man har tillgång till en plats att longera med doserat underlag. Alltså inte helt plant utan att det lutar lite
.
Det behövs inte om underlaget inte är hårt om vi förutsätter att hästen inte springer runt i 180-

skulle inte vilja skrittjobba eller om hästen bryter utåt på en doserad bana.
 
Sv: longering av unghäst

På ett doserat underlag måste hästen själv vara med och balansera, ta i, bromsa osv. Det gör att träningen blir bättre och minskad risk för slitage. Det rekommenderas av unghästtränare.
 
Sv: longering av unghäst

Jag longerar enbart min 3 åring innan jag ska rida honom.
Inte alla gånger men ibland när han känns laddad och så.
Annars som andra sagt, tömkörning är bättre. :smirk:
 
Sv: longering av unghäst

snuffan skrev:
ska man överhuvedtaget longera en unghäst för motions skull eller vad tucker ni. min fodervärd longerade min 3 åring var och varannan dag vilket jag tycker är för mycket. han är snall svara på röstkommando mm men jag tycker han är för ung då man kan rida ut en stund istället.
Klart de ska longeras. Det är ju toppen för röstträning. Dessutom bra att de får komma igång innan man ev. ska rida.
 
Sv: longering av unghäst

snuffan skrev:
ska man överhuvedtaget longera en unghäst för motions skull eller vad tucker ni. min fodervärd longerade min 3 åring var och varannan dag vilket jag tycker är för mycket. han är snall svara på röstkommando mm men jag tycker han är för ung då man kan rida ut en stund istället.


Jag longerar min 2,5 åring ibland då och då. Inte särskillt ofta. för det första så tycker han att det är otroligt tråkigt och för det andra så tömkör jag hellre.

Men han har precis lärt sig trava när jag longerar och har någon gång lagt ut cavaletti som han har fått prova i skritt.

jag går hellre på promenader(töm kör el leder honom) för att bygga upp muskulaturen...och det tycker han är superkul :banana:
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp